בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

פנג שווי, ולמה שווה לעשות את זה כשמתכננים חדר לתינוק

 גרסת הדפסה   
 
מאת: הלית מתן-חרל

פנג שווי היא תורה סינית עתיקה, אשר לפיה למרחב בו אני חיים יש השפעה עלינו ועל חיינו. תורה זו עוסקת בארגון ועיצוב אנרגטי של הבית לשיפור והגברת תחומים שונים בחיים (קריירה, מוניטין, בריאות, חיי משפחה, שמחה, התפתחות אישית, תמיכה, שפע וזוגיות).

אבל רגע, לא להיבהל. "תורה סינית עתיקה" נשמע מפחיד ורחוק? זה לא!
הפנג שווי מציג עקרונות שניתן להתאים אותם לחיים המודרניים המערביים.
כולנו מכירים את ההרגשה ששינוי קטן בבית, שנעשה לעיתים ללא כוונה מיוחדת, גורם להרגשה של התחדשות, של שמחה, שמלווה באנרגיה של עשייה ויכולת לשנות.
השינויים בעיצוב הבית על-פי הפנג שווי יוצרים אפקט כזה, לפיו שינוי קטן מביא להרגשה יותר טובה ועוזר לאדם להגיע למיצוי הפוטנציאל האישי שלו.

תחשבו לרגע על הבית שלכם: איך תתארו אותו? כבית אלגנטי, פונקציונלי, מוזנח, נעים, עמוס, זרוק, חמים, אינטימי? הבית שלנו הוא הביטוי החיצוני של העצמי הפנימי שלנו. ולהפך, לכל דבר בבית שלנו (מן הקישוט הקטן ביותר שבו ועד לעיצוב הכללי שלו) יש השפעה עלינו ועל חיינו (לפעמים בלי שנשים לב).

איך הפנג שווי פועל?

הפנג שווי מבוסס על העיקרון שבהכל זורמת אנרגיה (שנקראת צ`י).
אופן הזרימה של הצ`י בבית משפיע על איכות החיים של הדיירים בו.
יש דברים שמאיצים את הצ`י (יאנג) ויש דברים שמאיטים אותו (יין).
המתח שבין ההאצה וההאטה יוצר את החיים ואת הזרימה המתמשכת.
הפנג שווי שואף להגיע להרמוניה בין השנים.
תמצית הרעיון מבוטא בסמל הידוע של היין והיאנג:

מושג מרכזי נוסף מעולם הפנג שווי, הוא 5 היסודות, אשר לפי האמונה הסינית הם אלו המרכיבים את היקום: אש, אדמה, מים, מתכת ועץ.
היסודות, לעומת היאנג ויין, מתארים לסוג הצ`י ולא לעוצמתו.
לכל אחד מאיתנו (כולל תינוק שרק נולד), יש נטייה לאחד מחמשת היסודות (יסוד אישי). נטייה זו נקבעת על פי תאריך הלידה.
היסוד האישי קובע מהם החומרים, הצורות, הצבעים שמתאימים לאדם ולעיצוב הסביבה בה הוא חי, כדי שהסביבה תהיה עבורו מלאת אנרגיה חיובית ומלאת צ`י מאוזן.
לכל בית יש גם כן "יסוד אישי" הנקבע על פי כיוון הדלת. חשוב שתהיה התאמה בין היסוד של האדם והיסוד של הבית וכאשר זה לא מתקיים - מציע הפנג שווי פתרונות מעשיים לתיקון המצב.
עיצוב הבית לפי הפנג שווי מביא למיקסום האנרגיה שקיימת סביב האדם וגורם לו להרגיש יותר טוב בחייו, להיות ערני, חיוני ופעיל יותר ומשפר את ה well-being שלו.
יחד עם זאת, הפנג שווי גם נותן מענה במקרים שלאדם יש תחומים ספציפיים הטעונים שיפור בחייו ואז הוא מבצע שינויים במערך האנרגטי בבית.
השינויים העיצוביים לפי הפנג שווי הם שינויים כגון: שינוי מיקום של חדרים, שינוי של מיקום חפצים בתוך חדר (לדוגמא: שינוי מיקום המיטה), שימוש בצבעים או חומרים שונים, הוצאת או הוספת פריטים.
השינויים מותאמים באופן ספציפי לדיירי הבית ואין נוסחה אחת שנכונה לכולם.
הפנג שווי הוא לא "מטה קסמים". בעיות לא נפתרות רק בזכות הפנג שווי, אלא הוא מהווה פן נוסף ומשלים בטיפול בבעיות או בשינוי דברים בחיים.
ניתן להקביל בין הפנג שווי, המשנה את זרימת האנרגיה בבית, לדיקור, המשנה את זרימת האנרגיה בגוף, ומביא לפתרון הבעיה.

אפשר לעצב כל מרחב לפי עקרונות הפנג שווי. עקרונות אלו יבואו לידי ביטוי בסופו של דבר בשינויים פיזיים, שמאחוריהם עומדות סיבות אנרגטיות שמטרתן ליצור איזון ותיקון בעיות אנרגטיות בסביבה.

מתי הזמן הטוב ביותר לעשות תכנון פנג שווי בבית?

תמיד מתאים לעצב את הבית בהתאם לפנג שווי, אבל פעמים רבות אנשים רוצים לערוך שינויים בבית סביב אירועים חדשים או משמעותיים. הגעה של תינוק חדש הביתה היא, ללא ספק, אירוע משמעותי שמצריך, מעבר להכנות הרגילות, גם שיפור המרחב האנרגטי.
בדיוק כמו שדואגים לבגדים מתאימים לתינוק, מקפידים שיאכל ויישן טוב, כך חשובה גם הסביבה האנרגטית בה חי התינוק ואם אפשר, כדאי להכינה מראש.
עיצוב פנג שווי לקראת הגעה של תינוק הביתה כולל בחירת מיקום החדר, עיצוב החדר, לרבות הקפדה על צבעים, מיקום הרהיטים וכן עיצוב הבית כולו.

כשמתכננים חדר לתינוק חדש מה צריך לקחת בחשבון?

תאריך הלידה קובע הכל: לפיו נדע לאיזה יסוד שייך התינוק ועל פי היסוד נכיר מהם הצבעים והחומרים שמתאימים לתינוק, איפה כדאי למקם את חדר התינוק בבית, איך לסדר ולמקם את הרהיטים בתוך החדר ובעיקר את המיטה, מה תפקידה של התאורה בחדר ואיך להשתמש בה באופן כזה שיתאים לתינוק שלנו, איזה קישוטים ואביזרים נלווים מתאימים לתינוק שלנו.
אם התינוק חולק חדר עם אח נוסף, צריך לקחת בחשבון ששני האחים עשויים להיות שייכים ליסודות שונים ולפיכך, לכל אחד יתאים עיצוב שונה. הפנג שווי נותן מענה איך להתגבר על זה ולהתאים את החדר לשני האחים, כך שהמרחב האנרגטי ייטיב עם שניהם.

איך ישפיע עיצוב פנג שווי על התינוק?

מאפשר לו להיות רגוע, פחות טרוד ויותר נינוח, מחזק אצלו את הביטחון הפיזי והרגשי, מעניק תחושת קבלה, ויכולת גרייה. התינוק ירגיש מטופח, ויהיה לו תמריץ להצליח ולהתקדם.
בנוסף, הפנג שווי מקל על ההסתגלות שלו במעבר הקשה, הידוע והמוכר לכולנו, מהרחם לעולם החיצון ויוצר אוירה מאוזנת והרמונית.
כמו כן, הפנג שווי מאפשר לשמור טוב יותר על הבריאות של התינוק ועל התחושה הכללית (ה- well being).

ילדים רגישים מאוד לאנרגיות בכלל ולאנרגיות שליליות במיוחד. אפילו תינוקות מגיבים לשינויים באנרגיה, הם רגישים לכל ניואנס בקולנו גם אם אינם מבינים את המילים (עם השנים, בהופכנו למבוגרים, אנחנו פעמים רבות מבטלים את היכולת הזו, בעיקר מסיבות חברתיות כי "זה לא מקובל"). אולם, תופעת ה"קינון" שבה נראית אישה עם בטן של חודש תשיעי מקרצפת את הבית, לקראת הגעת התינוק, מוסברת היטב ע"י הפנג שווי: היולדת מנקה את הבית כדי לפנות מרחב לאנרגיות חדשות לקראת בואו של תינוק. ילדים, אם כן, זקוקים למרחב אנרגטי משלהם, וחדר הילדים הוא המקום בו הוא בא לידי ביטוי.

טיפים מעשיים לעיצוב חדרי תינוקות וילדים:

1. בדרך כלל הקושי שנוצר סביב עיצוב חדר ילדים הוא העובדה שלחדר יש 2 פונקציות מעט סותרות: משחק ופעילות מצד אחד ושינה מצד שני. גם מבחינה אנרגטית, מדובר ב-2 סוגי אנרגיות שונות הנדרשות לכל סוג של פעילות (משחק – יאנג, שינה – יין). לפיכך, העצה הטובה ביותר, במידה ואי אפשר ליצור 2 חדרים נפרדים, היא ליצור הבחנה ממשית וברורה בין 2 התפקודים בחדר. ההפרדה יכולה להיות, למשל, ע"י הקצאת פינות שונות לכל סוג של פעילות, ע"י כך שבאזור המיטה לא יהיו צעצועים (למשל שכוננית המשחקים תהיה רחוקה מהמיטה), ע"י צבעים שונים לכל אזור, ע"י שימוש בחציצה כמו שטיח בין שני האזורים. והחשוב ביותר: בסוף היום כשהילד הולך לישון, עליו לישון בחדר מסודר שלא זרוקים בו צעצועים או "זכר" לפעילות אנרגטית ומעוררת. צריך אפילו להקפיד שדלתות ארון הבגדים או מגירות הדישה תהיינה סגורות.

2. קירות: הצבעים המומלצים לצביעת הקירות הם קרם, אוף-ווייט, שמנת או לחילופין כחול על גווניו (כחול, ירוק טורקיז). יש להימנע מצביעת הקיר בצבעים: אדום, כתום או צהוב בוהק.

3. דלתות וחלונות: חשוב מאוד להקפיד שדלת הכניסה לא תהיי בקו ישר עם החלון, מאחר ובמקרה כזה, לא תהיה מספיק אנרגיה בחדר. הצ`י יכנס דרך הדלת ומיד "יצא" החוצה דרך החלון. דוגמא לפתרון במקרה שאין מניעה ממצב זה: לתלות קריסטל בין הדלת לחלון. תפקידו של הקריסטל הוא "למשוך" את הצ`י אליו ולפזרו בחדר ובכך למנוע מצב שהוא לא נשאר בחדר.

4. הכניסה לחדר: חייבת להיות פנויה ונקייה. לא למקם בה ארון בגדים או רהיט מסיבי. זה עלול להפריע לצ`י להיכנס לחדר ויצור תחושה של "תקיעות".

5. המיטה: אין למקם את המיטה מול הדלת בקו ישר, על מנת שהתינוק לא יישן או יימצא מול הזרימה האינטנסיבית של הצ`י, הנכנס מהדלת (הצ`י בזמן הכניסה לחדר הוא אינטנסיבי). יחד עם זאת, חשוב שהתינוק יוכל לראות את דלת הכניסה ואת מי שנכנס בה, דבר שינסוך בו בטחון ותחושת שליטה. חשוב שראש המיטה יהיה צמוד לקיר ושלמרגלות המיטה לא יהיה צמוד קיר או רהיט. בנוסף, חשוב שהמיטה לא תמוקם תחת קורה או מתחת לחלון. שאלה נפוצה בנושא חדרי ילדים היא לגבי מיטת קומתיים: רצוי שילדים לא ישנו במיטת קומתיים: לילד שישן במיטה העליונה חסרה יציבות ותחושת בטחון ואילו הילד שישן במיטה התחתונה מאוים על ידי גוש גדול מעליו. כמו כן מבנה המיטה מפריע לזרימה טובה של האנרגיה.

6. ציורים: ציור של עץ הוא ציור שיכול מאוד להתאים לחדר של תינוק/ילד. עץ מסמל צמיחה וקיומו בחדר עשוי להביא לאווירת יצירתיות והתקדמות.

7. כיוון ומיקום החדר: הכיוון הטוב ביותר לחדר ילדים הוא דרום מזרח, אשר מעודד צמיחה ופעילות מחד אך מאידך, מאפשר רוגע ושינה טובה. כיוון טוב נוסף הוא מזרח, אשר מחזק את הביטחון העצמי ומעניק תחושת אופטימיות אך מביא אנרגיה שקצת מקשה על השינה.

8. רצוי להמעיט בהכנסת מכשירים חשמליים לחדר התינוק, מאחר ואלו יוצרים אנרגיה לא בריאה.

הטיפים האלו נכונים לכל התינוקות והילדים בהכללה. על מנת ליצור אוירה וסביבה המתאימות באופן הטוב ביותר לתינוק/לילד, יש להתאים את האנרגיה בחדרו ובבית אליו באופן מכוון (על סמך נתונים אישיים שלו).

למי מתאים תכנון פנג שווי?

חשוב מאוד להבין שפנג שווי הוא לא "תורה לעשירים", ולכן מתאים לכולם.
לא כל אחד יכול ורוצה לעצב מחדש את הבית, לקנות רהיטים חדשים, לצבוע קירות, לתלות תמונות ועוד.
אפשר וכדאי לעשות את זה גם בלי הוצאות כלכליות. וזו הגדולה של הפנג שווי. העיצוב הוא אמצעי ולא מטרה.

מה קורה ביעוץ פנג שווי?

התפקיד של יועץ פנג שווי הוא להבין מה הבעיה, לתרגם אותה למונחי פנג שווי, למצוא להם ביטויים בבית ולתת פתרונות (יועץ פנג שווי עושה מפה אסטרולוגית של הבית, אשר מלמדת אותו מי הבית, איזה אנרגיות יש בו, מה הפוטנציאל האנרגטי שלו ואיך אפשר ליצור התאמה והרמוניה בינו ובין דייריו).
העבודה היא דינמית ומשותפת בין בעלי הבית והיועץ, האינטראקציה משותפת, לא מדובר בהחלטות של היועץ והנחיות שלו "מה צריך לעשות".
יעוץ שלם חייב להתחיל בהגעה של היועץ הביתה, מושא הטיפול של היועץ.
יחד עם זאת, יש עצות ופתרונות שאפשר לתת מבלי לראות את הבית אך לעולם זה לא יהיה יעוץ מלא ושלם!

כמה מילים עלי:

אני בת 31, גרה בגבעתיים, אמא לשחר בן 10 חודשים ונשואה לישראל.
למדתי פנג שווי במשך שנה ב"מכללה למודעות אחרת" בתל אביב, בניהולו של ד"ר ירון זפרן.
במסגרת הלימודים עשיתי הרבה יעוצי פנג שווי, ללא תשלום וצברתי ניסיון רב.
בשנים האחרונות נתתי יעוצי פנג שווי רבים ללקוחות וכן העברתי הרצאות בנושא.
ה"אני מאמין" שלי הוא שהדבר החשוב ביותר הוא שאדם יאהב את הבית שלו ויעצב אותו לפי טעמו האישי.
לכן, ההמלצות שלי לעיצוב הבית מותאמות לאדם, לטעמו האישי, ליכולתו הכלכלית והן לא דורשות שינויים דרסטיים.
חשוב לי להתאים את הפתרונות ללקוח, העבודה שלי כיועצת היא עבודה משותפת עם הלקוח.

============

הלית מתן-חרל"פ
טל` 03-7316315
נייד 0544-255900
דואל ctsinthm@netvision.net.il


 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש