בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

שאלות נפוצות ברפואת יילודים חלק 2: מעשרה ימים ועד חודשיים

 גרסת הדפסה   
 
מאת: פרופ` שאול דולברג, ניאונטולוג בכיר ומוהל

התינוק שלי ישן כל הזמן, האם יש סיבה לדאגה?



משך השינה של תינוקות חדשים ארוך במיוחד. פרט לאכילה, הזמן בו תינוק ער הוא קצר ביותר. בבדיקות שנעשו נמצא שיש תינוקות שישנים עד 23 שעות ביממה, אם כי הממוצע הוא של כ 16-18 שעות בחודש הראשון. ככל שמתרחקים מהלידה שעות השינה פוחתות ושעות הערנות מתארכות. גם אם התינוק ישן "רק" 10 שעות ביום או מאריך בשנתו לכוון השני של 23 שעות ביום אין סיבה לדאגה מיוחדת. אין קשר, כפי שחשבו בעבר, בין שעות השינה בינקות להתפתחות. תינוקות יונקים ערים יותר כיוון שהם נוהגים לינוק בתכיפות גדולה מאשר תינוקות הניזונים מבקבוק.

האם כדאי לתת לתינוק תוספת תמ"ל או להסמיך את החלב בדייסה לצורך הארכת שנת הלילה?



מחקרים הראו ששינת הלילה עד גיל חמישה חודשים אינה מושפעת ממתן דייסות אורז או קורנפלור בארוחה שלפני הלילה. מזון התינוקות מתוכנן לספק את כל צרכיו של התינוקות בגיל זה ותוספות עלולות להזיק אם לא ניתנו לאחר שיקול דעת של רופא וכטיפול לבעיה רפואית.

נולדו לנו תאומים בשבוע ה- 36 להריון ואמרו לנו שהם פגים. משקל האחד 2600 גרם והשני 2200 גרם. ממה נובע ההבדל במשקל?



לפי מחקרים מהעולם ומהארץ, לידת תאומים מתרחשת בממוצע בשבוע 36. ההגדרה של פגות נעשית לפי שבוע הריון וכל תינוק שנולד לפני תום שבוע 37 להריון מוגדר כפג. לכן התינוקות שלכם נחשבים פגים. משקל אינו מגדיר פגות.
הבדל במשקל תינוקות פגים הוא ממצא שכיח. כבר בשבוע ה-31-33 להריון משקל כל אחד מתאומים יתחיל להיות נמוך יותר ממשקל של עובר בודד. ההנחה היא שאספקת המזון לשניים אינה תמיד מספקת ולכן נגרמת האטה בגדילה. עם זאת,סביר שהתאומים, אשר נולדו במועד הממוצע, יתפתחו כשורה וישלימו במהירות את פערי הגדילה.
ההבדל המשקלי בין תאומים זוכה להתייחסות רפואית מיוחדת. אם משקלו של התאום הקטן נמוך ב 20% (ויש אומרים 25%) מהתינוק הגדול הרי מדובר בתאומים בעלי פערי גדילה משמעותיים. במקרה שהוצג, משקל התאום הגדול 2600 גרם. 20% ממשקל זה הם 520 גרם. אם נפחית את עשרים האחוזים ממשקלו, לצורך חישוב המשקל ה`מותר` לתאום הקטן, היינו 2600 גר` פחות 520 גר` נקבל 2080, מה שאומר שלא היינו מודאגים אפילו אם היה שוקל 2080 גר` . כלומר במקרה זה ההפרש אינו משמעותי. במקרה שהפער גדול מעשרים אחוז, רצוי לשמור על מעקב התפתחותי מסודר של התאום הקטן.

האם לחשוף את התינוק לאורחים וקהל?



החשיפה לאורחים וקהל בגיל המוקדם צריכה להבחן לאור היותה של מערכת החיסון של התינוק החדש בלתי בשלה להתמודד עם אתגרים מסוג זה. מערכת החיסון התינוקית יונקת חלק גדול מיכולותיה מהנוגדנים שעוברים מהאם לעובר במהלך השליש האחרון של ההריון. לכאורה נדמה שלכל החיידקים והוירוסים שכנגדם האם מוגנת על ידי נוגדנים, יהיה גם התינוק מוגן. אולם מתברר שהנוכחות של נוגדנים אלו בגופם של בוגרים בריאים, קטנה מאד. עיקר פעולתה של המערכת מבוסס על מנגנון זיכרון חיסוני. תאי הדם הלבנים זוכרים חיידקים ווירוסים אליהם נחשפו בעבר. בשעת חשיפה חוזרת, כשהגוף נתקל בשנית במחוללי המחלות, רק אז מתחילים התאים להפריש כמויות ענק של נוגדנים ולהתמודד עם מחוללי המחלות כדי לחסלם בעודם באיבם..
לתינוק שזה עתה נולד אין מערכת זיכרון חיסוני ולכן הוא חשוף מאד לחיידקים ווירוסים. ככל שמתרחקים ממועד הלידה ועד גיל מספר חודשים הולכים הנוגדנים שהתינוק קיבל מאימו ופוחתים בהדרגה. יתר על כן, גם שאר הרכיבים של מערכת החיסון אצל התינוק אינם בשלים. לכן, החשיפה לקהל גדול, ובמיוחד של ילדים העלולים להיות נשאים של מחלות גם אם אינם מפתחים אותן בעצמם עלולה להיות מסוכנת.
ההמלצה שלי אם כן היא להוציא את התינוק לטיולים במקומות פתוחים אך להשתדל להימנע מכניסה למקומות הומים אדם, כגון מסעדות ובתי קפה, קניונים וכד`. בשבועות הראשונים רצוי לקבוע תור לרופא הילדים מוקדם מאד בתחילת שעות העבודה שלו כדי להמנע ממפגש בחדר ההמתנה עם ילדים חולים.

מה הם הכתמים האדומים על העפעפיים ומהו כתם החסידה?



רבים מן התינוקות נולדים כאשר על העפעפיים שלהם יש כתמים אדומים. בתינוקות אחרים מופיע כתם דומה באזור המפגש שבין שיער הראש ובין העורף. במספר קטן של תינוקות, כתם כזה אינו מופיע כלל.
האגדה העממית מספרת שכאשר החסידה נושאת את התינוק במקורה היא מחזיקה אותו בשתי נקודות: העורף והעיניים, ושמכאן הכתמים. חלק מהחסידות מחזיקות את התינוק בעורפו בלבד ומשם הכתם בעורף.
וברצינות, מדובר ברשת של כלי דם דקים ביותר שניתן לראות במקומות רבים בגוף, מבעד לעור באזורים שבהם הוא דק ועדין במיוחד. העיניים והצוואר כולל העורף הם האזורים היחידים בגוף בהם בנוי העור שתי שכבות במקום שלוש בשאר האזורים. המקום השכיח ביותר להופעת הכתמים, הוא העפעפיים ועל העורף. בתינוקות בעלי עור בהיר רואים זאת יותר. הכתם שעל העפעפיים נעלם במעל 95% מהילדים וזה שעל העורף בכ 60%. זה שעל העורף בדרך כלל מכוסה בשיער ולכן איננו מפריע.

מהו הכתם הכחול סגול על הטוסיק של התינוק?



כתם זה שנקרא בלשון הרפואית כתם כחול-אפור או בלשון העם כתם מונגולי שכיח הרבה יותר באנשים בעלי עור כהה. מיקומו באזור העכוז העליון אך ניתן לראות לעיתים מופעים שלו גם על הגב, הזרועות והרגליים. הכתם נעלם עד גיל שנתיים כמעט לחלוטין.

גזים



תופעת הבכי הקשה אצל תינוקות היא כמעט אוניברסאלית. ההבדל בין תינוקות המוגדרים כסובלים מהתופעה לכאלה שאינם לוקים בה הוא בעוצמת הבכי ובמשך שלו. כל תינוק הבוכה מעל שעתיים שלוש ברציפות ואשר לא ניתן להרגיע אותו, חשוד כסובל מהתופעה. אם רופא ילדים שולל בעיה אחרת הגורמת לתופעה, כנראה שזו האבחנה.
התופעה נקראת בלשון הרפואה Colic. התינוקות מתחילים לסבול בגיל שבועיים-שלושה, ושיא ההופעה בגיל 6 שבועות. התופעה נעלמת כליל עד גיל 4 חודשים. הקושי והסבל הוא לא רק לתינוק אלא גם להורים העלולים לסבול ממחסור בשעות שינה, חוסר יכולת לחזור לחיים נורמאליים לאחר הלידה ולעבודה ותחושת אשמה על שנבצר מהם לסייע ולהציע מזור לתינוקם.
הבכי מתחיל בדרך כלל בשעות הצהריים – ערב ומתגבר לאורך מספר שעות. לעיתים מלווה הבכי בהאדמה של הפנים והעור, בקולות שונים מכיוון הבטן (גזים) ובנפיחה של גזים דרך פי הטבעת.
הסיבה ברורה רק במיעוט קיצוני של התינוקות. תינוקות יונקים עלולים להיות רגישים למרכיבי מזון של האם, בעיקר כאלה הגורמים לגזים אצל האם, או לקפאין. כדאי לאם מיניקה להמעיט במזונות אלה. תינוקות הניזונים מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) עלולים באופן נדיר להיות רגישים לחלבון שבחלב. האבחנה נעשית תמיד על ידי סיפור קליני מתאים והיעדר ממצאים אחרים בבדיקת התינוק.
מה עושים? מעט מהטיפולים יעילים באמת. יש תינוקות שתנוחות מסוימות מרגיעות אותם. אחרים מראים שיפור בתגובה לתנועה מחזורית או לנסיעה במכונית, חלקם מגיבים היטב לדיבור או לשירה של ההורים. מספר תכשירים בשוק נמכרים ללא צורך במרשם ורובם אינו עוזר לרוב התינוקות. תפקידם למנוע היווצרות של קצף בין הנוזל של המזון לאוויר שהתינוק בולע ואף בולע יותר בזמן הבכי הבלתי נשלט. אם אחד מהתכשירים עוזר לתינוק, מה טוב. במידה שלא – המתנה סבלנית וידיעה ברורה שהתופעה תחלוף לחלוטין וללא זכר היא חיונית.

העור של התינוק מתקלף. הרוקח הציע שמן אמבט מסוג בלניאום הרמל או אמול. האם זה טוב?



עור מתקלף על כל הגוף לאחר הלידה נצפה כמעט בכל התינוקות שנולדו בשבוע 40 ואילך. הסיבה לקילוף העור איננה ידועה אך מקובל להניח שעם ההבשלה של העור הוא איננו עמיד כל כך למי השפיר ולכן תאי העור מתנפחים ומתקלפים. תוך מספר שבועות העור החדש גדל מתחת והקילוף נעלם. מריחה של קרם לחות או הכנסה למי האמבט שמן רפואי כזה או אחר איננה משפרת את מצב העור ולמרות שאין סיבה שלא להשתמש בהם הרי שגם אין סיבה רפואית להשתמש. מריחתם איננה מקצרת את התופעה ואיננה גורמת לעור החדש להתקדם ולגדול מהר יותר.

התינוק שלי משהק המון, האם השיהוקים (hiccups) אינם מזיקים לו?



מעניין ששיהוקים מפריעים לתינוק הרבה פחות מאשר להורים ולסביבה. תינוקות רבים משהקים גם כעוברים בעודם ברחם אמם. אמהות רבות מבחינות בתנועות אלו, המורגשות כקפיצות מהירות קלות וקצביות של הבטן, ואף ניתן לראות את התופעה בבירור בעת בדיקות אולטרסאונד.לדוגמא. הגורם לשיהוק הוא התכווצות בלתי רצונית של שריר הסרעפת, הנובע מגירוי של השריר או של העצב המוליך אליו. לעיתים נמשכים השיהוקים דקות אחדות, לעיתים שעות ואפילו ימים. התופעה מוסברת בגירוי של הסרעפת בעקבות הגעת מזון לאזור הושט, הסמוך אליה. כאשר התינוק מבלה פחות זמן בשכיבה, התופעה פוחתת עד שכמעט נעלמת. התופעה איננה דורשת אבחון מיוחד או טיפול והיא נחשבת לחסרת חשיבות רפואית.

האם יש צורך לגרום לתינוק לגהק לאחר כל ארוחה?



הסיבה להוצאה של גזים מהפה לאחר ארוחה היא בליעה של כמות גדולה של אויר יחד עם האכילה. ביניקה או באכילה מבקבוק תינוקות בולעים לא מעט אויר המצטבר בקיבה וגורם לתחושת מלאות. כיון שהתינוק מצוי רוב הזמן במצב בשכיבה, הנוזל הנמצא בקיבה מכסה את פתח כניסת הושט לקיבה, משם יכול לצאת האוויר שנבלע. לכן, החזקה על הידיים כאשר הראש למעלה גורמת ליציאת אויר. כמות האוויר שתינוקות בולעים באכילה שונה מתינוק לתינוק ומצורת אכילה אחת לאחרת ולכן חלקם של התינוקות נוטה לגהק לאחר האוכל וחלקם ממעט בכך.

כיצד מחטאים בקבוקי פלסטיק?



חיטוי של בקבוקי פלסטיק עלה לאחרונה לכותרות בשל חומרים המשמשים בתעשיית הפלסטיק הנקראים ביספנולים, שעלולים להזיק. עד עתה, פרט לשימוש בבקבוקים שמיוצרים ללא ביספנולים או בבקבוקי זכוכית יש להרתיח את הבקבוקים בכלי בו המים מכסים את הבקבוק ואת תוכנו אך לדאוג להחליף את הבקבוקים לפי הוראות היצרן. בגיל גדול יותר, מעל שנה (ככל שידוע לי מגיל חצי שנה ויש גורסים אף 4 חודשים השימוש במדיח בטמפ` הגבוהות, בערך 65 מעלות ואף פחות מספק בהחלט), ניתן לשטוף במים ובסבון, או במדיח הכלים, ואין צורך להרתיח.

מה עושים על מנת למנוע מוות בעריסה?



ישנם שישה אלמנטים הידועים היום כמורידים את שכיחותו של האירוע הנדיר אך הטראגי והנקרא מות בעריסה.
א. השכבה על הגב. שכיבה על הגב, ולא על הבטן ואף לא על הצד כפי שהיה "מותר" בעבר, גורמת לתינוק לישון שינה עמוקה פחות ומורידה בעשרות אחוזים את שכיחות המוות בעריסה.
ב. הימנעות מעישון. עישון בחדר של התינוק מזיק לא רק להתפתחותו וגורם למחלות שונות בתינוק אלא גם מעלה בשיעור ניכר את שכיחות מוות בעריסה.
ג. שימוש במזרון קשיח והמנעות מכריות ומשמיכות כבדות. כל אלה מחמירים את הסכנה לנשימה לא יעילה של התינוק ומצמצמים את החשיפה לאוויר נקי וצח.
ד. טמפרטורה נמוכה בחדר. טמפרטורה של 22-24 מעלות היא אופטימלית. טמפרטורה גבוהה מזאת איננה בריאה לתינוק.
ה. שינה במיטה נפרדת מההורים. שינה עם ההורים, אף כי היא נעימה מאד להורים ולתינוק עלולה לסכן אותו.
ו. שימוש במוצץ. כפי שפורסם לאחרונה, שימוש במוצץ עם תחילת השינה מוריד את הסיכון למוות בעריסה, ככל הנראה משום שהוא ממריץ את שרירי הבליעה והסרעפת, ושורמ על בית החזה `ערני`.

עד כמה לחמם את החדר והיכן להציב את המיטה?



תינוקות צעירים חשופים לפגיעות קור, במיוחד בחורף. חימום החדר לטמפרטורה שמעל 24 מעלות איננה מומלצת. עם זאת, ההתקררות איננה קשורה רק בטמפרטורה אלא בקרבה למקומות קרים בחדר. החלונות למשל, הם המקום הקר ביותר. לכן רצוי לדאוג לסגירה טובה של התריסים, החלונות והווילונות ולהמנע מלהשכיב את התינוק בסמוך לקיר חיצוני (הגובל במעטפת הדירה או הבית) ההשכבה בסמוך לקיר פנימי של החדר מותרת.

כמה יציאות ביום זה תקין?



תינוקות יונקים שונים זה מזה גם במספר היציאות ביום. חלקם מראים יציאה לאחר כל ארוחה, ואף מעבר לזה. לחלק יש יציאה אחת למספר ימים ואפילו למעלה משבוע. כל הטווח הזה נחשב לתקין. אצל תינוקות הניזונים מתמ"ל טווח היציאות מעט שונה ובד"כ קטן יותר. עד יציאה אחת ל3-4 ימים נחשבת לטווח התקין. כדאי לציין כי רוב התינוקות היונקים וגם אלה שלא, משנים את תדירות היציאות מדי פעם ואין בכך כדי לסמן מחלה.

מהו חסר G-6-PD וכיצד הוא קשור לאכילה של פול?



חסר באנזים זה המצוי בכדוריות הלבנות שכיח בעיקר באוכלוסיות שמוצאן באזור הסהר הפורה – עיראק, איראן וכורדיסטאן, ואזור אגן הים התיכון המזרחי – יוון ותורכיה. זו אינה מחלה אלא מצב שניתן לחיות אתו כל החיים ללא הפרעות. החסר גורם לגוף לאי יכולת להתמודד עם שורה של חומרים העלולים לגרום להרס כדוריות דם אדומות. החומר השכיח ביותר העושה זאת הוא הפול המצרי. גם הפול איננו גורם תמיד לבעיה ואנשים שלוקים בחסר של G-6-PD לעיתים אוכלים פול שנים ארוכות ללא בעיה. הסיבה היא שיש לאכול את הפול בשלב מאד מיוחד בהבשלתו על מנת לגרום לנזק. בשלב זה, לעיתים די להריח את הפול בשדה על מנת לחלות במחלה קשה. המחלה מתבטאת בהרס הדם – חסר דם וצהבת קשה ולעיתים גורמת למוות בטיפול לא מספיק מוקדם.

מדוע אם כך בודקים את רמת ה G-6-PD במחלקות התינוקות?



אין הנחיה של רשויות הבריאות לבדוק רגישות לפול. עם זאת, חסר של G-6-PD יכול להחמיר צהבת ילודים ולכן רצוי לדעת, בתינוקות מהמוצא שצוין האם הם לוקים בחסר זה. בנוסף, הייתה בעבר רשימה ארוכה מאד של תרופות שהיה חשד שאסור ליטול אותן למי שלוקה במצב של חסר G-6-PD. הרשימה צומצמה לפני מספר שנים לאחר מחקרים וכיום כוללת בעיקר תרופות נגד מלאריה ונגד סרטן. עם זאת רצוי לומר לרופא הילדים לפני כל תרופה שהוא רושם על החוסר ב אם נתגלה G-6-PD.

פריחת חיתול: למה היא מתרחשת ומה הטיפול?



פריחת חיתול נובעת משילוב של אובדן שכבת הבידוד של העור מחד ומנוכחות של חיידקים ופטריות הנמצאים באופן רגיל במערכת העיכול ועל העור מאידך. שכבת הבידוד של העור ידועה גם בשם השכבה הקרנית והיא מכילה בעיקר 7 שכבות של תאים מתים המוחזקים על ידי "דבק ביולוגי", הקושר בין התאים.
השתן והצואה מכילים חומרים הממסים ומפרקים את הדבק. במצב של שלשול, מופרשות כמויות גדולות מהרגיל של חומרים ממסי דבק. מקורם של חמרים אלו, שריכוזם עולה בצואה שלשולית על זה שבצואה תקינה, במלחים ובמיצים המופרשים מהמרה. החמרים באים במגע עם פי הטבעת של התינוק ועם העור שבאזור פי הטבעת, וגורמים הרס של השכבה הקרנית, המגוננת. כאשר העור הלח שמתחת לשכבה הקרנית חשוף, חיידקים ופטריות פוגעים בו ויוצרים תגובה דלקתית, לעיתים עד כדי כיבים ופצעים המלווים בכאב ובסבל לא מבוטלים לתינוק.
הטיפול בתופעה כולל שתי אסטרטגיות: מניעה וריפוי. הראשונה - מונעת חשיפה של עור התינוק לחומרים המזיקים, והשניה - טיפול בדלקת, בחיידקים ובפטריות.
נתחיל בטיפול המונע: החלפה תדירה של טיטולים יחד עם חשיפה של עור התינוק באזור הטיטול לאוויר צח מהווים את עיקר המניעה.
השארת התינוק עירום ל 10-20 דקות פעמיים עד שלוש ביום, בחדר חמים עשויה לפתור לחלוטין את הבעיה. מריחה של משחה מאיכות טובה שתהווה חיץ בין העור להפרשות גם היא חשובה אך ראוי שתיעשה על עור בריא. ווזלין פשוט הוא חומר מעולה כמבודד של העור. משחות שונות לטוסיק חלקם טובות וחלקן פחות, כדאי להתייעץ עם חברים וידידים. לעיתים קרובות שימוש באמצעים אלה דיים כדי לרפא לחלוטין פריחת חיתול ואפילו עקשנית מאד.
ולעצם הריפוי: כאן מדובר במתן משחות מרשם נוגדות חיידקים ופטריות שיש למרוח על פי הוראת רופא ולאחר בדיקה שלו.

למה עורכים כל כך הרבה בדיקות דם לתינוק שנולד לאם סוכרתית?



עובר לאם סוכרתית היה חשוף במהלך ההריון לכמויות גדולות של סוכר בדמו. אי לכך הלבלב שלו הפריש כמויות גדולות מאד של אינסולין, מה שהביא לאגירה של סוכר בתאים וכתוצאה מכך לתינוקות גדולים יחסית לתינוקות אחרים. מיד לאחר הלידה ועם ניתוק חבל הטבור מפסיקה אספקת הסוכר לתינוק, אולם הלבלב ממשיך להזרים כמויות גדולות של אינסולין לדמו. אינסולין זה יכניס את הסוכר לתוך תאי הגוף ועלול לגרום לירידה חדה ברמת הסוכר בדם. כיוון שמוחו של התינוק זקוק לסוכר מהדם יש לדאוג, על ידי הזנה מוקדמת ומעקב הדוק אחר רמות הסוכר בדם, על מנת לוודא שיש מספיק אספקה של סוכר למוחו של התינוק. המעקב מתאפשר באמצעות בדיקות הדם החוזרות.

לבתי אסימטריה בפנים לאחר הלידה. מה לעשות?



מנח העובר ברחם עלול לגרום לעיוות מסוים בגופו הנשאר גם לאחר הלידה. גם המעבר בתעלת הלידה הצרה גורם לעיתים חוסר סימטריה רגילה של הראש. כמעט בכל המקרים הראש חוזר למצב תקין וסימטרי מעצמו וללא צורך בהתערבות. מצב אחד הדורש מעקב אצל רופא הילדים הוא של צוואר הגורם לראש לנטות לצד אחד. מדובר בשריר שבשל מנח ברחם משתנה וגורם לנטיית ראש זו אם המצב אינו משתפר תוך מספר שבועות – טיפול בפיזיותרפיה ישפר מאד את חוסר הסימטריה.

תרופות בהנקה - מתי מותר ומתי אסור להניק?



שוק התרופות הינו שוק דינמי מאד ותרופות יוצאות אליו חדשות לבקרים. השוק נשלט על ידי כוחות כלכליים, דבר האומר שלבדיקת בטיחותן של תרופות חדשות נדרש כסף רב – לעיתים מליונים של דולרים. באופן יחסי לכלל האוכלוסייה, נשים הרות ומניקות הן חלק קטן ולא תמיד משקיעות חברות התרופות את המשאבים הכלכליים הדרושים לבדוק בטיחות בקבוצות אלה. בתרופות שנבדקו התשובה פשוטה וחייבת להינתן לך על ידי הרופא שרשם את התרופה או על ידי רופא הנשים העוקב אחר ההריון. מה קורה בתרופות שלא נבדקו? מומחים בפרמקולוגיה קלינית לעיתים מחליטים על סמך בדיקות של תרופות דומות ודיווחים על מקרים מה בטיחות השימוש. אולם, פעמים רבות קורה שאני אומר לאישה לאחר הלידה שאין מידע לגבי התרופה הנדונה. במקרים כאלה הפתרון איננו בידי הניאונטולוג (רופא התינוקות) אלא בידי הרופא שרשם את התרופה. יש בנוסף מספר מרכזים בארץ העוסקים במידע ויעוץ תרופתי גם להריון והנקה:
מרכז המידע בית החולים בילינסון בהנהלת הרוקחת ברכה שטהל 03-9376911/3/6/7
מרכז המידע של בית החולים אסף הרופא בהנהלת פרופ` מתי ברקוביץ` 08-9779309
מרכז המידע של בית החולים הדסה בירושלים בניהולו של פרופ` אשר אורנוי 02-6243663/9
מרכזים נוספים למידע תרופתי ניתן למצוא באתר אגף הרוקחות במשרד הבריאות http://www.health.gov.il/pages/default.asp?maincat=11&catId=38&PageId=2662

מהי שגרת החיסונים בארץ?



מידע מעודכן לגבי שגרת החיסונים בינקות ובגיל הילדות ניתן למצוא באתר משרד הבריאות:
http://www.health.gov.il/pages/default.asp?pageid=2778&parentid=549&catid=85&maincat=16


בהריון נמצאה אצל העובר הגדלת אגני כליה באולטרסאונד בהריון. מה ההשלכות של ממצא זה לאחר הלידה?



הגדלת אגני כליה יכולה להיות מצב תקין שמסתדר לחלוטין עם הזמן ומצב המעיד על בעיה שיש לתת עליה את הדעת ולטפל בה. כמעט בכל מצבי הגדלת אגני הכליה רצוי לעשות בדיקה חוזרת של אולטרסאונד לאחר הלידה על מנת לוודא שהממצא קיים. עם זאת בדרך כלל מומלץ לחכות מספר ימים או שבועות על מנת לעבור את השלב המוקדם שלאחר הלידה בו יש כמעט תמיד הרחבה של האגנים. רק במצבים בהם נראית באולטרסאונד פגיעה גם ברקמת הכליה יש לבדוק מיידית.
אחד הגורמים להרחבה של אגני כליה הוא החזרה של שתן מכיס השתן לכיוון הכליה. ברחם כל המערכת סטרילית ולכן לא קיים חשש לזיהום בכליות כתוצאה מזרימה גם בכיוון זה. עם זאת, לאחר הלידה מגיעים לעיתים חידקים אקראיים לכיס השתן ומעבר שתן בניגוד לזרימה הרגילה עלול להביא לזיהום. לכן מקובל לפי המלצת הרופאים לתת טיפול מונע באנטיביוטיקה עד להשלמת הברור. מקובל גם, בבנים, סביב ברית המילה לתת מינון גבוה יותר של אנטיביוטיקה.
הבירור כולל בדיקות שתן ובדיקות אולטרסאונד ולעיתים נדרשת הרחבה של הבירור וכוללת גם מיפוי כליות המעיד על תפקוד הכליות, וצינתור כליות הנעשה תחת שיקוף רנטגן ומעיד טוב יותר מאשר אולטרסאונד על מבנה הכליה.

שאלות נפוצות בנושאים הקשורים לברית:



מהו היפוספדיאס?



היפוספדיאס הוא מום מולד בו הפתח של יציאת השתן מוסט כלפי מטה ממקומו. הדרגה הקלה ביותר היא גם השכיחה ביותר ובה הפתח נמצא מילימטרים ספורים מקצה הפין. לעיתים, העורלה אינה שלמה בחלקה התחתון (נימול חלקית). כאשר ההסטה היא גדולה יותר והפתח נמצא על גוף הפין או אף בבסיס הפין מדובר במום קשה יותר. לא כל היפוספדיאס דורש ניתוח תיקון. חלק מהמומים קלים כל כך שאינם מפריעים כלל לתפקוד מבחינת ההשתנה ומבחינת קיום יחסי מין בבגרות.
הדרגה הקלה ביותר הדורשת ניתוח היא כאשר זרם השתן פונה כלפי מטה ומהווה בין השאר בעיה חברתית החל מגיל הגן. לכן מומלץ לנתח מום זה בגיל של מספר חודשים. בחלק מן הניתוחים ישתמש המנתח בחלק מן העורלה על מנת לשחזר את המבנה התקין ולכן רצוי להתייעץ באורולוג ילדים או ברופא מומחה ברפואת תינוקות לגבי אפשרות של ביצוע "ברית סמלית" בה מבוצע הטקס הדתי במלואו אולם המהלך המעשי כולל רק הטפה של מעט דם מאזור העורלה. ברית המילה של התינוקות שהם "נימולים חלקית" בגלל היפוספדיאס דורשת מיומנות מיוחדת ומומלץ לברר עם המוהל האם הוא הוכשר לבצע ברית שכזאת.

מהי עורלה מופשלת, והאם מבצעים מהלך ברית שונה במקרה כזה?



בתינוקות שזה עתה נולדו העורלה מחוברת לעטרה (כיפת הפין) עד ידי גשרים של רקמת חיבור. כאשר אין מבצעים ברית מילה, הקשרים הללו ניתקים לאורך מספר שנים, ובעת זקפה העטרה נגלית. החשיפה של העטרה מושלמת בערך בגיל 6-8 שנים. בחלק מהתינוקות התהליך ההפרדה החל עוד בתוך הרחם ולכן ניתן לראות את כיפת הפין ולעיתים את פי השתן מציצים מתוך העורלה. אין במצב זה לשנות דבר לגבי הטכניקה של ברית המילה.

האם ישנה ברית מילה ללא כאב?



ברית מילה היא פעולה כואבת מאד. מטרתנו כרופאים היא להקל עד כמה שאפשר על תחושת הכאב שהילד יחוש. זריקה להרדמה מקומית היא הדרך היעילה ביותר על פי מחקרים להפחית את הכאב ככל שהרפואה מאפשרת. אולם גם הזריקה היא פעולה מכאיבה לכשעצמה וכדי למנוע חלק מהכאב ניתן למרוח את משחת האמלה על המקום המיועד להזרקה זמן מסוים לפני ביצועה. כדי להקל ככל הניתן את הכאב, על התינוק לבוא יחסית שבע לברית שכן ידוע כי רעב מעצים תחושת כאב. יתר על כן, התינוק יכול לקבל גם אקמול טרם הברית, ואם יש צורך גם לאחר הברית על ידי ההורים. טפטוף של תמיסת סוכר בריכוז גבוה של 30% לפני זריקת האלחוש ולפני החיתוך, מפחית גם הוא את הכאב. כתוצאה מכך כמעט כל התינוקות במרפאתי אינם מראים שהם חשים כאב או אי נוחות במהלך הניתוח.

האם יש סיבות רפואיות שלא להשתמש באלחוש?



פרט לאלרגיה ידועה לחומר המאלחש אין סיבות רפואיות שלא להשתמש באלחוש לברית המילה. אלרגיה איננה קורית בפעם הראשונה שהתינוק מקבל חומר הרדמה כך שבפועל אין מניעה להשתמש באלחוש מקומי.

באיזה יום יש לבצע את ברית המילה?



לפי ההלכה, ברית מילה מבוצעת ביום השמיני (כולל את יום הלידה ויום הברית) כאשר היום מתחיל עם צאת הכוכבים. ברית מילה נעשית גם בשבת, ואפילו ביום כיפור. כאשר התינוק נולד בניתוח קיסרי אין מלים בשבת או בחג.
דוגמא1: תינוק שנולד ביום ראשון בשעה עשר בבוקר - ברית המילה תהיה ביום ראשון שלאחר מכן.
דוגמא 2: תינוק שנולד ביום שלישי בשעה תשע בערב - ברית המילה תהיה ביום רביעי שלאחר מכן.

מדוע לאחר הברית העטרה כחלחלה?



העטרה (כיפת הפין) מכילה כלי דם רבים. עם הברית, בה נעשית הפרדה של העורלה מהעטרה כלי הדם מגיבים בהתרחבות וצבעם כחלחל. בנוסף, עור העטרה איננו מכוסה בשכבת תאים מתים כמו כל שאר עור הגוף ועד שמצטברים תאים אלה, הצבע הבולט הוא כחלחל-סגלגל. אין בצבע זה כדי להדאיג לגבי התפקוד או תוצאת הברית.

מהו פין חבוי/פין שקוע שהתפרסם לאחרונה בתקשורת?



נקודת החיבור של הפין לגוף נמצאת באזור שמעל לעצם החיק. אזור זה מתאפיין בשומן רב גם בתינוקות שהם אינם שמנים בדרך כלל. כאשר תינוק הוא שמנמן, או משמין לאורך חודשי חייו הראשונים, הפין שוקע בחלקו או אפילו כולו ברקמת השומן והוא נגלה כאשר לוחצים על השומן מצידי הפין. לאחר הברית, הפין פחות עבה ולכן נוטה להעלם בשומן. עם גדילתו של התינוק והתחלה של פעילות גופנת של זחילה הליכה וריצה השומן יפחת והפין יתגלה. במבוגרים שמנים יש תופעה דומה של פין קבור בשומן אם כי בזמן זקפה הוא מתגלה.

מהו אורך נורמאלי של פין אצל תינוק?



אורך הפין נובע מתורשה ונתון להשפעות הורמונאליות וכמובן תלוי גיל. בלידה במועד אורך הפין הממוצע הוא כ 1.9 ס"מ כאשר אורך זה נמדד על ידי כפיס עץ המשמש לבדיקת הגרון, אותו מצמידים לעצם החיק מתחת ומותחים את הפין עד כמה שניתן החוצה. יש טבלאות המציינות מתי פין הוא קטן מדי או גדול מדי.

תשובות לשאלות נוספות בנושאי ברית באתר האינטרנט שלי: www.babydoc.co.il

לחלקו הראשון של המאמר שאלות נפוצות ברפואת יילודים מאת פרופ` שאול דולברג



 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש