בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

דיכאון אחרי לידה - הכדור אצלך

אחת מכל 8 נשים שילדו תסבול מדיכאון שלאחר לידה.
האם את האחת? הפסיכיאטרית ד"ר ליאת הולר-הררי סוקרת את הצ`ק ליסט לאבחון, התרופות הנפוצות והנגישות לטיפול

 גרסת הדפסה   
 
מאת: ד"ר ליאת הולר הררי

אחת מכל 8 נשים שילדו תסבול מדיכאון שלאחר לידה.
מה הסמנים של ההפרעה?
מה הסיכונים?
מה לעשות?
לאן לפנות?
האם אני בדיכאון אחרי לידה?
לכולנו רגעים של עצב, דכדוך ופסימיות. לאחר הלידה מרגישות רבות מהאמהות שינויים במצב הרוח, נטייה לתגובות רגשיות בעוצמה שלא הכירו בעבר ונטייה לבכי. העייפות הרבה מפריעה לריכוז, וכל החלטה קטנה נראית כמו הר. האם זה דיכאון?

כדי לאבחן דיכאון נעזר הפסיכיאטר/ית ברשימה מסודרת של תסמינים. האבחנה תתבצע כאשר יתקיימו 5 מתוך התסמינים הבאים למשך שבועיים, בהם לפחות אחד משני הראשונים:
· מצב רוח ירוד, במשך רוב שעות היום, כמעט כל יום.
· איבוד יכולת ההנאה והעניין ברוב התחומים, כמעט כל יום.
· ירידה ניכרת במשקל ובתאבון.
· קושי ניכר להירדם או לישון.
· ירידה ניכרת בפעלתנות, או עלייה בה.
· מחשבות על התאבדות.
· עייפות וחוסר אנרגיה.
· הרגשה קשה של חוסר ערך עצמי, או אשמה.
· חוסר יכולת לחשוב, להתרכז להחליט החלטות, כמעט כל יום.
בנוסף, במצב של דיכאון, כל אלה גורמים לירידה משמעותית בתפקוד.
אם 5 מאלה מופיעים תוך 4 שבועות מהלידה, ניתן להגדיר את המצב כדיכאון שלאחר לידה. ( מתוך מדריך האבחנות של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי DSM IV ).

עיון ברשימה יכול לבלבל, ואל לך לצפות לאבחן את עצמך לפי הרשימה. הרשימה היא נותנת מושג על ההיקף הרחב של התסמינים ועוצמתם במקרה של דיכאון.
הפרעה נוספת שמופיעה אצל 50% עד 80% מהאמהות החדשות מוגדרת כ-"דכדוך שלאחר הלידה " baby blues”. במצב זה יכולים להופיע התסמינים שצוינו, אך אין פגיעה תפקודית משמעותית, בניגוד למה שקורה בדיכאון שלאחר לידה. לרוב התסמינים יתחילו ביום הרביעי לערך לאחר הלידה, ויחלשו ביום העשירי, בניגוד למה שקורה בדיכאון.

לעיתים המצב פחות שחור ויותר אפור, את מתלבטת, ולא קל לבקש עזרה. אז מה, אחרי כל הרשימות וההסברים, אייך תדעי האם לפנות לטיפול?
אם את מרגישה שאת רוב הזמן סובלת, עצובה, חושבת על העתיד בצורה פסימית, קשה לך ליהנות מתינוקך, קשה לך לישון גם כשהתינוק ישן, ואת מתקשה לטפל בתינוק- כדאי לפנות לאבחון של איש או אשת מקצוע. לעיתים יכולות להופיע גם מחשבות על פגיעה בעצמך או בתינוק. זהו אור אדום וזו אחת הסכנות במצב של דיכאון.
אולי יהיה קל יותר לפנות אם תזכרי שגם אם פנית לפסיכיאטר, אשר נתן את המלצותיו, בסופו של דבר, כמו בתהליך הלידה, את אחראית לעצמך ולגופך וההחלטה בידייך.
מה יקרה אם פשוט אחכה שזה יעבור?
זה ייקח המון זמן. ללא טיפול, מצב של דיכאון יכול להמשך כשבעה חודשים ויותר. בחודשים הראשונים לחיים, יכולתה של האם להיענות לתינוקה ולהגיב אליו רגשית חשובה מאוד להתפתחותו כאדם שלם עצמאי ויצירתי. מצב דיכאוני פוגע ביכולת הזו.
החלטתי שאני רוצה עזרה - לאן לפנות?
ניתן לפנות לרופא המשפחה או ישירות לרופא פסיכיאטר. הרופא/ה יאבחן האם אכן מדובר בדיכאון, ויחד תוכלו להחליט על הטיפול. במקרה חירום ניתן לפנות לחדר מיון בבית החולים ולהיבדק שם על ידי פסיכיאטר.
איך מטפלים?
כשמדובר בדיכאון לפי מדריך האבחנות האמריקאי, הטיפול הוא לרוב תרופתי. התרופות המומלצות הן תרופות נוגדות דיכאון מקבוצה הנקראת SSRI`S , שפועלת בזכות השפעתן על סרוטונין. זהו חומר שנמצא באופן טבעי במוחנו, ומשמש להעברת מסרים בין תאי עצב.
אולי שמעת על פרוזאק, שהנה תרופה מקבוצה זו. כיום ישנן תרופות נוספות, בהן: סרוקסט, ציפרמיל, פבוקסיל, לוסטרל. חלקן נמכרות תחת שמות מסחריים שונים מאלה המוזכרים כאן. כולן נמצאו יעילות באותה המידה כטיפול נוגד דיכאון אך נבדלות בפרופיל תופעות הלוואי שלהן. על ידי התאמה אישית מנסים להגיע למירב התועלת עם מיעוט תופעות לוואי. בטיפול לנשים לאחר לידה מומלץ להתחיל במינונים נמוכים מהמקובל וניתן להזכיר זאת לרופא המטפל.
מה לגבי טיפול פסיכותרפי?
בתקופה שלאחר הלידה מרגישות נשים רבות צורך לחלוק רגשות, מחשבות והתלבטויות. למשל בפורום שבאתר או בקבוצות של אמהות ותינוקות. היכולת לשתף ולשאוב עידוד, מידע וכוח מנשים נוספות, מאפשרת לנו לצמוח כנשים ואמהות. אישה שסבלה מדיכאון לאחר לידה, תוכל בנוסף להיעזר בטיפול פסיכותרפי אישי כדי לעבד את החוויות שעברה. לעיתים הטיפול יעזור תוך כדי המצב הדכאוני, אך לפעמים יהיה צורך לחכות לתחילתה של התאוששות בהשפעת התרופות, ורק אז האישה תרגיש פנויה לטיפול מסוג זה.
מה לגבי הנקה וטיפול תרופתי?
דעי, שאם את מעונינת להמשיך להיניק, ניתן לטפל בתרופה שתאפשר זאת, מהקבוצה שהזכרתי קודם. כדאי גם לדעת שקיים מרכז לייעוץ תרופתי בהנקה, במרכז הרפואי רבין, בניהולו של פרופ` מרלוב אליו ניתן להפנות שאלות בנושא בטלפון.
מה לגבי הלידה הבאה?
סיכויי ההישנות לאחר אפיזודה אחת של דיכאון לאחר לידה הם 25%. סיכויים אלה אינם מבוטלים, ועל כל אישה שסבלה מדיכאון לאחר לידה להחליט יחד עם הרופא/ה האם ליטול טיפול תרופתי מניעתי בהריון הבא.
*ד"ר ליאת הולר הררי היא רופאה פסיכאטרית מומחית ופסיכותרפיסטית. מייל hararil@013.net 03-5718958

לדיון מרתק בפורום בנושא

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש