בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

לידה פעילה - המדריך ללידה טבעית

ג`נט בלאסקאס. הוצאת אלטרנטיבות. מאנגלית – אורית כהנא
אוקטובר 2004

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

ספרה של ג`נט בלאסקאס, שיצא לאור בשנת 1992 באנגליה, תורגם, עבר מתיחת פנים עמוקה, והוא יוצא עכשיו לאור בעברית בגרסה שאני מנחשת שהיא אפילו טובה מהמקור.

העטיפה חזקה מאד. פילטר זהוב שופך אור דרמטי על אשה המנשקת את תינוקה שזה עתה נולד, בתוך מים. ניתן ממש לחוש יחד איתה את ריח הזרע הטרי של מי השפיר, שהתינוק מדיף בוודאי. הניחוח המיני, היצרי, החזק, מובהק. וברור שהאשה מריחה את עצמה, במלוא הדרה היצרי. המסר הויזואלי נועז ומהפכני. לא עוד צבעי פסטל של טיפת חלב, המסבנים את הקוראת בעוד קשריר שתיקה מסוג לידה זה תינוק פוצי-מוצי, וגם לא מן `פרי אהבה` בעל מסר מתון. לעניות דעתי, יתכן שהעטיפה הבלתי מתפשרת הזו היא התרומה החשובה ביותר של הספר לנוף הלידה בישראל.

`לידה פעילה` היא מושג אותו טבעה בלאסקאס לפני כשני עשורים, במטרה לגייס את היולדות עצמן לעמוד על שלהן, תרתי משמע, בלידה. בדרך זו כנראה ניסתה בלאסקאס והצליחה להשיג חלק מאותו שינוי חברתי מיוחל ביחס הממסד הרפואי ללידה, שראה ביולדת `חולה`, `מטופלת`, ובכלל מיכל פאסיבי, אותו יש לרוקן מהתינוק בשכיבה, ותוך כדי שימוש במיטב הטכנולוגיות, תחת איצטלה בטיחותית של שלום התינוק והאם.

המושג `לידה פעילה` קורא תיגר על אותה פאסיביות, מורד בה, ומטיף את היפוכה הגמור: ללדת בעמידה או בתנוחות מאונכות, ולהחזיר את השליטה בלידה ליולדת. מבחינה זו מדובר במאבק של אמזונות, המגייס את היולדת להשבת השליטה הנקבית, הקדומה, מידי הארך, הפטרון, על נגזרותיו השמרניות. וכאן בעיני טמונה חולשתו העיקרית של המסר. הכלי העיקרי לשינוי הוא היולדת עצמה, בזמן הלידה. חוששני שהתפיסה כאילו יולדת צריכה לשאת על גבה בזמן צירים את כל זה היא מיליטנטית מדי, כלפי היולדת, ומכניסה אותה למלכוד בלתי הוגן של דרישות מעצמה, מה שאינו בהכרח משתלב עם טובתה וטובת הלידה. אך הבעייתיות הזו קשורה בכיוונון המסר בלבד, ולטעמי היתה נפתרת לו היתה הכותבת מפנה את תותחיה בעיקר כלפי הצוות המטפל. אך אני מתווכחת עם ההיסטוריה, ועם ההקשר של הוצאת הספר המקורי. כיום כל זה פחות רלוונטי.

לידה פעילה בישראל של 2004 הנה עוף מוכר, בשם מוזר. עקרונותיה של הלידה הפעילה מיושמים כיום ברוב הקורסים להכנה ללידה, ובחדרי הלידה בישראל, ללא צורך בהנפת המותג הבלאסקאסי. מעטות המיילדות שירימו גבה מול יולדת המעוניינת להתהלך בזמן צירים או להשתמש במים ובמכשיר טנס. מעטות היולדות שלא יעלו על דעתן את האפשרות המהפכנית שלא ללדת בשכיבה על הגב כשרגליהן מונפות וקשורות אל על. נדמה לי שניתן לדבר בזהירות על הלידה הפאסיבית כעל המלחמה הקודמת, ובכל זאת, חשוב שהספר, אבן דרך אידיאולוגית ומדריך עשיר ורב-ערך בפני עצמו, יעמוד על המדף בעברית.

אורית כהנא, המתרגמת, המוציאה לאור, ומי שמנצחת על כל הפרוייקט של הולדת הספר בעברית במן מחול מולטי-טאסקינג מרהיב, מוכרת לקורא הישראלי כמי שהוציאה לאור ואף תרגמה את `עקרון הרצף` שתפס בארץ כאש בשדה קוצים. איני מכירה את המקור באנגלית של הספר הנוכחי, ואף התרשמותי מהתרגום אינה בזכות קריאתו מכריכה לכריכה לצערי מחוסר זמן, אך ניכר שנעשתה עבודה משובחת. למעשה, די להביט ברשימת המערבות במהדורה העברית: מיכל בונשטיין שערכה מדעית ורותי פולדן ויהודית שריג שנתנו את הייעוץ המקצועי כדי לברך על הספר בעיניים עצומות.

כספר הדרכה ללידה, הוא מספק כיסוי נרחב, רציני ומפורט לנושאים שסביר שיעניינו נשים העומדות בפני לידה, במיוחד הראשונה שלהן. הערך המוסף הייחודי של הספר – הפרק המוקדש לתרגילי היוגה, נותן עם כל הלב ובשום שכל. תזמור התצלומים והאיורים נעים ונינוח. היולדות, כמו אחיותיהן הצעירות מלהקת הספייס גירלס, נבחרו בקפידה כמודל להזדהות עמו ולא לנקר עיניים. היפהפיה מוצנעת בסוף הפרק הרלוונטי. כנראה שכשיפהפיה יולדת זו פורנוגרפיה מציצנית, וכשאשה יולדת זו כבר מצגת חינוכית. החלוקה לפרקים, אורכם וסגנון הכתיבה הזורם והרך, מזכירים מאד את ההתנגנות המוכרת מספריה של שילה קיצינגר. ורוח הממלכה המאוחדת מרחפת על פני המים, אותם בלאסקאס, יצרנית ומשווקת של בריכות לידה, אוהבת מאד.

מפתיע שבמהלך מתיחת הפנים הכה עזה, ובהקדשה הנרחבת של הכתוב לנושא מניעת החתך בלידה, בחרה המחברת, להתעלם ממכשיר האפי-נו, למרות שהנושא הועלה בפניה לקראת הוצאת המהדורה בעברית. כמי שמתנגדת לחיתוך חיץ, ומגייסת את מיטב הכלים להשגת טובת היולדת, הייתי מצפה שאפילו אם היא עצמה מתנגדת למכשיר מסיבותיה, תתן לקוראותיה את החירות לשפוט בעצמן האם לשקול את השימוש בו. באי הזכרתה אותו הופכת עצמה בלאסקאס בעיני, בעלות האינטרס זה נכון, למי שיש שאלה לגבי ספרה זה כמקור מידע עדכני אמין ומקיף המכין לקראת לידה.

צדק היסטורי-חברתי ראשון מסוגו, ומקווה שכן ירבו נוספים, עושה הספר עם נירית שפירא, מקימת תנועת `נשים קוראות ללדת בישראל` בצטטו אותה על גבי כריכתו הפנימית. בכך, תופסת סופסוף נירית חלק קטן מהמגיע לה בהיסטוריה של עיצוב פני הלידות בישראל.

להלן הקומוניקטים שהגיעו לאימייל שלי בנושא, ומובאים כאן כלשונם:

לידה פעילה - המדריך ללידה טבעית

מאת ג`נט בלאסקאס

עריכה מדעית: מיכל בונשטיין, מיילדת
ייעוץ מקצועי: יהודית שריג, פיזיותרפיסטית; רותי פולדן, מורה ליוגה להיריון ולהכנה ללידה פעילה

הלידה היא אחד הרגעים המופלאים בחיי האישה. בין אם תלד בבית חולים או בבית, עם אפידורל או בלי, הספר לידה פעילה נועד להעניק לכל אישה את הידע, ההשראה והכלים הנחוצים כדי להתכונן ללידה בדרך השלמה ביותר, לבחור באמת כיצד היא רוצה להביא חיים אל העולם, ולחוות את הלידה בדרך הנכונה ביותר עבורה ועבור תינוקה. הספר מבוסס על התפיסה שלפיה הלידה היא במהותה תהליך טבעי ורובן המכריע של הלידות מתרחשות ללא סיבוכים. הוא מציע הבנה מעמיקה ומרתקת של תהליך הלידה ושל צורכי האישה בלידה, לצד תמונה מפוכחת של המחיר שגובות חלק מן ההתערבויות הרפואיות הנהוגות דרך שגרה בישראל - מחיר שיולדות ומטפלים רבים אינם מודעים לו! הקריאה בספר מובילה, בין היתר, למסקנה שרבות משיטות היילוד המקובלות כיום בחדרי הלידה בישראל הן למעשה חסרות כל היגיון ! לידה פעילה הוא ספר פמיניסטי המעמיד בראש סדר העדיפויות את זכותה של היולדת למידע ולחופש בחירה. מטרתו לאפשר לנשים בישראל לרכוש את הידע והכלים הנחוצים כדי להתחבר ליכולת האינסטינקטיבית שלהן ללדת, וכדי לעשות בחירה מודעת באשר לדרך הטובה ביותר עבורן ללדת. הספר כולל מידע חשוב שעד כה לא ראה אור בעברית על היבטים שונים של הלידה. למשל, לראשונה בעברית פרק שלם מוקדש לנושא ההורמונים והשפעתם על התהליך הפסיכו-פיזי שעוברת האישה בלידה, ופרק שלם עוסק בלידת מים.

מהי לידה פעילה?
`לידה פעילה` היא לידה טבעית שבמהלכה נענית היולדת לאינסטינקטים הטבעיים שלה ולהיגיון הפיזיולוגי של גופה. בלידה פעילה האישה היא המנחה את תהליך הלידה, במקום להיות משתתפת סבילה בלידה המנוהלת על ידי צוות רפואי. היא יולדת באווירה רגועה ואוהבת, מקבלת עידוד לנהוג כרצונה ולנוע בחופשיות, נהנית מחוויה אינטימית ומעצימה, ויוצרת קשר ראשוני עם התינוק בדרך הטובה ביותר. בספר מצוטטים מחקרים רבים המוכיחים שכאשר הלידה טבעית ופעילה היולדת נהנית מיתרונות רבים: הלידה קצרה יותר, שכיחות מקרי המצוקה העוברית נמוכה יותר, הצורך בהתערבויות רפואיות פוחת, והיולדת סובלת פחות. נשים החוות לידה פעילה חשות שביעות רצון רבה יותר. הן מרגישות שהן תורמות לתהליך הלידה ומשוחררות מהתחושות של פסיביות, חוסר אונים, פחד, ולעתים גם השפלה, הכרוכות בשכיבה על הגב ובחיבור למכשירים.

עוד בספר:

 מידע עדכני, ייחודי ומקיף, תוך התייחסות למציאות הקיימת בישראל, לאפשרויות ליישום לידה פעילה בארץ, ולמחקרים עכשוויים.
 הסברים על היתרונות והחסרונות של ההתערבויות הרפואיות המקובלות.
 עצות ליצירת סביבה נוחה ותומכת ללידה, בבית החולים או בבית.
 הצעות מפורטות לתנוחות ותנועות שיסייעו להתקדמות הלידה ולהתמודדות טובה יותר עם הכאב.
 תרגילי יוגה להיריון מלא חיוניות ולהתאוששות מהירה לאחר הלידה.
 מידע על אמצעי טיפול הוליסטיים להיריון וללידה: שימוש במים, עיסוי, צמחי מרפא, הומיאופתיה ועוד.
על המחברת
ג`נט בלאסקאס ידועה כמי שטבעה את המושג `לידה פעילה` וייסדה ב-1982 את `התנועה ללידה פעילה` שהשפיעה רבות על תחום המיילדוּת באנגליה. היא מדריכת הכנה ללידה בעלת מוניטין בינלאומיים, מחברת של ספרים ידועים בתחום ואם לארבעה. בלאסקאס פועלת כבר למעלה מעשרים שנה בשיתוף פעולה הדוק עם חלוצים נודעים אחרים בתחום הלידה הטבעית – ביניהם ד"ר מישל אודן ושילה קיצינגר. היא ביקרה בישראל פעמיים כאורחת מרכזית בכנסים מקצועיים שבמסגרתם הדריכה מיילדות ורופאים.
www.activebirthcentre.com – אתר ה`מרכז ללידה פעילה` בלונדון, בהנהלת ג`נט בלאסקאס.


למי מיועד הספר?
לידה פעילה הוא ספרה הפופולרי ביותר של בלאסקאס, שתורגם ל-11 שפות ונחשב לציון דרך בתולדות הלידה במערב. הוא כתוב בשפה בהירה ומיועד ליולדות ולמלוויהן ולאנשי המקצוע – לכל מי שיש להם נגיעה להיריון ולידה ולבריאות האישה. המהדורה העברית מעודכנת לשנת 2004 וכוללת התאמות רבות לישראל, שהוכנסו על ידי מיטב נשות המקצוע.


משבחי הביקורת על הספר לידה פעילה


"היום שבו טבעה ג`נט בלאסקאס את הביטוי `לידה פעילה` הוא היום החשוב ביותר בתולדות הלידה באירופה, מאז השתלט הרופא הצרפתי מוריסו במאה השבע-עשרה על תהליך הלידה, והשכיב את האישה היולדת על גבה."
ד"ר מישל אודן (מתוך המבוא של הספר)

"ספר חובה לכל אישה המודעת לפוטנציאל המעצים הטמון בחוויית הלידה, ורוצה להבין איך לזקוף קומה ולנהל בעצמה את הלידה – ולמטפלים שמבקשים לעזור לה במשימה."
מינדי לוי (מיילדת. מרכזת קורסים במיילדוּת ובלידה טבעית במרכז
להכשרה מתקדמת בסיעוד ליד המרכז הרפואי רמב"ם)

"ספר מצוין שתורם רבות לעבודתי כמיילד. מומלץ בחום ליולדות, למיילדות ולרופאים. מציע הבנה מעמיקה של הלידה בצד כלים מעשיים קלים ליישום, המבטיחים לידה מוצלחת יותר."
ד"ר אבנר שיפטן (רופא מיילד בבית החולים פוריה ובלידות בית)

"ספר נפלא וחשוב. חובה לכל אישה שרוצה לקחת אחריות על הלידה. חכם, מדויק ומחזק."
נירית שפירא (דולה. ממקימות תנועת `נשים קוראות ללדת`)


מספר עמודים: 384
מחיר מומלץ: 115 ₪

ניתן להשיג את הספר בחנויות הספרים, או להזמין בהנחה בהוצאת אלטרנטיבות
בטל` 03-5732503, אי-מייל: activebirth@walla.co.il

ספרים נוספים שראו אור בהוצאת אלטרנטיבות
עקרון הרצף מאת ג`ין לידלוף (1998)
סרטן כנקודת מפנה מאת ד"ר לורנס לה-שאן (2000)



 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש