פורום השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 
12/7/2003 23:34 דרורית אמיתי-דרור מאת:
סיכום חלקי של כנס האגודה השיראלית למען הילד בגיל הרך שהתקיים בקרית גת ב- 1.7.03
כותרת:
הכנס עסק בתפקידה של המטפלת-מחנכת בגיל הרך:

את דבריה החשובים והנתונים מעוררי המחשבה והדאגה שהעלתה פרופסור מיקי (מרים) רוזנטל אביא בהמשך.

ד"ר יעל דיין, יו"ר האגודה למען הילד בגיל הרך הצביעה על תנאי ההעסקה הקשים של המחנכת מטפלת במסגרות חינוכיות בארץ: תנאי שכר ירודים, הלנת שכר, שעות עבודה ותנאים פיזיים קשים וכו'. איכות תנאי העבודה של המטפלת-מחנכת והיחס לו היא זוכה מצד מעסיקיה ומצד החברה הם תנאי לאיכות הטיפול והחינוך שיא נותנת לילד. המטרה של הגנה על זכויות הילד עוברת דרך ההגנה על זכויות המטפלת-מחנכת.

גב' תמי אלמוג, מנהלת האגף למעמד האישה, מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך במשרד העבודה (אשר עומד לעבור למשרד המסחר, התעשייה והתעסוקה- עניין בעייתי בפני עצמו) עמדה על מצבה של המטפלת במערכת הציבורית, על ההכשרה שמקבלות חלק מן המטפלות בקורסים ועל מערכת ההשתלמויות וההדרכה במסגרות השונות. בארץ יש 11,000 מטפלות המעונות ב- 1600 מעונות שמשרתים 80,000 תינוקות וילדים צעירים עד גיל 3.5 שנים ו- 2,300 מטפלות במשפחתונים. הגב' אלמוג ביקשה את תמיכת הציבור המיקצועי והקהל בכנס בשיפור מצבה של המטפלת מחנכת מבחינת מצב החקיקה בארץ (רישוי מעונות...), שיפור התקינה והעצמת המטפלת תוך כדי עבודתה.

גב' איריס צדוק, דוקטורנטית מ"תכנית שוורץ" באוניברסיטה העברית בירושלים, דיברה על דילמות של אתיקה מקצועית בעבודת המטפלת- מחנכת.
צדוק הדגישה כי המטפלת נחשפת לקונפליקטים וצרכים מנוגדים של גורמים שונים במערכת ובעקבותיהם נוצרות דילמות שבהן בחירה של אופציה אחת באה על חשבון אופציה שנייה.
עבודת המטפלת אמורה להיות מושתתת על ערכים של טובת הילד, מרכזיות המשפחה, מקצועיות, רגישות לייחוד האישי של כל ילד וילד, שיוויון והוגנות, תמיכה בהתפתחות, מקצועיות, מיצוי הפוטנציאל ועוד.
בגיל הרך הראייה המקצועית של המטפלת מחנכת אמורה להיות כוללנית ולהתמודד עם כל הגורמים בו זמנית: הורים, צוות, קהילה,... וכך נוצר פוטנציאל לדילמות רבות.
המטפלת מחנכת אמורה להכריע בין טובת הילד והצוות, טובת ההורים והילד, טובת ההורים וקולגות שלה וכו'. פתרון דילמות אלה מצריך מיומנויות שאמורות להינתן למטפלת-מחנכת בתהליך ההכשרה המקצועית שלה ותוך כדי עבודתה. הפנמת האתיקה והיכולת לפתור דילמות בצורה מקצועית אמורות לעזור לה להגדיר את תפקידה וליצור סדר עדיפויות בעבודתה שמכוון על ידי ערכים, על ידי חשיבה מיהו הלקוח המרכזי בעבודתה, על ידי הבנת צרכי הילד וכו' וכן להרחיב את רפרטואר התגובות והפתרונות המקצועיים והאישיים שלה.

גב' ליהי גת, דוקטורנטית בתכנית שוורץ, דיברה על הדרכת מטפלות מחנכות באמצעות וידיאו (פרוייקט של תכנית שוורץ).
המטפלת מחנכת אמורה להיות "מומחית לאינטראקציות": מבוגר-ילד, ילד-ילד, מבוגר-מבוגר...
במודל ההדרכה הזה המטפלת מחליטה את מי לצלם, באיזה ילד לבחור וכו'- וצופה בקלטת אחר כך יחד עם המדריכה שלה. המשותף לתגובות המטפלת הצופה בעצמה הוא בדרך כלל ההפתעה ממה שהן רואות: מן הילד, מעצמן ומתגובותיהן, מן הסיטואציה. הערך המוסף של שיטה זו הוא בכך שמטפלת רואה את הדברים מזווית נוספת ואחרת, היא מגלה דברים חדשים ולומדת מכך. הווידיאו הוא מעין תצפית עצמית חווייתית ומרגשת וגורמת לתובנות חדשות.

ברב-שיח של 5 מטפלות-מחנכות ממסגרות שונות לגיל הרך, בהנחייתה של ד"ר יעל דיין, נתבקשו המטפלות להעלות קשיים שונים ולתאר את משמעות ההדרכה שקיבלו ואת עזרתה.
כל המטפלות מחנכות הדגישו את החשיבות הרבה של ההדרכה כמקור לידע, למקור לתמיכה וכאפשרות להיעזר בכוחות מקצועיים במקרים של "כיבוי שריפות"- וכולן הדגישו שיש צורך בהרחבה ובהעמקה של ההדרכה בשטח.

גב' סילביה קמוביץ-הראבן מתכנית שוורץ דיברה על הרגשות של המטפלת-מחנכת במשפחתונים כלפי הילדים שבטיפולה.
קמוביץ עמדה על ההבדלים בין מטפלת ואם, סוג הקשר וסוג האחריות.
לטענתה- האבחנות בגיל הרך במשפחתונים אינן כל כך ברורות- אם כי הנאמנות של המטפלת נתונה יותר לקבוצה מאשר ליחיד.
יחד עם זאת- במימד הריגשי מצאה קמוביץ מטפלות שהעלו בפניה סיפורים של אהבה גדולה לילד המטופל וצורך גדול באהבה מצידו כלפיה, סיפורים על הקושי להיפרד בסיום השנה וכו'. למטפלת אין תפקידים הוריים כמו ביקור אצל רופא למשל. לעומת זאת- האם איננה מתכננת סדר יום וכו' כפי שמתכננת המטפלת.
הבעת אהבה הוא חלק מתפקידה של המטפלת. זהו דבר שקשה מאד ללמד אותו בקורס. איך מכשירים אדם להביע רגשות בעבודה? איך מכשירים אדם ליצור קשר עם השני, להרגיש משהו? מה מקום העבודה הריגשית בעבודת המטפלת מחנכת? כיום אין עוסקים בכך בתהליך הכשרת המטפלת מחנכת. אלה השאלות שהעלתה קמוביץ וחשוב מאד להתחיל בבירור התחום הזה שבו נדרשת סינטזה בין עבודה ריגשית ועבודת המטפלת.

ד"ר חנה צור דיברה על התנהגות המטפלת-מחנכת כלפי הפעוטות במשפחתונים. צור מצאה כי בישראל יש ריבוי קונפליקטים בין פעוטות, יחסים רויי תוקפנות וחוסר הרמוניה- לעומת המתואר בארצות אחרות. הסביבה הפיזית והמטפלות-מחנכות אשר מפרשות, מתווכות ונותנות משמעות לכל מה שקורה בסביבה- מעבירות לפעוטות את ערכי החברה. הן רואות עצמן כ"מכינות את הפעוטות לקראת העתיד" . הן מרבות לדבר על הקבוצה ולא על היחיד, מתארות את הפעוט יותר בהקשר של הקבוצה ופחות כבעל יכולת אישית.
הפעוט האידיאלי בעיני המטפלת מחנכת הוא "אחד שמסתדר עם כולם" ותכונותיו המועדפות הן: אקטיבי, בעל ביטחון עצמי, עצמאי, עומד על זכויותיו, בעל יכולת הגנה עצמית וכו'. ילד שקט הוא הדגם הלא רצוי, זה שלא יוכל להסתדר בקבוצה, מנוצל, פרייאר. לדעת המטפלות- ילד מופנם שיושב בשקט הוא ילד שמתקשה חברתית (מטפלת יפנית תטען – לעומת זאת- שזהו ילד מחונך).
משפט מפתח שאמרה מטפלת הוא: "צריך תוקפנות, אבל לא תוקפנות בצורה אלימה": המטפלת רואה את תפקידה בהכנת הפעוט להישרדות בחברה הישראלית. מטפלת מגינה פיזית על שלום הפעוט, אבל איננה מתערבת כשיש "אלימות רכה" בקבוצה, משום שהיא מאמינה שכך ילמדו הפעוטות לשרוד.

עד כאן הסיכומים.
כאמור- את סיכום דבריה של פרופ' רוזנטל אביא בהמשך.


מקווה שעוררתי בסיכום הדברים והבאתם לפורום עניין ומחשבה - ואולי גם רצון לפעול כהורים למען מעמד הגיל הרך בארץ ומעמד אנשי המקצוע שנמצאים ב"חזית הראשונה" בעבודתם על הילדים שלכם- המטפלות-מחנכות (תרגום של המושג המקובל כיום בארה"ב : educare .

דרורית אמיתי-דרור
מומחית לגיל הרך
יועצת להורים, גננות ואנשי חינוך
http://www.ganyeladim.co.il/drorit.asp



.


תוכן ההודעה:


תגובות נוספות
12/7/2003  23:34 האגודה הישראלית, כמובן.... (ל"ת) - דרורית אמיתי-דרור
13/7/2003  0:0 דרורית, - ריש
13/7/2003  1:52 דרורית יקרה, תודה רבה על הסקירה המושקעת. חשוב ומבהיל במיוחד משפט המפתח של הגננת הישראלית הסבירה: צריך תוקפנות, אבל לא בצורה אלימה - רותי קרני הורוביץ
13/7/2003  6:35 רותי,הוצאת לי את המילים מהפה, ממש קשה לי לנשום - ענבר
13/7/2003  8:26 אני מ-ז-ו-ע-ז-ע-ת ! לא קראתי הכל בדייקנות. קראתי רק על זה שהגברת ממררד הממשלה רוצה שההורים יעזרו לה. - יעל
13/7/2003  10:43 שמע ישראל !!! תמיד עולה אצלי השאלה "מה רוצה הורה עבור ילדו" - זהר
13/7/2003  11:55 זהר, הצחקת אותי - תיתי
13/7/2003  13:24 על תכנית שוורץ: - דרורית אמיתי-דרור
14/7/2003  7:24 תודה דרורית על הסיכום המאלף - אורית גודקאר, פסיכולוגית חינוכית מומחית
14/7/2003  10:9 מחפשת את הסיכום של דרורית בנושא גננות ולא מוצאת (ל"ת) - אורלין
14/7/2003  21:0 אורית, מסכימה איתך מאד בקשר לשדולת הורים! - דרורית אמיתי-דרור


   
 

כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש