בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

היפוך מצג עכוז לפי הרפואה הסינית

 גרסת הדפסה   
 
מאת: קרן סלע L.Ac, M.Sc

מבוא:

מהי הרפואה הסינית?
הרפואה הסינית היא רפואה עתיקת יומין שספרותה המקצועית בת 2500 שנה. כיום 25% מאוכלוסיית העולם נעזרת בה. הרפואה האלופטית המערבית והסינית הן כיום 2 המערכות הרפואיות הדומיננטיות בעולם ולאחרונה שת"פ ביניהן גדל.
מערכת רפואית זו פותחה ע"יגדולי המלומדים והמדענים בהיסטוריה הסינית.תלמידי חכמים אלה רשמו את התיאוריות והניסויים הקליניים שלהם באלפי ספרים שהועברו בדייקנות מדור לדור. קיימים כ 30-40 אלף (!!) ספרים העוסקים ברפואה סינית שנכתבו לפני המאה ה- 20 בלבד! ומאז, אלפים רבים של מאמרים וספרים נכתבו והוצאו לאור בסין, טיוואן, סינגפור, הונג קונג ולאחרונה גם בעולם המערבי.

כיצד פועלת הרפואה הסינית?
מטרת הרפואה הסינית היא לכונן איזון והרמוניה בגוף ובנפש. את אלה ניתן להשיג ע"י איזון בין YIN ו YANG, בין חמשת האלמנטים: אש, אדמה, מתכת מים ועץ, בין האיברים הפנימיים השונים, ובין צ`י (אנרגיה), דם ונוזלי גוף. האיזון מושג ע"י חיזוק האנרגיה הבריאה של הגוף תוך סילוק ותקיפת גורמי מחלה.
ברפואה הסינית מחלה נחשבת לחלק בלתי נפרד מבעיה רחבה יותר שלעיתים מוסתרת מאתנו. לעומת הרפואה המערבית המדגישה את המחלה עצמה, ברפואה הסינית הסימפטומים של הפציינט הם רק חלק מהתמונה הכללית. המטרה היא לאזן גוף ונפש כיחידה אחת. עקרון זה ידוע בשם HOLISM.

כמה מילים על יין ויאנג:
יין ויאנג הם עקרון דיאלקטי לפיו ניתן להבין חלק רק מתוך שיוכו אל השלם. יין ויאנג הם תוויות המסבירות כיצד פועלים דברים ביחס אחד לשני וביחס לייקום. אין דבר מוחלט: יין ויאנג משתנים ומנוגדים זה לזה. יין מייצג קור, מנוחה, חושך, כיוון כלפי מטה, בפנמה בעוד יאנג הוא ההפך: אור, חום, סטימולציה, תנועה. כל דבר מורכב מיין ויאנג (דוגמא: יממה). כל דבר ניתן לחלוקה נוספת של יין ויאנג. יין ויאנג יוצרים זה את זה ונהפכים זה לזה (כמו שיום הופך ללילה).

המרידיאנים וזרימת אנרגיה:
הגוף מרושת במסלולים אנרגטיים (מרידיאנים) המחברים כל איבר בגוף במסלול מסוים, עד לקצה גפה. לאורך המסלולים הללו ישנם נקודות דיקור ולאורכם זורם צ`י.

גניקולוגיה ומיילדות סינים:
כבר בשנת 200 לפנה"ס התייחסו למחלות גניקולוגיות/מחזור והריון בספר הקלאסי: YELLOW EMPERORS INNER CLASSIC. כיום הגניקולוגיה היא חלק בלתי נפרד מרפואה פנימית הכוללת תחומים כמו רפואת עיניים, ילדים, פסיכיאטריה, נוירולוגיה, גריאטריה, אונקולוגיה, יורולוגיה, אף אוזן גרון ועוד.
הגניקולוגיה הסינית מתחלקת ל 5 חלקים:
* מחלות מחזור כולל תופעות קדם וסתיות וגיל מעבר
* הפרשות ואגינליות
* מיילדות (הריון ולידה)
* POST PARTUM - התקופה שלאחר הלידה
* אחרים: מחלות מודרניות כגון שרירניות, סרטן, חזה פוליציסטי ואחרים

היפוך מצג עכוז נידון תחת קטגוריית הריון ולידה.

סיבות היווצרות מצג עכוז:
Placenta Previa או שליה נמוכה מאוד
שרירי רצפת אגן חלשים כתוצאה מהריונות מרובים
עודף מי שפיר
שרירניות או ציסטות
צורת רחם לא תקינה

הרפואה הסינית מבדילה בין מצג עכוז כתוצאה מחוסר אנרגיה (צ`י) ובין מצב של תקיעות אנרגיה שאינו מאפשר תנועה וטרנספורמציה בגוף. בשני המקרים הטיפול דומה.

לרוב, הדיאגנוזה נעשית בעזרת אולטרה סאונד. זמן מומלץ להתחלת היפוך הוא בין השבועות 32-36 או 36-39.

כיצד מתבצע היפוך?
היפוך מתבצע בעזרת דיקור ו moxa (חימום בעזרת צמח ה – mugwort) בנקודה הנמצאת בקצה האצבע הקטנה של הרגל. מחקר מערבי הראה שחימום נקודה זו מגביר את הפרשת הפרוסטגלנדינים והפרשת אסטרוגן מהשליה. שני אלה מעודדים תנועות עובר.
לפי הרפואה הסינית המסורתית, נקודה זו מסמלת את המעבר בין מרידיאן יאנג למרידיאן יין ובכך מאפשרת תנועה ממצב יאנג (ראש למעלה) למצב יין (ראש למטה).
המרפא הסיני יוודא מצג עכוז ביום ההיפוך ואחר כך ידקור את הנקודה בשניי הרגליים ויעשה moxa במשך 20 דקות לפחות. ניתן גם לשלב טכניקות של דמיון מודרך במידה ואלה מתאימים לבני הזוג. זהו תהליך חוויתי אותו עוברים בני הזוג יחד. לרוב, יבקש המטפל מהם להמשיך את הטיפול בביתם וינחה אותם בהתאם. במהלך טיפול האישה בדדך כלל מרגישה בתנועות עובר מתגברות ותחושה זו יכולה ללוות אותה במהלך היום.
מהלך טיפול אופייני נמשך כ – 5 טיפולים או עד להיפוך (ניתן לבצע moxa עד שבועיים ללא חשש). ישנם מרפאים המשתמשים גם בפורמולות של צמחי מרפא החל מהשבוע ה – 28. צמחים אלו עוזרים לחזק את הצ`י (Dang shen, Bai zhu etc), ולהניע צ`י ודם (Zhi Ke, Dang Gui, Xiang Fu etc). בכך הם תומכים בהשפעות הדיקור והמוקסה ומגבירים אותם.

מי אני?
קרן סלע – מטפלת מוסמכת (L.Ac, M.Sc) ברפואה סינית
* מורה בביה"ס מדיסין
* אחראית מרפאת נשים במרכז המומחים של סינומדיק (מרפאות לרפואה משלימה) במרכז הבריאות רמת אביב
* מורשית ע"י האיגוד המקצועי של מטפלים ברפואה סינית בארה"ב (NCCAOM) ומדינת קליפורניה (L.Ac)
* בעלת תואר מאסטר ברפואה סינית מ American College of Traditional Chinese Medicine בקליפורניה, ארה"ב
* בעלת תואר B.Ac בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית ירושלים
* מתמחה בתחום הגיניקולוגיה ברפואה הסינית
* התמחות מעשית בבית חולים בסין במחלקת גניקולוגיה, קליניקה פרטית בארץ ובארצות הברית
טלפונים 9511270-09, 216661-058, בסינומדיק 406666-800-1

למאמר שאלות נפוצות בנושא היפוך מצג עכוז


 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


הגורמים למצג עכוז: מחסור או התקעות אנרגיה

 


הפתרון: לאזן בין ין ליאנג

 


עשוי לשלב דיקור, מוקסות ופורמולות צמחים

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש