בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

הריון תאומים - מסע רגשי מטלטל בין גלים גועשים. על השוני מהריון יחידאי, על ההכנה ללידה, והצעדים הראשונים בהורות. להיות יותר מוצפים ממוצפים

שבוע 7 להריון. אולטרסאונד ראשון. הנה דופק עובר.יש! רגע.. עוד דופק עובר! איך מרגישים? ממה חוששים? למה מתכוננים? על תהליכים רגשיים בהריון תאומים, וההתמודדות עם העדר מודל לחיקוי

 גרסת הדפסה   
 
מאת: דבורה פורת*, תמי סמיש-נמליך*

שבוע 7 להריון לערך.... בדיקת אולטרסאונד ראשונית....והנה מתגלה דופק עובר....
...רגע....עוד דופק עובר!!
בפעם הראשונה שאישה בהריון ובן-זוגה רואים את דופק העובר הם חווים חוויה מרגשת ובעלת עוצמות חזקות: ברגע אחד הם מוצפים בשמחה, גאווה, תקווה והתפלאות, כשלעיתים מעורבים בהם גם חששות ודאגה. ואיך מרגישים כאשר מגלים לא פעימה אחת – אלא שתיים? האם אפשר להיות יותר מוצפים ממוצפים? רגע אחד נדהמים למראה הנס של שתי פעימות, מתקשים להאמין: אולי אנחנו חולמים? רגע אחר נלחצים ממציאות חדשה ולא צפויה שנחתה עליהם: איך יהיה, מה זה אומר, איך נסתדר, האם אנחנו בכלל רוצים תאומים? מה לגבי הבית שלנו שתכננו להתאים אותו לתינוק אחד? והפנטזיה להסתובב לאחר הלידה עם מנשא אחד ושתי ידיים פנויות? רגע גאים בפוריות המרשימה שהפגינו וברגע נוסף עולים החששות: האם יש יותר סיכונים בהריון תאומים? גלים של התרגשות ממשיכים להתפרץ ולגעוש מרגע הבשורה של תאומים ובמשך חודשים רבים אחר כך.

במאמר זה נעסוק במסע הרגשי שמלווה הריון תאומים. נבחן מה חווה האישה ההרה בהריון, במה התהליכים הרגשיים בהריון תאומים שונים מהמתרחש בהריון יחידאי, ואיך משרתת תקופת ההריון את ההורות הצפויה לתאומים. בסיום נתייחס בקצרה לכמה הכנות מעשיות לקראת ימי ההורות הראשונים לתאומים.

תהליכים רגשיים בהריון


עד השנים האחרונות נהגו אנשי מקצוע להתייחס להריון הפיזי בלבד: ספרי הריון וקורסי הכנה ללידה, פירטו את השינויים שעובר גוף האישה ונתוני ההתפתחות של העובר משבוע לשבוע, ללא אזכור כמעט לרגשות ולחלומות המלווים את ההריון. בשנים האחרונות הקהילה המקצועית החלה לעסוק גם בתהליך הרגשי שעוברת האישה בהריון בדרכה לאמהות. ד"ר דניאל סטרן, בספרו החדשני "הולדתה של אם", מתאר עולם של דימויים, ציפיות, חששות וחלומות בהקיץ האופפים את האישה בשלבי ההריון השונים. ההתרחשויות בעולם פנימי זה של האישה נתפסות כגורם משמעותי המכין ומלווה את האישה בדרכה להפוך לאם וכן בתחילת הורותה. זה המקום לציין כי עדיין מעט מאוד נכתב על התהליך הרגשי שעובר האב במקביל.

חלומות ופנטזיות, הכנה להורות


אישה בהריון יודעת שחייה עומדים להשתנות בצורה משמעותית ביותר והיא תנסה לדמיין מה צפוי שיהיה: איך יהיה המפגש הראשון עם התינוק? איך היא תרגיש בתור אם? איזה אם היא רוצה להיות? איזה מן אב יהפוך בן זוגה? איך תהיה ההרגשה להחזיק את התינוק הפרטי שלה? האם הוא יחזיר לה מבט? האם יהיה דומה לה? האם תתמלא באושר וסיפוק כמו בסיפורי אגדות? או שהיא תהיה חסרת סבלנות? התינוק יגדל להיות פטפטן? ספורטאי? איך היא תשלב את התעסוקה הנוכחית שלה? והתחביבים? והחברים?
מחשבות ורגשות העולים בעקבות תהיות אלה נשענים על מצבור החוויות והעמדות שצברה האישה ההרה במהלך חייה, כאשר מקום מרכזי ישנו לחוויות ולזיכרונות מבית הוריה והתנסותה כילדה במערכת יחסים ילד-הורה. על אלה מתווספים מפגשים עם אנשים וילדים, מבני משפחתה וקהילתה, דמויות אמיתיות כמו גם ספרותיות, המהווים נדבך נוסף בעיצוב תפיסתה בדרך להיותה אם. נשים רבות בתקופת ההריון עוברות במחשבותיהן מסע לאחור לילדוּת שלהן עצמן ובוחנות מחדש את הסגנון האמהי של האמהות שלהן. במסע זה הן מבררות עם עצמן במה הן רוצות להיות דומות לאמותיהן ובמה להיות שונות. סוגיות והתלבטויות מגוונות יתכן שיעסיקו נשים שונות, כאשר המשותף לכולן הוא ההתעסקות בתסריטים ותקוות המתייחסים לתקופה שלאחר הלידה. ד"ר סטרן מציין שלרוב האישה ההרה לא משתפת אחרים במחשבות ובחלומות שלה כך שלא נהוג לדבר על פנטזיות אלה, עד שלעיתים האישה עצמה בקושי מודעת להן.
דימויים ומחשבות אלה שמעסיקים את האישה בהריון נחשבים לחלק חשוב של ההכנה להורות. במהלך תשעה חודשים, בעוד שגוף האישה עובר תהליך פיזי לקראת הלידה, ההנקה והטיפול ברך נולד, הציפיות מייצרות במקביל תהליך רגשי המכין אותה נפשית לשינוי העצום במעבר לאמהות. העיסוק בציפיות ובחששות מסייע לאישה להתכונן לאפשרויות ולמצבים שונים הצפויים לה בעתיד כאם. היא מתנסה במחשבותיה בתסריטים אפשריים ומתלבטת - איך היא תנהג, כיצד היא תגיב. אפשר לראות בזה "שלב אימון" בו היא מתכוננת לקראת "האליפות" עצמה.

ה`אימון` להורות


ומה קורה לאישה בהריון לתאומים?
איזה מן "אימון" עוברת אישה בהריון תאומים לקראת "האליפות הכפולה"? כפי שנראה, ההכנה וה"אימונים" לקראת תאומים קשים ומורכבים יותר. לאישה בהריון תאומים יש עומס גדול יותר של מידע חדש, רגשות עזים ודילמות לעבד ולעכל. בנוסף עליה להתמודד עם פחות ידע והתנסויות רלוונטיים לעולמם של תאומים, לעומת אישה בהריון יחידאי. ייתכן שעקב זאת, אישה בהריון עם תאומים תשקיע כבר בשלב ההריון בחיפוש אחר ידע ומידע הנוגעים גם לשלבי ההורות שלאחר הלידה. אישה במצב זה תהיה יותר מודעת לאפשרות ללמוד ולהתכונן לקראת הורותה. תהליך זה נותן פתח ומבסס הזדמנות להורות לומדת.

לגלות שאת בהריון תאומים


הריון תאומים מלווה בעוצמה רבה של רגשות מציפים ולעיתים סותרים. לפעמים הידיעה על הריון עם תאומים מתקבלת כברכה אדירה, כהתגשמות של חלום, או כפיצוי על המְתנה ארוכה להריון.
לעיתים התחושות הן של תדהמה ובהלה מהעתיד, כעס על המצב הבלתי צפוי ועל הצורך לשנות את הציפיות המקוריות לקראת לידת ילד יחידאי. תחושות אלה עשויות להיות מלוות גם ברגשות אשמה: איך אני לא שמחה לחלוטין לקראת ילדי הצפויים? האישה עשויה למצוא את עצמה מתנדנדת בין אושר עילאי לדאגות שמבעבעות ללא שליטה. יתכן כי התגובות של בני הזוג להפתעה הכרוכה בהריון רב עוברי תהיינה שונות (זאת גם כשההריון בעקבות טיפולי פוריות בהם הסיכוי להריון רב עוברי גדול). מצב זה עשוי להוות מעמסה נוספת על התהליך הרגשי המלווה את שלב ההריון. המורכבות הרגשית אם כך בתהליך ההריון עם תאומים כוללת מרכיבים נוספים על אלה שבהריון עם עובר יחיד, וזאת במטרה לעבד ולהיערך לקראת העתיד להתרחש.
הריון תאומים מתגלה לרוב לאחר שמגלים את ההריון עצמו. אישה שכבר הספיקה להתרגש לקראת ההורות הצפויה ולדמיין את עצמה עם תינוק אחד – פתע פתאום מוצאת עצמה מול השאלה - איפה מכניסים תינוק נוסף לתמונה שבדימיוני? הפנטזיה הקודמת קופאת מחוסר התאמתה למציאות החדשה ויש קושי לפנטז מחדש. אדמיין לי מחזיקה שניים? זה בכלל אפשרי? ואם אדמיין לי מחזיקה רק אחד אז בעצם איפה השני? ישן? בוכה? בזרועות חמתי? אצליח לטפל בשניהם לבדי? איך עושים את זה? שמעתי שאם טרייה לתינוק אחד לא ישנה כמעט, אז איך אפשר להיות אם לשני תינוקות? אבנה לי צוות של סבים ועוזרים? אבל אז אולי ישתלטו לי על החיים? שאלות כאלה עולות ועולות ללא תשובות ברורות, הדימויים נותרים לעיתים ללא פרטים ופתרונות אפשריים וכך קשה יותר לאישה ההרה עם תאומים לעבד את המחשבות והרגשות לקראת ההורות הצפויה.

העדר מידע, מודל והתנסויות בהריון עם תאומים


מרכיב עיקרי בקושי לדמיין מצבים בהורות לתאומים נובע מתחושת הריק, הוואקום, מאחר ורוב ההורים לתאומים אינם תאומים בעצמם. לזוג בהריון עם תאומים חסר מחסן חוויות אישיות מילדותם, הרלוונטיות לעולם של תאומים. במצב זה האישה עשויה להרגיש כי מאחר שאמה לא גידלה תאומים, היא עצמה לא יכולה להיעזר בזיכרונות ובהשוואות אליה כבסיס לבניית התפקיד האימהי שלה עצמה. נוסף על כך – מאחר שבעבר אחוז התאומים היה נמוך לאין שיעור לעומת המצב כיום, לא ניתנה לאישה הזדמנות לאסוף במשך שנות חייה התרשמויות רבות של גידול תאומים בסביבתה.

החלל הנוצר עקב חוסר הבסיס ההתנסותי האישי בגידול תאומים, וכן החוסר במודלים לחיקוי בסביבת חייה של האם לעתיד, מתמלא לעיתים קרובות מדוגמאות של תאומים בתקשורת ובספרות. פעמים רבות דוגמאות אלה מהוות סטריאוטיפים חד-מימדיים: דוגמא אחת הם זוג התאומים הזהים בספרי "הארי פוטר" - זוג תאומים שאי אפשר להבחין ביניהם מאחר והם זהים במראה הפנים ומבנה הגוף, אך גם לבושים אותו דבר, ואף משלימים בדיבורם משפטים האחד של השני. לכאורה זוג מקסים, חמוד ומושך מבחינה חיצונית אבל בעצם מאוד שטחי ומגביל מבחינת התאומים עצמם. בסטריאוטיפ כמו זה אין מקום לכל אחד מהתאומים לצמוח כאישיות עצמאית ונפרדת. מאידך ישנו הסטריאוטיפ של זוג תאומים שונים זה מזה כך שהם הפכים האחד של השני, כדוגמת יעקב ועשיו. אלא שגם בסטריאוטיפ זה כל תאום מוגבל בהיותו מוגדר תמיד ביחס הפוך לתאום שלו, כך שהעולם אינו פתוח לפניו במלואו והוא מוגבל ביכולתו להתפתח לכל כיוון שירצה ללא קשר לאחיו התאום. סטריאוטיפים ודוגמאות אלה, בין אם הם מושכים את ההורים לעתיד ובין אם מרתיעים אותם, יכולים ולהקשות עליהם בהכנה לאתגר הייחודי בגידול התאומים.

מתוך החלל, השאלות והאי-ודאות ציינו שאפשר ותתפתח הורות לומדת. הורים בהריון עשויים להתחיל לשאול מגוון שאלות החל משאלות מעשיות כמו- איך מניקים שניים? האם זה בכלל אפשרי? איזו עגלה לרכוש? ועד שאלות חינוכיות וערכיות כמו - מה זה בעצם תאומות? מה זה אומר להיוולד ולגדול כתאום? החיפוש אחר תשובות והניסיון להבין סוגיות בגידול תאומים פותח דלת נפלאה להכנה וללמידה של תהליכים בהורות לתאומים.
בנוסף, הורה לתאומים זוכה ללגיטימציה חברתית ואישית רבה יותר להתייעץ, לבקש עזרה, לשאול, לברר וללמוד, ולא רק לסמוך על האינטואיציות שלו. רווח נוסף של הורי תאומים נובע מהמעורבות הרבה של אבות לתאומים הלוקחים חלק פעיל יותר בהורות בהשוואה לאבות ליחידאיים. חוויה זו יכולה להביא לבניית קשרים חזקים בין בני הזוג, ובין האב לילדיו.
ההורות לתאומים יכולה לפיכך לפתוח הזדמנות צמיחה לכל המשפחה.

זהות אישית לכל תאום


בניית זהות אישית לכל תאום – נפרדות פסיכולוגית
הלמידה על תאומים מעלה את הנושא המרכזי בגידול תאומים שהוא נפרדות פסיכולוגית. הרעיון מאחורי מושג זה הוא יצירת זהות אישית ונפרדת לכל תאום, על ידי התייחסות אישית ועידוד כל תאום להרגיש כאישיות עצמאית, ישות העומדת בפני עצמה, בעזרת הכרת הרצונות שלו עצמו, הרגשות שלו עצמו ועוד, כל זאת בנפרד מתאומו. השגת הנפרדות היא תהליך ארוך שנים שלא נרחיב בו כאן הוא ונושא למאמרים אחרים. אבל הקושי בנפרדות בולט בשלב ההריון. בשלב זה יש בלבול אמיתי מאוד מול כל תאום – שני התינוקות מורגשים לעיתים קרובות ברחם כ"חבילה אחת גדולה". במצב זה עשויה אישה בהריון עם תאומים לשאול את עצמה - איך אדמיין כל תאום כאישיות נפרדת כאשר אני כרגע בגוף לא מבדילה ביניהם? כאשר תינוק בועט, אני אולי מתקשה לדעת איזה תינוק בועט, והתחושה היא ש"התינוקות בועטים".

בלבול אמיתי זה יכול להבהיל אישה בהריון אשר קוראת בספרים ולומדת על הצורך לנפרדות. כאן המקום להרגיע ולהגיד - אכן מבלבל! זה טבעי ובלתי נמנע! השגת נפרדות כרוכה בתהליך ארוך של חודשים ושנים לאחר הלידה, אשר מתבסס בראש ובראשונה על המודעות לצורך בו. מומלץ בשלב זה של ההריון להכיר את הנושא ולהתעניין בו, אבל חשוב להבין שמדובר בתהליך, וכי הזהות הנפרדת של כל תאום אינה מושגת ביום אחד אלא נבנית נדבך על נדבך משך ימים, שבועות וחודשים.

חששות ופחדים בהריון בסיכון


הריון תאומים מעורר גם לא מעט חששות ופחדים: האם אני אצליח לעמוד במשימה זאת? האם בכלל איהנה מהשנים הקרובות? האם תישאר זוגיות מהנה ומספקת? וגם - דאגה לבריאות העוברים עצמם. הריון תאומים נחשב להריון בסיכון. יש סיכוי גדול ללידת פגים (כ 60%) וישנה סבירות ליותר סיבוכים בהשוואה להריון "יחידאי". אם מוסיפים לתמונה את העובדה שכ- 50% מההורים המצפים לתאומים הינם לאחר טיפולי פוריות, כך שהמתינו תקופה ארוכה ומתוחה להריון הנוכחי, ניתן להבין שבהרבה מקרים הורים בשלב ההריון עם תאומים עסוקים רוב רובו של הזמן בדאגה לשלום ההריון ובריאות העוברים. במקרים אלה עשויה אישה בהריון להימנע בדמיונה מתסריטים הנוגעים לתקופה שלאחר הלידה. עוצמתה של תגובה זו משתנה מאישה לאישה. עם זאת, יש מקום לציין שהמעבר להורות יהיה חריף וחד יותר כאשר ההכנה הרגשית להורות לא תקבל את הזמן והמרחב בשלב ההריון. המעבר להורות ולטיפול בתינוקות עצמם עשוי במקרים אלה להוות שינוי דרמטי יותר כאשר ההורים החדשים יגיעו לשבועות שלאחר הלידה ללא הריפוד של הדימויים, הפנטזיות ו"האימון" על תסריטי חיים שונים בדימיונם, המתרחשים במהלך חודשי ההריון. במקרה שבו החששות והפחדים אינם משאירים מקום לתקוות וציפיות חיוביות ובריאות, כדאי לשקול התייעצות עם איש מקצוע מתאים.

הכנות מעשיות לקראת הורות לתאומים


כמה טיפים לימים של אחרי הלידה. קודם כל מומלץ שיהיה זוג ידיים נוסף לאם ולאב הטריים. העזרה נחוצה בכל השעות במהלך הימים והשבועות הראשונים. רצוי לתכנן ולשקול לפני הלידה מי מתאים לתפקיד, בעיקר בהתאם לתחושתה של האם – בנוכחות מי היא תרגיש בנוח לצלוח את תקופת ההסתגלות הראשונה להורות לתאומים: האם אמה? חמותה? אולי דווקא שכנה? או שמא מסייעת בתשלום? חשוב לנסות ולדבר מראש בגילוי לב עם העוזר/ים הפוטנציאלים ולהגדיר ציפיות ורגישויות אפשריות. כדי לפנות זמן לאם ולאב החדשים להיות עם התינוקות וליצור קשר רגשי איתם, עדיף שהעזרה תתמקד יותר בתפקידים החשובים מסביב לתינוקות עצמם – בכביסה, בבישול, בקניות ובניקיונות. בנוסף לעזרה המעשית, גם לתמיכה רגשית לזוג בתחילת הורותו לתאומים יכולה להיות משמעות רבה. תמיכה כזו יכולה להיות הן על ידי הורים אחרים לתאומים והן על ידי קשר עם בעלי מקצוע.

אפשר להניק גם תאומים


על השיקולים והבחירה בין הנקה והאכלה בבקבוקים לא נרחיב כאן, רק נציין שאפשר להניק תאומים, אפשר להאכיל בבקבוקים וישנה גם אפשרות לשלב בין הנקה והאכלה בבקבוק. בימים הראשונים צפוי שיהיה קשה לאם החדשה ללמוד להניק שניים במקביל. לשם כך, מומלץ להזמין יועצת הנקה לביקור בבית החולים או ביקור בבית כבר בימים הראשונים לאחר הלידה. אפשרות נוספת היא להתייעץ עם אמהות אחרות לתאומים שמניקות או הניקו. סביר שהשכנות, הדודות והחברות המניקות לא בהכרח ידעו לעזור ולהדריך בהנקת שניים.

בחירת שמות לתאומים - מפתח לזהות עצמאית


בבחירת השמות, יש כמה היבטים שכדאי לשקול לגבי תאומים. למען הזהות הנפרדת לכל תאום, עדיף לבחור שני שמות שלא קשורים במשמעותם (כמו "אמנון ותמר" ), בעלי צלילים שונים (שלא כמו "שגית וחגית") ומספר הברות שונה. שמות מאוד שונים יכולים לסייע לסובבים את התאומים ולתאומים עצמם בזיהוי הנפרד שלהם בהמשך חייהם. שמות המתחילים באות שונה יקלו על ציון שמות התאומים כאשר זה נעשה בראשי תיבות, או ברישום מקוצר. שימו לב כי כאשר רק אחד התאומים מקבל שם שמשמעו מתנה (שי, דורון וכדומה) הרי שעשוי להשתמע כאילו הוא הבונוס מצד אחד, או מצד שני הספח ליחידאי אותו התכוונו להרות.

בהריון עם זוג תאומים בנים ייתכן שיהיה אירוע אחד ובו שני טקסי ברית מילה. כדאי לתכנן הפסקה בין שני טקסי המילה, כך שההורים יכולים להספיק להיות עם התינוק שכבר נימול, להרגיעו ולחבקו, לפני שעליהם להתפנות לטקס של הבן השני. במקרה כזה רצוי לעדכן מראש את עורך הברית שמדובר בשני טקסים נפרדים, כך שלא ימהר להגיע לטקס הברית הבא שמחכה לו. ניתן גם לשקול קיום טקס נפרד לחלוטין לכל אחד מהתאומים, אך ההיערכות הלוגיסטית של הזמנת האורחים וקיום האירועים הכפולים לרוב לא מאפשר זאת.

חשיבות התיעוד בנפרד - תמונות ביחד ולחוד


שימו לב לתעד את התאומים הן בתמונות משותפות והן בתמונות אישיות. בעתיד, כל תאום ישמח למצוא באלבומו האישי, הן תמונות שלו עצמו, ללא אחיו, והן תמונות משותפות לשניהם.

ולסיום -
אם הקורא או הקוראת של מאמר זה הינו בהריון עם תאומים, מה נאחל לכם? מה נמסור לכם כמילה אחרונה לקחת להמשך הדרך? מה נארוז לכם במזוודה למסע המיוחד שלפניכם? שעות שינה עטופות בנייר כסף כמו שוקולד, שאפשר לשבור קוביה קוביה והחפיסה מחזיקה חודשים רבים? סוכריות של הגשמה, שמביאות לביטוי את התקוות והפנטזיות הנעימות? אנציקלופדיה של ניסיון שתעזור לשתי הידיים שלכם לדעת להרגיע ולטפל בכל צורך של התינוקות הרכים? שתי גלימות קסם שגורמות לשני תינוקות לתזמן את הצרכים כל אחד בתורו? או צלילים שיעיזו לבטא את הצרכים שלכם עצמכם ויסלחו לכם שהעזתם גם לדרוש? נדמה שנבחר לתת לכם תכשיט שיהבהב ברגעי תסכול ומכשול, כמו ברגעי סיפוק והתלהבות, ויזכיר לכם להעניק חיבוק לעצמכם וליקרים לכם. בהצלחה.


מקורות:
פלוטניק רונית (2003), שנינו ביחד וכל אחד לחוד. הוצאת ספרים יסוד ומכללת סמינר הקיבוצים.
סטרן דניאל, סטרן-ברושווילר נדיה, ופרילנד אליסון (2000), הולדתה של אם. הוצאת מודן.
Ricardo Ainslee (1997), The Psychology of Twinship. Jason Aronson Press.

*דבורה פורת, מקימת המרכז לתאומים, מנחת קבוצות והורי תאומים
*תמי סמיש-נמליך, עובדת סוציאלית MSW, מנחת הורי תאומים


לאתר המרכז לתאומים - מרכז להדרכה מקצועית הפועל למען הגברת המודעות לצרכים הרגשיים והחינוכיים של תאומים ומשפחותיהם. המרכז מקיים כנסים, סדנאות, השתלמויות וייעוץ להורי תאומים ואנשי מקצוע.



 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש