בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

כשראיתי לראשונה לידת בית, ואשה בעוצמתה נבהלתי

כך אומר דר` מרסדן וגנר, מנהל תחום המיילדות ובריאות היילודים בארגון הבריאות העולמי, המבקר בישראל. דר` וגנר מאיץ ברופאים הישראליים להיות נוכחים בלידות בית, כדי שיוכלו לדון בהן בכלל. הבוקר הרצה בביה"ח רוטשילד בחיפה, והערב יוועד עם יו"ר ועדת העבודה והרווחה דוד טל וחכ"ים בכנסת
18.12.01

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ
צילומים:

"בפעם הראשונה שראיתי לידת בית, והאשה נכנסה לשלב השני של הלידה, מעט לפני בוא התינוק, האשה קיבלה כוח אדיר, והתגלתה במלוא עוצמתה. חשתי מבוהל עד מוות". כך מתאר דר` מרסדן וגנר, מי שהיה ממונה על תחום המיילדות והיילודים בארגון הבריאות העולמי במשך חמש עשרה שנה, ושהגיע לסבב הרצאות ומפגשים בישראל כאורח תנועת `נשים קוראות ללדת`.
דר` וגנר נועד במהלך ביקורו עם צמרת משרד הבריאות, החל במנכ"ל דר` בועז לב, סגנו דר` יצחק ברלוביץ`, ועם מנהלי האגפים ומחלקות הלידה בבתי החולים הגדולים בישראל. כמו-כן נתן הרצאות, ערך מפגשים ובקרי עיון בבתיה"ח האלו עבור רופאים ומיילדות, וקיים מפגשים פתוחים לקהל.
בסדר יום עמוס לחלוטין, של כארבע הרצאות ביום עורר דר` וגנר, רופא ילודים ומומחה בינלאומי במיילדות ובאפידמיולוגיה סב-לידתית, הדים רבים. מתוך נתונים מספריים מדאיגים, השווה בין הנעשה בארץ ובעולם בתחום הרפואה המיילדותית, והדגים כיצד משתרכת ישראל אחר מדינות העולם בנושאים כרפואה מונחית ראיות, חופש בחירה בלידה, מעמד המיילדת ומדיניות רפואית עכשווית.
בנושא הרפואה המיילדותית אמר דר` וגנר, כי שיעור הניתוחים הקיסריים בישראל, שעמד בשנה שעברה על 17%, ונמצא במגמה מדאיגה של עליה מתמדת, מצביע על אי מחויבות לנתונים המחקריים מהעולם המדגימים ששיעור זה אינו צריך לעמוד על יותר מ12%. "ישנן שתי אפשרויות", הסביר דר` וגנר. "או שהגוף של הנשים הישראליות הוא פגום ובלתי מתאים ללדת, או ששיקול הדעת שמפעילים הרופאים במקרים רבים – מוטעה".
בהשוותו את מעמדה של המיילדת הישראלית לזה של רעותה באירופה, אמר דר` ונגר כי המיילדת הישראלית רחוקה מלהיות אוטונומית, ושאם רוצים לבחון את מעמדה של זו בכל מדינה, די להעיף מבט בשיעורי חתך החיץ (אפיזיוטומיה) של בתי החולים בישראל, העומדים על למעלה מחמישים אחוזים, בעוד שנתונים מחקריים מראים שמהלך זה אינו צריך להתבצע ביותר מאשר עשרים אחוזים לכל היותר. "שיעור חתכי החיץ הגבוה מדגים שהמיילדת הישראלית רואה עדיין חשיבות עליונה בהיותה "סייעת רופא מיילד" טובה, ופחות בעצמאותה המקצועית, ובכל המתחייב מהיותר הדמות המרכזית בליווי היולדת.
דר` וגנר הדגיש את חשיבות הליווי הרציף, של `אחת על אחת` לאורך הלידה, ואת ההיכרות המוקדמת בין המיילדת ובין היולדת. "לידה היא תהליך שבו מעורבים הורמונים ואהבה. לדרוש מאישה לשכב על מיטה וללדת לעיני זרים, הרי זה בדיוק כמו להניח גבר על אותה המיטה, ולדרוש ממנו זקפה, ועכשיו".
בראש סדר יומו של ביקורו של וגנר בישראל, עומד נושא מרכזי הלידה האוטונומיים, המופעלים על ידי מיילדות בהצלחה גדולה במקומות רבים בעולם. דר` וגנר הדגיש באזני כל הדרגים עמם נפגש הן את חשיבות עיקרון החופש, העומד בבסיסם של מרכזים אלו, והן את תוצאות הלידה הטובות יותר שמציגים מרכזים אלו ברחבים העולם.
"שלילת הזכות מיולדת ישראלית המצויה בסיכון נמוך לבחור בלידה חוץ אשפוזית (במרכז לידה או בבית), באמצעות `ענישתה` כאי תשלום מענק הלידה לה, ואי אפשור פתיחת מרכזי לידה המוכרים בחוק – הוא פגיעה ברורה בחופש שלה ושל משפחתה, והתערבות בנעשה בד` אמותיה". עוד אמר כי "איסור מפורש בחוק על לידות חוץ אשפוזיות יהיה בבחינת התאבדות פוליטית ולכן נמנעים ממנו, ומעדיפים להערים מכשולים בירוקרטיים אדירים על יוזמות מסוג זה".
באשר להתנגדויות שהובעו על-ידי נציגי הממסד לרעיון לידות הבית ומרכזי הלידה בטענה שהם אינם מתאימים לישראל, בהעדר מערך גיבוי מתאים `כמו בהולנד` מצד בתיה"ח הסביר וגנר כי `המערך` המדובר אינו אלא מיתוס. "ורופא המקבל בבית החולים לידת בית שהסתבכה וחושב שהיא מעידה על כך שלידות בית הן איומות, דומה למוסכניך שאליו מגיעות עשר מכוניות וולבו מקולקלות, וחושב שוולבו היא מכונית גרועה. קל לשכוח ששם על הכביש, נוסעות עשרות אלפים מהן, מצויינות". את הסיפור המיתולוגי על אודות האם שהתעקשה ללדת בבית בישראל לאחר ניתוחים קיסריים ובהיותה נושאת תאומים שהאחד מהם במצג עכוז, לידה שהסתיימה בסיבוך כצפוי ובמותו של אחד התאומים, דחה וגנר והטעים כי הסיפור מדגים היטב את אחריותה של המיילדת הישראלית (אף אחת מהמיילדות הישראליות לא הסכימה ליילדה, והאשה ייבאה מיילדות מחו"ל), ושבכל מקרה, מערכות בריאותיות אינן אמורות לקבל החלטות על-סמך מקרים בודדים, אנקדונטליים. כמו-כן המליץ דר` וגנר לרופאים, מיילדות ומנהלי אגפים ומחלקות לידה בישראל להיות נוכחים בעצמם במספר לידות בית לפחות, לפני שהם דנים על הנעשה באלו.
עוד הסביר וגנר כי מרכזי לידה חייבים להיות אוטונומיים, ממוקמים מחוץ לבתי החולים, ושהפרוטוקולים שלהם לא יישלטו בידי רופאים. "במרכז לידה הפוקוס על נורמליות ובבית חולים הפוקוס הוא על מה שעלול להשתבש, והוא במקרים רבים אכן משתבש".
בהתייחסו למדדים נוספים באשר למדיניות חדרי הלידה בישראל, אמר וגנר כי בניגוד למוכח מדעית, מתקיימת בישראל ללא הפרעה מגמה הדוגלת בהליכים מוטעים כמניעת מזון ושתיה מנשים בלידה, אי בחירה חופשית של תנוחות ומלווים, פקיעה מלאכותית של קרומי השפיר, והפרדת התינוק מאימו לאחר הלידה ואשפוזו בתינוקיה המונית.
"מדוע רופא הילדים אינו מסוגל לצעוד את המרחק בין חדרו ובין מיטתה של האם ולבצע את הבדיקה כשהתינוק מונח על בטנה? זוהי חוויה חינוכית ולימודית לאם מהדרגה הראשונה, שלא לדבר על היתרונות לתינוק, שזוכה להגנה מקסימלית מגורמים מזהמים הנפוצים בבתי החולים, כשאינו מופרד גופנית מאמו",
אמר. דר` וגנר הדגיש כי בשנה האחרונה ניפטרו 800 תינוקות מסביב ללידה בישראל, כך שקשה לדבר על `בטיחות` בהתייחס ללידות בבתי-חולים או בכל מקום אחר. "תינוקות מתים", אומר דר` וגנר, "ולכן לדבר על בטיחות בלידה הרי זה מוטעה. הצגת נתונים המייחסים לכאורה את הירידה בתמותת ובתחלואת אמהות ותינוקות כקשורה בהעברת זירות הלידה אל תוך תחומי בתיה"ח, גם היא בעייתית, משום שהשיפור קשור לעליה ברמת התזונה, ההגיינה, הסניטציה, והחיים בכלל במהלך התקופה המדוברת".
לדברי דר` וגנר נמצאת ישראל בשלב מוקדם יחסית של שינוי, בכל הנוגע ללידה, המתמשך כרגיל כעשר שנים לפחות. דר` וגנר יעץ לארגון `נשים קוראות ללדת` שהביאו לישראל להתקשר עם ארגונים דוגמת `אנקה`, `סאז`-פאם-סאז` הצרפתי, `איימז` ודומים להם ברחבי העולם, שכבר עשו זאת, והצליחו להבקיע את חומות ההתנגדות. "מהפכנות היא מקצוע, ואין צורך להמציא בכל פעם את הגלגל מחדש", אמר.
דר` וגנר נחת בישראל ביום שישי אחה"צ, ומיד הגיע לביקור בקליניקה הפרטית של המיילדת אילנה שמש, מהבודדות המקיימות לידות חוץ אשפוזיות בישראל. שמש הציגה בפניו את הקליניקה המאובזרת, ככל מרכז לידה בעולם בערכות חמצן, הזלפה, החיאה וכו`, ובמגוון אבזרי לידה כג`קוזי, כדור פיסיותרפי, מגוון כסאות לידה, שרפרפי לידה ויציבון שהוסב לצורך הקלה על תנוחת הלידה בעמידה. כמו-כן הציגה לפניו את הנתונים הסטטיסטיים שאספה בין השנים 1985-2001, המציגים תוצאות לידה מצוינות בהשוואה לאלו המוצגות מצד כלל בתיה"ח בישראל ביחד ולחוד. בין השאר עומד שיעור חתכי החיץ של שמש על אחוז אחד, מול כחמישים אחוזים שהוצגו בממוצע הארצי, 3.4% של ניתוחים קיסריים לעומת כ-17% בממוצע הארצי, וכו`.
דר` וגנר, המקיים בשנים האחרונות הרצאות וייעוצים מקצועיים ברחבי העולם בנושא זה, נפגש במוצ"ש לארוחת ערב חגיגית עם צמרת הרפואה המיילדותית בישראל. בפגישה, שנערכה בת"א, השתתפו מנהלי המחלקות והאגפים למיילדות בבתיה"ח -פרופ` אייל שיף מ`שיבא`, פרופ` יוסף לסינג מ`ליס`, פרופ` ארנון סמואלוב מ`שערי-צדק`, ופרופ` יאן בוקובסקי מ`אסף הרופא`. כ"כ השתתפו דר` מיקי שנהב, מנהל חדר לידה ב`ליס` ודר` עמוס בר, רופא נשים בכיר ומיילד, ומחבר `המדריך הישראלי להריון ולידה`. מטעם `נשים קוראות ללדת` השתתפו העיתונאית נירית שפירא, מייסדת הארגון, ענת אגמון ואני.
במהלך ביקורו קיים בוקר עיון בבתיה"ח ליס, אסף הרופא, שיבא, רוטשילד והדסה עין-כרם, והיום יתארח בפאנל בכנס המדיניות הרפואית בישראל שיתקיים בירושלים. לאחר מכן יקיים ישיבה בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, כאמור. לאחר הרצאתו המרתקת של דרר` וגנר ב`ליס` נשאו המיילדות את חזונן
למיילדות אחרת, באשר לטיפול שונה ביולדת וביילוד מההריון ועד לאחר הלידה. הן דיברו על חשיבותו של הטיפול אחד על אחד, על טיפול רציף מתקופת ההריון ועד לאחר הלידה, -ליווי שניתן על ידי מיילדת, על הגשמת בקשותיה של האישה בחדר לידה דרך הכנת תוכנית לידה והכרות מוקדמת, על שיתוף פעולה ועל , על חזון הקמת מרכזי לידה מחוץ לבתיה"ח ובתוכם, ועל חשיבותה של הכשרה מתאימה שתאפשר למיילדות ולרופאים לתמוך בלידות פיזיולוגיות..
אתמול בערב נתן דר` וגנר הרצאה פתוחה בכנס `נשים קוראות ללדת` שהתקיים באכסניית בני-דן בת"א בהשתתפות כמאתיים איש, וצולם לכתבת יומן בערוף השני. גם בשבת בבוקר קיים דר` וגנר מפגש פתוח לקהל במרכז `דרך-אם` בפרדס חנה. במפגש, אליו הגיעו עשרות משתתפים סיפר דר` וגנר כי אחת הנשים שפגש במהלך השנים סיפרה לו כי בקרב הדולפינים יולדים כך – במרכז נמצאת הדולפינה היולדת, סביבה ארבע או חמש דולפינות שמתגפפות ומנהלות איתה תקשורת, ומסביבן שוחים דולפינים גברים במעגל ותפקידם להגן עליהן כדי שזה יקרה בדיוק כפי שזה אמור להתרחש. "אני מאמין שאני אחד מהדולפינים הגברים הללו".
וגנר עודד את `נשים קוראות ללדת` להמשיך במאבקן, ולקדם את נושא חופש הבחירה בלידה בישראל. "המחקר המדעי – לצידכן", אמר.


 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש