בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

במקום בונבוניירה - מה להביא ליולדת לאכול

למרות שבתי היולדות עושים מאמץ לספק ליולדות מזון טוב, כדאי להביא ליולדת קצת פירות קיציים, מים מינרליים, מוצרי ביו, וכמה תיונים מושקעים

 גרסת הדפסה   
 
מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית B.Sc RD*

הימים שלאחר הלידה מלאים בהתרחשויות ובהתרגשויות. הגוף עבר טלטלה, הנפש גם, וכל זאת למרות שמדובר במאורע הכי משמח ומרגש שיכול להיות. בתקופה הקצרה הזו, שמתחילה בבית היולדות, חשוב להמשיך ולספק לגוף היולדת את אבני הבנין הטובות ביותר כדי להקל עליו לשקם את עצמו, כדי להביא לאיזון נפשי וגופני וכדי להכשירו להנקה.
בתי היולדות עושים מאמצים ראויים לציון כדי לספק אוכל מזין וטוב למדי. בכל אופן, בין אם תסתדרו עם הארוחות בין אם לאו, יש עוד מזונות רבים שכדאי להביא ליולדת מהבית מסיבות שונות:
1. כשמניקים – רעבים. זו עובדה. מוטב שיהיו בהישג יד מזונות מזינים כדי להשביע את הרעב שמתעורר בשעות בלתי סבירות: לחמניות מחיטה מלאה, אגוזי פקאן או מלך ופירות.
2. אחרי לידה, במיוחד אחרי קיסרי, יש בעיות ביציאות. כדי להקל עליהן כדאי לאכול הרבה מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כמו פירות, ירקות, דגני בוקר וזרעי פשתן טחונים. מומלצים כל פירות הקיץ, במיוחד שזיפים ותאנים, ואם בחורף, אז הנ"ל בצורה מיובשת.
3. אגב, משמשים עשירים בברזל, מינרל שרמתו בדם יורדת, בגלל איבוד הדם הרב בלידה ואחריה. מסיבה זו מומלץ ליולדת האנושית, שאולי לא אכלה את שילייתה בניגוד לכל אחיותיה במשפחת היונקות, לאכול כל יום את המנה הבשרית!
4. בהמשך לסעיף היציאות, וכדי שייצור החלב יהיה תקין, צריכה היולדת לשתות הרבה. כדאי מאד שיהיו ליד המיטה כמה בקבוקי מים מינרליים.
5. כמו בהריון, כך גם אחרי הלידה, התינוק זקוק לאספקה שוטפת של חומצות שומן מסוג אומגה-3, שמצויות בחלב האם (מצויה גם בתחליפי חלב אם). חומצת שומן זו מצויה באגוזים הנ"ל, וגם בזרעי פשתן טחונים. אפשר לערבב כפית מהזרעים בלבן של בית החולים או ביוגורט ביו שגם אותו כדאי להביא באורח עצמאי.
6. ולמה צריך יוגורט ביו? – במקרים שבהם מקבלת היולדת אנטיביוטיקה לאחר הלידה, מומתים החיידקים הידידותיים במעי. כדי שלא יתפסו את מקומם חיידקים לא חברותיים ופטריות, כדאי לספק למעי בכל יום תגבורת ביולוגית בריאה.
7. ועוד בענייני ההנקה: עדיין לא הוכח שיש מזונות מגבירי חלב. (ממני, אגב זה לא מנע לשתות בירה שחורה ולאכול שקדים ט.ק.). וגם אם זה עובד פסיכולוגית, העיקר שזה עובד.
8. בכל מקרה, כדי שהחלב יהיה בשפע כדאי:
? לשתות הרבה
? לנוח
? לאכול אוכל מזין
? להיות רגועות
? להניק הרבה (היניקות עצמן מגרות את ייצור החלב)
והטבע עושה את שלו.
9. כוס תה בבונג ידוע ברפואה העממית כבעל תכונות מרגיעות. כוס תה נענע, עשוי לסייע מאד במקרים של אי-נוחות במערכת העיכול. קחו אתכם תיונים בהתאם. המים הרותחים - על חשבון הבית.
ולסיכום, הנה רשימה להדפיס ולמגנט למקרר
*שזיפים
*משמשים
*אפרסקים
*תאנים
*אגוזי פקאן או מלך
*זרעי פשתן טחונים
*מים מינרליים
*תיוני בבונג או נענע
*לחמניות מחיטה מלאה
*יוגורט ביו 

לפורום תזונה בהריון לאחר לידה ובהנקה עם טובה קראוזה
לאתר תזונה-טובה עם טובה קראוזה דיאטנית קלינית
למאמרים נוספים של טובה קראוזה במדור התזונה 

*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מומחית בתזונת נשים הרות ומיניקות. לתיאום פגישת ייעוץ אישית או הרצאות בנושאים אלו: טלפון9505079 09 דואל:tova_krause@hotmail.com

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש