בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

המלצות משרד הבריאות בתזונת תינוקות – מאי 2009


 גרסת הדפסה   
 
מאת: טובה קראוזה* דיאטנית קלינית

קטעים מתוך הרצאה בכנס לה לצ'ה

במאי 2009 פרסם משרד הבריאות המלצות חדשות להזנת התינוק. בכנס לה לצ'ה אשר יתקיים ביום ב', 1 ביוני 2009, אעביר הרצאה בנושא המלצות אלו. מטרת ההרצאה – לעדכן את המשתתפים בהמלצות החדשות.

מדוע דווקא עכשיו עודכנו ההמלצות החדשות לתזונת תינוקות?
התדריך הראשון התפרסם ב-2002 והתבסס על ההמלצות הקנדיות להזנת התינוק. לאור שינויים בגישות ועדויות מחקריות חדשות שנאספו במהלך השנים האחרונות פורסם בינואר 2008 נייר עמדה של האיגוד האירופאי לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד בילדים (ESPGHAN). בעקבות נייר עמדה זה, נוסחו במהלך השנה שעברה ההמלצות החדשות ופורסמו במאי 2009.
 
תמצית ההמלצות
שימו לב: מדובר בהמלצות לתינוקות בריאים ובשלים
1.      התחלה של טעימות בין גיל 17 שבועות (4 חודשים) ל-26 שבועות (6 חודשים).
אין לחשוף את התינוק לטעימות מזונות לפני השבוע ה-17 לחייו (למשל, מתן עגבנייה לטיפול בעצירות...)
2.      חשוב להדגיש: מדובר בהנקה שַליטה (predominant or full  breastfeeding) , כלומר, פרט לכמות קטנה של טעימות (1-2 כפיות קטנות) , התינוק יונק! מטרת הטעימות לאפשר לתינוק חשיפה והיכרות עם מגוון סוגי מזון, ולא להחליף ארוחה של חלב אם. בנוסף, לא חייבים להתחיל בדיוק בגיל 17 שבועות אלא בתקופה שבין גיל 17 שבועות לבין 26 שבועות.
3.      מה נותנים? מומלץ להתחיל במזונות עשירים ומועשרים בברזל כדי למנוע מחסור בברזל. מזונות כמו: בשר בקר, הודו ועוף, דגים, קטניות, "דגניים לתינוקות" מועשרים בברזל, ירקות ופירות.
4.      חשוב לתת את הטעימות בנפרד ולא לערבב: השימוש במאכלים יחידים מקל על מציאת הסיבה לתגובה של אי סבילות למזון, אם תתרחש. בנוסף, קיימת חשיבות להפרדה בין המאכלים על מנת להרגיל את התינוק לטעמים ומרקמים שונים.
5.      מה עדיין לא נותנים? חלב פרה או חלב ממקור בעל חיים אחר כמקור שתייה עקרי– מגיל שנה. מוצרי חלב ניגר (לבן, אשל, יוגורט, מעדני חלב, ריויון ועוד) וגבינות –מתום החודש התשיעי לחיי התינוק. דבש –מגיל שנה.
6.      משקה על בסיס צמחי כמו ("חלב") סויה (למעט תמ"ל סויה), אורז, שקדים אינו מהווה תחליף לחלב אם או לתמ"ל, גם אם הוא מועשר.
7.      יש להימנע ממאכלים העלולים לגרום לחנק: פירות וירקות קשים, ענבים, נקניקיות, סוכריות, פיצוחים, דגים עם עצמות, מזונות עגולים, קטנים או קשים אלא אם מצמצמים את הסכנה הנשקפת מהם על ידי חיתוך לחתיכות קטנות, ריסוק, גירוד וטחינה, לפי הנחיות ארגון "בטרם".
8.      חשוב לאכול יחד עם שאר בני המשפחה סביב השולחן.
 
קווים מנחים להזנת התינוק לפי גיל
 
1.      לידה עד שבוע 17: חלב אם*, ויטמין D3
2.      שבוע 17 עד שבוע 26 (גיל 4 חודשים עד 6 חודשים): חלב אם*, ויטמין D3, ברזל 7.5 מ"ג מגיל 20 שבועות.
לקראת השבוע ה-26: טעימות מזון (1-2 כפיות, עד פעמיים ביממה): בקר, הודו, עוף, דגים, ביצים, טחינה, קטניות, דייסות לתינוקות מועשרות בברזל, ירקות, פירות.
3.      גיל 6 חודשים עד גיל 9 חודשים: חלב אם*, ויטמין D3, ברזל 15 מ"ג, מזון משלים מהמזונות הבאים: בקר, הודו, עוף, דגים, ביצים, טחינה, קטניות, דייסות לתינוקות מועשרות בברזל, ירקות, פירות, מים. יש לתת לפחות ארוחה אחת המכילה מזון עשיר או מועשר בברזל.
4.      גיל 9 חודשים עד גיל שנה: חלב אם*, ויטמין D3, ברזל 15 מ"ג, מזון משלים מהמזונות הבאים: בקר, הודו, עוף, דגים, ביצים, טחינה, קטניות, דייסות לתינוקות מועשרות בברזל, ירקות, פירות, מוצרי חלב (גבינות, יוגורט, לבן) מים. יש לתת לפחות ארוחה אחת המכילה מזון עשיר או מועשר בברזל.
5.      מגיל שנה ואילך: חלב אם, מזון משלים מהמזונות הבאים: בקר, הודו, עוף, דגים, ביצים, טחינה, קטניות, דייסות לתינוקות מועשרות בברזל, ירקות, פירות, חלב ומוצריו (גבינות, יוגורט, לבן) מים. יש לתת לפחות ארוחה אחת המכילה מזון עשיר או מועשר בברזל.
 
מקורות:
משרד הבריאות, מדריך לאנשי מקצוע להזנת התינוק והפעוט 2009. http://www.health.gov.il/units/spoke/hanaka.doc
גישה: 30.5.2009
 
*טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית מוסמכת. מחברת הספר המדריך השלם לתזונה בהריון. לאתר של טובה קראוזה http://www.tzuna-tova.co.il

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש