בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

יעוץ זוגי בהריון

 גרסת הדפסה   
 
מאת: אילה ברטור, ד"ר יוסי לי-רן

יעוץ זוגי בתקופת ההריון

תקופת ההריון הינה אחת התקופות המשמעותיות בחיי בני הזוג , זו תקופה בה כל אחד מבני הזוג עובר שינויים רבים הן פיזיים והן נפשיים, אמנם אנו נוטים להתמקד בת הזוג ההריונית אולם תהליך מקביל עובר גם על בן הזוג, בני הזוג עוברים את התקופה ביחד אך גם לחוד, כל אחד מביא את צפיותיו חששותיו ואת מטען הידע ודרכי ההתמודדות שרכש לאורך נסיון חייו הן במשפחת המוצא והן בלמידה מהתמודדויות אחרות שעבר.
זוהי תקופה בה רב הלא ידוע על הידוע וזוהי רק ההתחלה במסע ארוך אל ההורות...

הייעוץ הזוגי בתקופה זו ייתן מענה לכל אותם מצבים העולים בעקבות השינוי ומהווים נקודות מחלוקת לגיטימיות בין בני הזוג הבונה את דרכו המשותפת, נקודות מחלוקת שאם נדע להתמודד איתם נוסיף מימד מקרב ומחזק לקשר ואם לא נתמודד איתם יהוו קרקע למחלוקת וחוסר הסכמות בכל פעם מחדש.

מה נותן הייעוץ לזוג:

הייעוץ ייתן לזוג במה לתאום ציפיות – האם הוא יצטרף לכל הבדיקות? האם היא צריכה לעשות את כל הבדיקות? האם הוא יצמצם את שעות העבודה? האם לקראת סוף ההריון הוא לא ייקח על עצמו נסיעות לחו"ל? האם היא תפחית שעות עבודה?האם הוא יצטרף לקורס הכנה ללידה? האם הוא יוכל להיות משתתף פעיל הלידה?
כל אחד מבני הזוג מצפה מהשני לשנות משהו מהקבוע והמוכר ולפעמים היציב ומעניק בטחון, בטחון אישי או בטחון כלכלי , ישנן ציפיות הקשורות להתנהגות, ציפיות הקשורות למשפחה המורחבת וציפיות לתקופה בה נהפוך להורים, הרבה פעמים ציפיות שאנו לא בוחנים אותם מקרוב הופכות לאכזבות, אנו נסה לבחון להבין ולפרק את הציפיות ולהפכן להסכמות בונות זוגיות.

הייעוץ ייתן כלים לתקשורת – הרבה פעמים אנו מרגישות בתקופת ההריון את העדרות בן הזוג לרב לצרכי עבודה באופן בולט יותר, אנו רוצות את קרבתו אך מבינות את הצורך שלו לפרנס במיוחד לאור השינוי העומדים לחול במשפחה, לעיתים בתקופת ההריון אנו מרגישים שבת הזוג יותר מסוגרת, עסוקה בעצמה, קשובה לגופה לעיתים מאבדת ענין בקרבה פיזית ואינטמיות, ואם אנו עוברים טיפולי הפרייה אין לנו שליטה על חיינו האינטימיים ואנו מחויבים "להוראות מבחוץ", אלו מצבים בהם אנו מוצאים את בני הזוג מתרחקים אחד מהשני ולעיתים מחפשים תמיכה "ואוזן קשבת" מחוץ למערכת הזוגית.
הייעוץ הזוגי ייתן לבני הזוג כלים להיפתח זה לזה, להקשיב זה לזה, לקבל זה את זה, להבין זה את זה, ולבנות שפה חדשה ומקבלת .

הייעוץ ייתן אפשרות לחלוק את הפחדים העולים סביב נושא הלידה וההורות אחריה-
ההריון הוא תקופה נהדרת וממלאה אולם זו גם תקופה שמאפשרת לפחדים רבים לצוף ולעלות, פחדים שחשוב להביע ולשתף ולא לאגור בתוכנו, אלו פחדים אוניברסליים שנמצאו אצל זוגות בהריון במחקרים בכל העולם : הפחד שלה שהיא לא תעמוד בתהליך הלידה, הפחד שלו שלא יוכל לתמוך בה, שיתעלף ...הפחד מצוות חדר לידה, מהתערבויות ושימוש במכשירים, הפחד לבריאותה של האם או לבריאות העובר...
הפחד שאנו הופכים להיות הורים, פחד מאחריות למשהו נוסף, פחד מאבדן העצמאות והספונטניות, פחד שאולי אני לא האבא, פחד שהתינוק יתפוס את מקום בן הזוג, פחד שבן הזוג לא יהיה שם בשבילי,שלא אוכל לתת בו אמון, וכמובן פחדים מאבדן בת הזוג או התינוק.
זוגות שדיברו על הפחדים, הבינו מהיכן הם מגיעים, ונתנו להם מקום, למדו לקבל זה את זה באופן שלם, ופתוח דיווחו על העצמה של הקשר הזוגי ותחושה של יכולת התמודדות תוך כדי שיתוף בכל מצב עתידי.

היעוץ ייתן לזוג מידע – כל צורך במידע שיעלה בייעוץ יקבל תשובה, כולל מושגים מתחום המיילדות, כולל הכנה למפגש עם הצוות הרפואי בסיור בחדר הלידה, כולל הכנת הזוג ללידת בית, כולל כלים מעשיים כיצד להתמודד עם מצבים בלתי ידועים תוך כדי שימוש בדמיון מודרך, טכניקות הרפייה, שימוש בקלפים טיפוליים, ועבודה רגשית בטכניקות מגוונות.

ייעוץ בזמן ההריון יתרום בעיקר לזוגות במצבים שעלולים להיות ברי סיכון כגון:
הריון לאחר אבדן (בן/בת זוג או ילד).
הריון חד הורי מתורם ידוע/ אינו ידוע.
הריון בקרב צעירים ביותר.
הריון בקרב זוגות שאצל אחד או שניהם מדובר בפרק ב`.
הריון בקרב זוגות חד מיניים.

הייעוץ הזוגי בהריון מהווה הזדמנות מצוינת המאפשרת לבני הזוג לברר לעצמם את עמדותיהם,ציפיותיהם,וחששותיהם בסוגיות המרכזיות לזוגיות ולקראת ההורות.
הייעוץ אינו הודאה שיש בעיה, אלא קרש קפיצה לצמיחה של התא הזוגי חרף ובזכות השינויים אותם חווים בני הזוג יחד ולחוד.


*אילה ברטור היא מדריכה מוסמכת להכנה ללידה, ועובדת סוציאלית המתמחה בטיפול זוגי ומשפחתי.054-4498941
ד"ר יוסי לי-רן הוא פסיכולוג המתמחה בטיפול זוגי ומשפחתי 052-2779033









 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש