בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

לידה טעימה - תזונה בזמן לידה

המתנגדים לאכילה בזמן צירים טוענים שבמקרה סיבוך וצורך בהרדמה לניתוח, עלול להישאף תוכן קיבה חומצי לריאות. המצדדים מזכירים שקיבה ריקה מכילה חומצה חזקה יותר מקיבה עם מזון.
בהולנד, בה מדיניות האכילה בלידה ליברלית מאד, אין שעור תמותה גבוה יותר. מה כדאי לאכול בימים שסביב תאריך הלידה המשוער, וממש בצירים

 גרסת הדפסה   
 
מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית B.Sc RD*

כשהצירים כבר מתחילים, סדירים למדי, ודי ברור שהלידה אוטוטו מתחילה, כדאי ליולדת לאכול ארוחה קלה כדי לספק דלק למאמץ האדיר שהיא עומדת לעבור. מומלץ להתמקד בלחם, גבינה, יוגורט, אבוקדו, פרי ואפילו פרוסה יפה של עוגת טורט.
מה כדאי לארוז לחדר הלידה? למען האמת, הסוגיה האם לאכול במהלך הלידה או לא, הינה נושא מעורר מחלוקת בקרב רופאים ומיילדות בעולם כולו.
בסקר שנערך בהולנד התברר שכ- 75% מהרופאים והמיילדות משאירים את ההחלטה אם לצרוך מזון ונוזלים בידי היולדת עצמה, בעוד שהשאר אוסרים צריכת מזון ושתייה במהלך הלידה.
בבדיקה שנערכה בתשעה בתי יולדות בארצות הברית, נמצא שאחוז נמוך מאד מהיולדות נמנע לחלוטין ממזון או ממשקה. רוב הנשים צרכו נוזלים כמו מים ומיצים, וכרבע מהנשים צרכו גם נוזלים כמו משקאות חלב ומזון מוצק. השאלה אם לאכול בלידה או לא היא מאד אינדיבידואלית; לא כל אחת מרגישה צורך לאכול, ואולי אפילו להפך: בחילות והקאות. מובן גם שהכל תלוי במשך הלידה. לידות ראשונות הן לרוב ארוכות יותר, ודורשות מאמץ עצום. במקרה כזה, הגוף זקוק למילוי מאגרי האנרגיה שלו, בדיוק כמו אתלט בריצת מרתון.
מיץ פירות, ובמיוחד מיץ ענבים יכולים לספק אנרגיה כמעט מיידית, שכן הסוכר שבהן נספג לדם כמעט מיד. מיץ ענבים מומלץ, גם משום שאם נאלצים להקיא, הוא אינו גורם לתחושת שריפה כמו מיצים אחרים. חשוב לשתות מיץ ענבים לבן ולא אדום, כיוון שהטאנינים הנמצאים במיץ האדום מונעים קרישה. מה לעשות שלא מעוניינים בזה בזמן הלידה. גם נגיסה פה ושם של צנים, פרוסת לחם, או קרקר עם ריבה יכולים לשמור על רמה קבועה של סוכר בדם ולמנוע רעב.
יש הממליצים גם להגיע עם שוקולד לחדר הלידה: לאב הנרגש, לצוות וכמובן – ליולדת. אכילת שוקולד מגבירה הפרשת אנדורפינים במוח, המסייעים בשיכוך כאבים. בהחלט לא יכול להזיק. גם הסוכר והקפאין יכולים לתת לנו דחיפה של כוח, ויש הממליצים על מתן קפה ממותק ליולדת בלידות ארוכות. גם סוכרייה על מקל יכולה לספק סוכר וכך גם ארטיק קרח. בכל מקרה, חשוב להיזהר עם הממתקים ולא לצרוך יותר מידי מהם, כיוון שבמקרה כזה משיגים את האפקט ההפוך: העלייה החדה בסוכר בדם מעודדת הפרשת אינסולין אשר מכניס מיד את הסוכר לתאים, מה שמשאיר רמה נמוכה של סוכר בדם, ותחושות של עייפות, רעב, וירידה במצב הרוח. תופעה זו ידועה יותר בשם "נפילת סוכר".
המתנגדים לאכילה במהלך הלידה מנמקים את התנגדותם בסיבות הבאות:
1. במקרה של סיבוך, חס וחלילה, וצורך בהנשמה, תוכן הקיבה החומצי עלול להישאף אל הריאות, לפגוע בהן ולגרום לדלקת ריאות, מצב הידוע בשם "תסמונת מנדלסון".
2. במקרה של צורך בניתוח קיסרי, מוטב להיות במצב של צום.
לעומתם, המצדדים באכילה במהלך הלידה מספקים נימוקים רבים בעדה:
1. נמצא שאי אכילה אינה מפחיתה את הנפח המינימלי של נוזלים חומציים בקיבה. גם אם נצום יהיו שם עדיין 25 מיליליטר ונפח כזה עדיין יכול להישאף לריאות. כך שהצום ממילא לא יעיל.
2. קיבה ריקה מכילה חומצה חזקה יותר מקיבה אשר מכילה מזון.
3. בלידות ארוכות, כשהגוף זקוק לאספקת אנרגיה, הרעב הינו הדבר המציק ביותר מכל תופעה אחרת, ולכן עדיף לאכול.
4. לפי מחקרים, אספקת מזון משפיעה באופן חיובי על התקדמות הלידה.
5. בהולנד, בה, כאמור, המדיניות לגבי אכילה בלידה הינה ליברלית מאד, אין שעור תמותה גבוה יותר מתסמונת מנדלסון.

ומה כדאי לאכול בימים שסביב לתאריך הלידה המשוער
חברתי הטובה דורית אמרה לי פעם, שהריון נמשך 8 חודשים ועוד שנה. כשהגעתי לרגע המתאים, הבנתי בדיוק למה היא מתכוונת. החודש התשיעי הוא הקשה ביותר (במיוחד אם הוא קורה באוגוסט). ככל שמתקרבים לתאריך הלידה המשוער מרגישים שדי, הספיק לנו כבר לסחוב. העובר כבר ירד לאזור האגן, ולוחץ על המעי הגס ביתר שאת, דבר שעלול לגרום עצירות וטחורים.
ניתן להקל את התופעות הללו על ידי אכילת כמות מספקת של פירות וירקות: לפחות 3 מנות ירק ו- 2 מנות פרי ביום. רצוי פירות בעלי אפקט משלשל כמו שזיפים יבשים ותאנים מיובשות. לגבי כל תכשיר משלשל אחר חובה להתייעץ עם רופא. רובם אסורים בהריון.
אבל לא משנה כמה שזיפים יבשים נאכל. אם לא נשתה מספיק, העסק לא יזוז. כמה זה מספיק? האינדיקציה הטובה ביותר היא צבע השתן. הוא צריך להיות בהיר ככל האפשר. (תוציאו את ה"סנו בלו" מהשירותים...) בדרך כלל כמות של ליטר וחצי עוזרת. תלוי בעונה ובפעילות. חשוב מאד להקפיד על נושא השתייה, כיוון שאם שותים מעט מידי, מתחילים צירים, והרבה לידות טרם זמנן התחילו בגלל מצב של התייבשות.
בגלל הלחץ על הקיבה מצידו של הצאצא לעתיד, לא תמיד יש תיאבון. עם זאת, חשוב מאד להמשיך לספק לגוף את כל החומרים המזינים מהאוכל. פשוט לפזר אותם על פני מיני-ארוחות במשך היום.
בתקופה הקרובה לתאריך המשוער, כדאי "ללכת על בטוח" ולהימנע ממזונות שלא רגילים לצרוך באופן קבוע; חבל לקבל הרעלת מזון, חס וחלילה או אפילו לגלות בעיתוי מאד לא מוצלח שאנחנו אלרגיות למשהו חדש שטעמנו לראשונה דווקא עכשיו.
כדאי לשים לב לעובדה שמספר ימים לפני הלידה עשויים להיות שינויים בהרגלי היציאות שלנו. נשים רבות מדווחות על שלשולים. אם לא אכלנו משהו מוזר, קל לנו יותר לשים את האצבע על הסיבה האמיתית, ולהתכונן לעובדה שהלידה ממשמשת ובאה.
מה רצוי לאכול במצב כזה? מזונות קלים לעיכול כמו לחם, גבינות, מלפפון, ירקות מבושלים כמו גזר, קישוא, ודלעת, אורז, פסטה, תפוחי אדמה, בשר עוף לא מטוגן, תפוח, בננה או אגס. 

לפורום תזונה בהריון לאחר לידה ובהנקה עם טובה קראוזה
לאתר תזונה-טובה עם טובה קראוזה דיאטנית קלינית
למאמרים נוספים של טובה במדור התזונה 

*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מומחית בתזונת נשים הרות ומיניקות. לתיאום פגישת ייעוץ אישית או הרצאות בנושאים אלו: טלפון9505079 09 דואל:tova_krause@hotmail.com

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש