בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

עיסוי הריון - למטפלים, דולות, בני זוג ומלווים בלידה, כל מה שרציתם לדעת על עיסוי בהריון

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *אביטל גרינפלד

מה קורה בכל מערכת בגוף בזמן ההריון – למה זה לא נוח, ואיך העיסוי עושה את זה נוח


הטיפול בעיסוי בנשים בהריון מיועד לסייע במקרים הבאים:


+ שחרור כאבי גב תחתון
+ הפגת מתח בגב עליון ובצוואר
+ הקלה על רגליים עייפות וכואבות
+ הורדת בצקות
+ הפחתת תחושות כובד ואי נוחות
+ פתיחת נשימה
+ הרגעת מתח נפשי
+ עידוד שינה נינוחה, הקלה על כאבי ראש ועוד.
מחקרים מוכיחים כי עיסוי בהריון משפיע על הלידה:
+ מפחית סיכויים לסיבוכים בלידה
+ מפחית סיכויים לסיבוכים אצל התינוק לאחר הלידה
+ מסייע במניעת לידה מוקדמת
+ מפחית מתח וחרדה בלידה
+ מקל על כאבי הצירים

נושאי המאמר:
1. השפעות העיסוי
2. עיסוי בהריון מסייע בלידה
3. טיפים לעיסוי בבית
4. מחקרים
5. ביבליוגרפיה

הקדמה


נשים רבות חוששות מטיפול בעיסוי בתקופת ההריון, מתוך דאגה כי העיסוי יפגע בהריון או יקדם בטרם עת את הלידה. אפשר להבין את הדאגה היתרה לכל דבר הקשור בתקופה זו, אולם למעשה, החשש מעיסוי נובע רק מחוסר ידע, שכן לטיפול בעיסוי ניכרות השפעות טובות על האם, על התפתחות העובר ועל הלידה.
על אשה המחפשת מטפל/ת בעיסוי, לפנות אך ורק למי שהוסמך לכך (הדבר נכון לכל סוגי הטיפולים). טיפול מקצועי מסתכם לא רק בנקיטת משנה זהירות על "הנקודות האסורות" ויש לדעת מתי כן רלוונטי לגעת בנקודות אלה וכיצד (יש מקרים בהם סוג מגע אחד יתאים ואחר לא). מטפל טוב יודע להתייחס לאזורים הרלוונטים להריון, בגוף ולבעיות הקשורות להריון, תוך כדי מציאת התמיכה והנוחות בכל תנוחה של המטופלת, ומתוך ראיה כוללת של השינויים הגופניים, זאת בשילוב כלים המכינים את היולדת ללידה.
השינויים הרבים אשר מתרחשים בזמן קצר יחסית אצל אישה בהריון, לרבות שינויים הורמונלים ולחצים רגשיים יוצרים עומסים על כל מערכות הגוף. ליווי אישה במהלך ההריון, בעזרת טיפול בעיסוי, מקל על התופעות מהן היא עלולה לסבול. הטיפול תומך בה ומסייע לה להסתגל לגופה "החדש", משחרר עומסים שנוצרו על מערכת השלד – שריר, מסייע לתפקוד מערכות הדם והלימפה, מעודד מנוחה גופנית ונפשית וצבירת כוחות מחודשים, מגביר את המודעות הפנימית ומחזק את הקשר בין האם לעובר. הטיפולים מכינים את הגוף לתהליך הלידה והאישה לומדת כיצד להתמודד עם כאב ואיך לקבל את הצירים. מחקרים על השפעות העיסוי על נשים בהריון, מראים על הקלה בכאבי גב ובמתח שרירי, ירידה בעייפות ובתחושת דיכאון, ועליה בתחושת החיוניות, שינה טובה יותר וכן שיפור במצב הרוח.

במאמר זה אתעכב על השינויים וההשפעות בכלל המערכות שבגופך בעקבות העיסוי בצירוף מחקרים עכשוויים וכן הנחיות מעשיות לרוצים לעסות את זוגתם בבית.


שינויים במערכות הגוף בזמן ההריון והשפעת העיסוי עליהן

מערכת העור


בעור נמצאים המון קצות עצבים וגירויו משפיע על כל המערכות והאיברים. מגע בעור מרחיב את כלי הדם ומגביר את אספקת החמצן לרקמות.
בניסויים שערכו על בעלי חיים גילו כי מגע בעור בתקופת ההריון מעודד שחרור הורמונים של התנהגות אימהית טובה יותר, כגון אכפתיות ויכולת טיפול בצאצאים.
השערה אחרת היא כי העיסוי משפר את זרימת הדם ואת תזונת העור, דבר המשפר את מצב הסימנים העלולים להופיע על פני העור במהלך הריון כגון סימני מתיחה, נקודות אדומות, קילוף.

השפעת העיסוי על מערכות הדם והלימפה בזמן הריון


עד לשליש האחרון של ההריון סובלות 75% מהנשים מבצקת בגפיים התחתונות, שמוגדרת כנורמלית.

במהלך ההריון ישנה עליה בנפח הדם היכול להגיע עד ל – 50%, כתוצאה מעליה בהורמונים של ההריון, זאת על מנת לספק את צורכי העובר. גם כמות הנוזלים שמצטברת במערכת הלימפה וברקמות הרכות גדלה עד כדי – 40%.
מצב זה יכול לגרום לבצקת, שמתבטאת באגירת נוזלים במקומות שונים בגוף, לרוב בקרסוליים וליצור תחושה לא נעימה של כבדות בתנועה ולעיתים כאב – כשהבצקת לוחצת על העצבים. בצקת חריפה במיוחד עלולה להביא למצב מסוכן של רעלת הריון ולחץ דם גבוה.

עליה בנפח הדם מתרחשת כשגדלה כמות הפלסמה ואילו כמות כדוריות הדם האדומות יורדת מה שמביא לאנמיה.

הורמון הפרוגסטרון מרכך את דפנות כלי הדם ובכך מחליש את יכולתם לתפקד ולהזרים דם. הרחם שיושב בתוך האגן גדל ולוחץ על כלי דם ולימפה ומקשה על חזרה ורידית מהרגליים ומעבר נוזלים לרגליים.

גורמים נוספים לבצקת ולתופעות של מחזור הדם הם עמידה וישיבה ממושכת, נטייה תורשתית, תזונה ומיקום העובר ברחם.
כמו כן יש נטייה ליציאת ורידים ברגליים (Varicous vains) ונטייה ללחץ דם גבוה.

העיסוי השבדי והלימפתי מעודדים חילוף חומרים ברקמות. העיסוי עוזר למערכת הלימפטית בכך שפותח קפילרות של מערכת הלימפה לקליטה נוספת של חמצן וחומרים מזינים.
כמו כן העיסוי מעודד את מערכת הלימפה לתפקוד טוב יותר ע"י כך שהוא מנקז חומרי פסולת ועוזר ביצירת נוזל לימפה חדש וכך גדלה יכולתה של המערכת לסנן רעלים. כתוצאה מכך העיסוי תורם להורדת בצקות ובכך ליצור תחושת הקלה מהכובד ותחושה נעימה ואף לסייע במניעת רעלת הריון.

תפקוד מחזור הדם משתפר בעזרת העיסוי המעודד את זרימת הדם; מעודד הובלת חמצן והזנה מהדם אל הרקמות ומנקז חומרי פסולת מהרקמות לדם ולמערכת ההפרשה.
העיסוי עוזר לחזרה הורידית בכך שמעודד את זרימתן של כדוריות הדם האדומות ש"מתעצלות" ונצמדות לדפנות כלי הדם, הוא עוזר להן לחזור ללב ולהוביל חמצן ובכך מטפל גם בעייפות.

העיסוי עוזר למנוע הופעת ורידים בולטים ברגליים ועוזר במצבים של נטייה ללחץ דם גבוה. כ"כ מגרה העיסוי יצור תאי דם אדומים ובכך יש ביכולתו לשפר מצב של אנמיה.
מחקרים מראים על יעילותן של תנועות איטיות, שטחיות ואחידות בקצבן על הגב מכיוון הראש לאגן, בהורדת לחץ דם וקצב הלב.
חילוף החומרים המשופר בלימפה ובדם מגיע גם לשליה ועוזר לצמיחת העובר.

השפעת העיסוי על מערכת הנשימה בזמן הריון


בהריון יש נטייה לקושי וכבדות בנשימה. נטייה זו יכולה אף להחריף למצבים של קוצר נשימה. הנשימה הרדודה שמתרחשת בבית החזה העליון היא תוצאה של רחם גדל והולך הדוחק את הסרעפת אל חגורת החזה העליונה. המשקל הגדל בקדמת הגוף מעמיס על הגב העליון ומחליש אותו ובמקביל יש קריסה פנימה של בית החזה, מה שלוחץ ומגביל את יכולת הנשימה.

בעזרת עיסוי אפשר לשחרר מתח מבית החזה מאחור, מלפנים ומהצדדים, כדי ליצור בו פתיחה והרחבה ויצירת מקום גדול יותר לכניסת אויר. כמו כן שחרור נקודות מתח בשרירי בית החזה (מאחור ומלפנים) מגדיל את טווח התנועה שלו ומאפשר נשימה מלאה ותנועתיות כללית גמישה וקלה יותר.

כשהטיפול כולל הדרכה לנשימה סרעפתית או בטנית (כשלוקחים אויר הבטן מתנפחת), ניכרת תוצאה משמעותית בהורדת הלחץ מהחזה והנשימה נהיית מלאה יותר וקלה.


השפעת העיסוי על מערכת השרירים בזמן ההריון


שינויים ביציבה, כמו גם שינויים הורמונליים ונפשיים משפיעים על מערכת השרירים בזמן ההריון. שינויים אלה מעמיסים ומאמצים את השרירים, בעקבות הערכותה החדשה של היציבה.
כאשר שריר נתון ללחץ, נוצרת בו הצטברות של חומרי פסולת בנקודות שהופכות להידבקות ברקמה. סיביו של השריר מצטופפים ונעשים פיברוטים (קשים ומכווצים). הם לוחצים על כלי הדם ומאטים את אספקת החמצן לתאים וכך מואט סילוק חומרי הפסולת. גם עצבים שעוברים בשריר נלחצים והמקום הופך רגיש וכואב.
התכווצויות אלו מתרחשות גם בגידים, ברצועות ובפאשיה שהיא רקמת חיבור שעוטפת את השריר.
העיסוי מפעיל לחץ מכאני על סיבי השריר, מרכך אותם ומרווח בניהם וכך מוריד לחץ מהעצבים ומכלי הדם מה שמאפשר לדם לחדש אספקת חמצן לתאים ולסלק חומרי פסולת. הלחץ המכאני של העיסוי משמש כמשאבה שדוחפת את הדם מחדש. העיסוי מרכך את ההידבקויות ברקמות ומפזר את היווצרות המתח בהן. בכך גדלה המוביליות של השרירים ומאפשרת תנועתיות טובה לאיבר ולגוף כולו.


כאב ומערכת העצבים - מעגל הכאב מהו?


לכאב יש מספר גורמים: גורם פיזי חיצוני, יציבה לא מאוזנת, שימוש לא נכון בגוף באופן כרוני, מתח נפשי, טראומה רגשית ועוד גורמים שלא כולם ידועים לנו.
מעגל הכאב מצביע על כך שכאשר אנו חשים כאב (מכל גורם שהוא) הגוף מתגונן על ידי כיווץ ברמת התא, הרקמה והאיבר כדי למנוע מהכאב להמשיך לחדור. מנגנון זה נקרא Protective muscle spazm.
הכיווץ לוחץ על כלי דם ועצבים, ומונע אספקת חמצן (איסכמיה), דבר המגביר את הכאב שמגביר את הכיווץ וחוזר חלילה.


כיצד שובר העיסוי את מעגל הכאב?


1. העיסוי שובר את מעגל הכאב בדרכים הבאות:
א. דרך השריר
על ידי ריכוך ידני שמפעיל לחץ מכאני על הרקמה המכווצת, העיסוי מרכך ומשחרר את הכיווץ, הלחץ על כלי הדם יורד, ואספקת הדם מתחדשת (החמצן מרגיע כאב).
ב. דרך הדם – העיסוי ממריץ את זרימת הדם, שמספק חמצן לרקמה המכווצת ומרגיע את הכאב.

2. אנדורפינים
מגע של עיסוי על פני העור משחרר את הורמון האנדורפין שהוא משכך כאבים הקיים בגופנו ומשתחרר במקרים של כאבים (כמו בלידה) ובזמנים של פעילות גופנית אהובה כגון ריצה.

3. נעים ולא כואב
תיאוריית בקרת השער של וול ומלזק מסבירה כיצד גירוי תחושתי כמגע של עיסוי יכול לדכא גירוי של כאב: מערכת העצבים מורכבת מסיבי הולכה עצבית שרגישים לכל מיני תחושות מנעימות ועד לכואבות.
עצבים הקשורים לתחושה (כגון ליטוף) עוברים מהר למוח. זה מה שהמוח קולט וכך אנו חשים בנעימות. מסר זה "משיג" את מסר הכאב שמגיע לאט. ואז אנו פחות מודעים לכאב.
כך על ידי טיפול בעיסוי מקום כואב, הגוף קולט את המסר שנעים לו ואילו המסר של הכאב מדוכא.
* הרחבה על תיאורית השער בחוברת: על תופעת הכאב, רפאל קרסו, האוניברסיטה המשודרת, 1992.
4. רגיעה
לעיסוי יכולת משמעותית להקנות רגיעה. העיסוי מהווה מסגרת של רגיעה והרפיה. הוא מעודד את מערכת העצבים הפרה-סימפטטית (האחראית על רגיעה) ומעודד פעילות של גלי אלפא במוח.
תוכניות ההכנה ללידה כוללות הקניית מיומנויות הרפיה בדרכים שונות כגון מדיטציה, דמיון מודרך, נשימות ועוד. ידוע כי מצב של הרפיה ורגיעה מוריד מתח וחרדה בהריון, עוזר לדכא כאב ומתח בלידה ויוצר גישה חיובית לקראת הלידה.
במחקר שנערך באוניברסיטת צפון טקסס ב–1988 ועסק באנשים שסובלים מכאבים כרונים, הוכח כי עיסוי מוריד מתח פיזי ונפשי, מוריד עייפות, כאב ודיכאון ומעלה חיוניות ומצב רוח טוב. מחקר שבדק את השפעות העיסוי על נשים שעברו התעללות מינית הראה כי העיסוי מביא לירידה ברמת ההורמון שמבשר על מתח (Corsisol) והנשים דיווחו על ירידה בדיכאון ובחרדות. בהיותו מוריד מתח ומביא למצב של רגיעה עמוקה יש ביכולתו של העיסוי לסייע במקרים של קושי בהירדמות שיכול להופיע בהריון.


המערכת ההורמונלית בהריון


העיסוי מעלה את רמת ייצור הסטרואידים: דבר העוזר בשמירה על רמת איזון של כל המערכות בגוף ושומר על תפקודן הבריא. כמו כן מייצב העיסוי את לחץ הדם וקצב פעימות הלב, מסדיר קצב נשימות, עוזר לאספקת דם לרחם, לשילייה ולעובר, עוזר לתפקוד בריא של המערכת החיסונית, שומר על איזון ברמה הרגשית משפר יכולת תגובה למצבי לחץ ומוריד פחד וחרדה.
העיסוי מוריד את רמת ההורמונים המופיעים במתח – Stress ומעלה את רמת ייצור הסרוטונין שאחראי על מצב רוח טוב.
העיסוי ממתן את תופעות הלוואי שנגרמות מהפרשת ההורמונים הקשורים בהריון.


עיסוי בתקופת ההריון מסייע בלידה ובהכנה ללידה- "התחברות לעצמי"


הלידה היא תהליך שבו האישה מתכנסת בעצמה ומתחברת לתחושותיה. מודעותה הגופנית, הנפשית והרוחנית גוברת ככל שתוכל להתרכז בעצמה. ככל שתהיה מיומנת בתהליך זה כך תהיה הלידה קלה ומהנה יותר. הטיפול, לצד השפעותיו הפיזיולוגיות, נותן מסגרת שבה יכולה האישה לחדד מיומנויות אלה בעזרת דרכי התמודדות עם צירים וכאב דרך תנועה, נשימות ודמיון מודרך.


עסו את זה בבית - הוראות לבן/בת הזוג, נותן העיסוי



טכניקות עיסוי בסיסיות איתן תוכל אתה לפנק את זוגתך, לפני השינה, או כשהיא עייפה או כואבת וגם לזמן הלידה.

סצינה שהיתה ותהיה: "מוישה, כואב לי הגב, והרגליים שלי עייפות, בוא תעשה לי מסאז`". מוישה מתחיל במלוא המרץ. " נו, אני לא מרגישה אותך... איי, למה כל כך חזק?".. עד מהרה מתעייף מוישה כאילו נדרש ממנו לרוץ מרתון, ונזכר שיש משהו חשוב שרצה לראות בטלויזיה (חייב להיות..).

1. איך לעסות מבלי להתעייף?
2. איך למצוא את המגע שמתאים שמתאים לה?

התשובות פשוטות ומעשיות:

1. כדי לא להתעייף עליך לוודא שנוח לך בעת מתן העיסוי. מצא תנוחה שתוכל הישאר בה למשך מספר רגעים. הרפה את כתפיך וקח נשימה עמוקה ואיטית. מה שחשוב הוא להפעיל באופן מינימלי את כוח הידיים ולהישען עם הגוף, כי ממנו בא הכוח.

2. "את רוצה חזק או חלש"? תגידי! קשה מאוד לנחש אם המגע נעים או לא. כדאי שתתני לבן זוגך משוב כמו: כן זה טוב, או: יותר לאט, למעלה וימינה. אפשר גם לקחת את ידו ולשים אותה היכן שתרצי.


עיסוי בישיבה לאשה הרה


את: יושבת על שרפרף ורכונה קדימה על שולחן, או יושבת על הרצפה ונשענת קדימה על ערימת כריות או על כדור פיזיו. אפשר לרפד את הרצפה בכרית או מגבת.
אתה: עומד מאחוריה במקרה שבו היא יושבת על שרפרף או יושב מאחוריה על כיסא במקרה בו היא יושבת על הרצפה.
א. הנח את ידיך בין הצואר לכתפיים שלה והתחל להישען אליה בהדרגה עד שתחוש שדי לה או עד שהיא תאמר זאת. שחרר את הלחץ ואחר המשך בלחיצות איטיות ובקצב אחיד במורד הגב, כשאתה נע קדימה ואחורה, ידיך לוחצות בעזרת שורשי כף היד משני צידי עמוד השידרה (ולעולם לא עליו). כשהגעת לגב התחתון סובב את כפות ידיך כך שהאצבעות יופנו כלפי מטה. כעת הלחץ הוא גם קדימה אל גופה וגם כלפי מטה כדי לתת תחושה של הארכה של המותן. המשך בלחיצות עם כף יד מלאה על כל איזור הגב התחתון והישבן העליון – גם במרכז (עצם הסקרום), וגם בצידי הישבן ועד לירכיים. זכור להישען עם גופף, ברכיים כפופות ולא להפעיל כוח ידיים.
ב. תוכל גם לבצע סיבובי כף יד על איזורים אלה של האגן: לחץ על עצם הסקרום והנע את העור על העצם. עבור בצורה זו גם על האיזור שמסביב לסקרום: הישבן והגב התחתון: סיבובים המניעים את השרירים.
ג. חזור לגב העליון לתנוחה שבה התחלת והפעם השתמש באגודליך למגע יותר נקודתי. האיזור הנעים למגע זה הוא בין השכמות . השען בהדרגה. השאר ושחרר.

עיסוי בשכיבה על הצד בהריון


את: שוכבת על הצד עם כרית לראשך וכרית בין ברכייך (נוח וממכר).
אתה: עומד מעליה עם ברך אחת על הרצפה ורגל שניה עומדת בכיפוף.
א. ניתן לבצע בתנוחה זו את אותן הטכניקות שכבר הסברתי קודם.
ב. תנוחה זו מאפשרת גישה נוחה לעבודה על הישבן: הנח יד על יד ואת ידיך על הישבן שלה. התחל להישען עם ידיך בסיבובים איטיים ועמוקים. שמור על מגע כף יד מלא (ולא נקודתי) ועבור על איזורים שונים של הישבן לאט ובקצב אחיד, כשהתנועה והכוח באים מתנועת גופך.
ג. המשך על הירך עם שתי ידיים במגע המדמה התחלה של צביטה עם כף יד מלאה (כווצ`וץ`), עד לכף הרגל.


עיסוי כפות רגליים


לרגליים "מבוצקות" עייפות וכבדות. עיסוי כפות רגליים מזרים דם לכל הגוף, ויוצר תנועתיות באגן (מסייע בלידה). מצאו תנוחה הנוחה לשניכם.
א. אחוז עם שתי ידיך בכף רגל אחת שלה: יד אחת מתחת לעכב והשניה באיזור הכריות העליונות של כף הרגל. בצע סיבובים חוזרים לשני הכיוונים. (לאט..)
ב. לחץ על איזור הכריות העליונות של כף הרגל בעזרת שתי אגודליך מהמרכז לצדדים כאילו להרחיב את כף הרגל.
ג. לטף את החלק העליון של כף הרגל מהאצבעות לקרסול והמשך לכיוון השוק. יד רודפת יד.
ד. עסה בעדינות את איזור העקב ללא לחץ נקודתי. משני צידיו ומלמטה.

* * * בהצלחה * * *


מחקרים אודות השפעות העיסוי על נשים בהריון, ועל הלידה.



מחקר מספר 1 מתוך Osborne - Sheets, 1988, p. 17
Lockhart, Esther “Massge therapy: mind/body effects on chronic pain patients” Master’s Thesis University of North Texas Denton, Texas, 1988. Op.

במחקר שבו קיבלו נשים הרות טיפול בעיסוי פעמיים בשבוע למשך 4 שבועות ירדו באופן משמעותי כאבי גב וכאבי ראש. המחקר הראה ירידה במתח בשרירים, ירידה במתיחות פיזית ומנטלית, ירידה בעייפות ובתחושות דיכאון. הנשים ביטאו תחושות של חיוניות גוברת ושיפור במצב הרוח.

מחקר מספר 2 Quebec Task Force on Spinal Disorders “Scientific approach to the assessment and management of activity - related spinal disorders”. spine, 12:No. 7, 1987, Supplement 1, p. 524
מתוך Osborne - Sheets, 1988, p. 17
המחקר הראה שעיסוי הביא להקלה משמעותית בכאבי גב הקשורים להריון על ידי האטה בגירוי של עצבים שמוליכים כאב.

מחקר מספר 3 מתוך האינטרנט http://gateway.ovid.com/rel410/serverl/ovidweb.cgi
Field T. Hernandez-Reif M. Hart S. Theakston H. schanberg S. Kuhn C.
Touch Research Institute, University of Miami School of Medicine, Florida, USA.
Pregnant women benefit from massage therapy.
Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecolgy. 20 (1) : 31-8, 1999 Mar.
המחקר בדק את השפעת העיסוי על נשים הרות:
קבוצה של 26 נשים קיבלו טיפול למשך 20 דקות פעמיים בשבוע לתקופה בת 5 שבועות. לחלק מהן הטיפול היה עיסוי ולחלק מהן הטיפול היה הדרכה מילולית לרגיעה והרפייה. שתי הקבוצות דיווחו על ירידה בתחושות המתח והחרדה אחרי הטיפול הראשון והאחרון.
רק אצל קבוצת הטיפול בעיסוי דווח גם על שיפור במצב הרוח, שינה טובה יותר וירידה בכאבי גב. בנוסף על אלו, בדיקות הראו על ירידה ברמת הורמון המתח בשתן (נוראפינפרין), על פחות סיבוכים בלידה, פחות סיבוכים אצל התינוק לאחר הלידה ופחות מקרים של לידה מוקדמת.

שני המחקרים הבאים בדקו את השפעת העיסוי בזמן הלידה

(1) 270 – 276) The Journal of Nurse – Midwifery Vol. 31, No. 6, (November/December 1986,
מתוך Stillerman, 1992, p. 85
מחקר שנערך ב – 1984 בדק את השפעת המגע בזמן הלידה: כל המשתתפות הגיבו בחיוב למגע וציינו כי המגע היה הכי משמעותי בשלב ה – transition (כשראש התינוק מגיח) כי אז רמת החרדה גבוה ביותר.
הנשים דיווחו כי המגע נתן להן תחושת ביטחון ועזר להן להתמודד. הן הרגישו שיש להן מקור תמיכה, נחמה וטיפול. המגע נתן תחושה של קירבה ואמון, וכן תחושת שליטה עצמית מכיוון שהיולדות הצליחו להתחבר לצרכים הפיזיים שלהן בעזרת המגע.

המחקר הקודם תיאר את יתרונות המגע בלידה אך קשה לדעת אם תוצאותיו הן המגע בלבד או גם מעצם נוכחותו ועידודו של האדם התומך. המחקר הבא שמוצג בפירוט מנסה לבודד את השפעות העיסוי מהשפעות של אדם שנוכח ותומך.

(2) Gynecology, Vol. 18, 1997, pp. 286 – 291 Journal of Psychosomatic Obstetrics
מתוך Massag Magazine, Issue 83. January / Febuary 2000, p. 66 .

המחקר בדק את השפעות העיסוי בזמן הלידה כשהשווה לידות בהן הבעל ביצע עיסוי לבין לידות שבהן הבעל לא עיסה ו"התנהג לפי מה שצפוי באופן טבעי בלידה" כפי שמגדיר המחקר. המחקר החל בזמן הגעת היולדות לבית החולים ועד לזמן שבו נלקחו לחדר הלידה עם פתיחת צוואר רחם מלאה. את תוצאות המחקר תיעדו בני הזוג, הצוות המיילד ומשקיף מטעם המחקר.
28 נשים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי: קבוצה א` קיבלה מבן הזוג 20 דקות עיסוי בכל שעה למשך 5 שעות. בקבוצה ב` ביצעו הנשים יחד עם בני זוגן פעילויות הקשורות בלידה שלמדו בקורסי הכנה, אך ללא עיסוי. בני הזוג שלמדו לבצע את העיסוי – עיסו את הראש, הכתפיים, הגב, כפות הידיים וכפות הרגליים. העיסוי ניתן בלחץ בינוני מתון ובתנועות החלקה במטרה להרגיע אזורים שהתאמצו וצברו מתח. הערכים נמדדו לפני כל עיסוי ואחריו ואצל הקבוצה ללא העיסוי נמדדו לפני ואחרי 20 דקות כל שעה.

הממצאים: בקבוצת העיסוי דווח שלאחר העיסוי היתה הרגשה טובה יותר, ורמות מתח וכאב נמוכות יותר מאשר אצל הקבוצה שללא העיסוי. בקבוצת העיסוי משך הלידה היה קצר מאשר בקבוצה ללא העיסוי:
ממוצע של 8.5 שעות לעומת 11.3 שעות, וקבוצת העיסוי שוחררה מוקדם יותר מבית החולים. לאחר מכן היו דיווחים של רמות דיכאון אחרי הלידה נמוכות יותר בקבוצת העיסוי לעומת הקבוצה שללא העיסוי.
לסיכום ציינו החוקרים שיש לבצע מחקר מקיף יותר מבחינת מספר המשתתפים ; לחקור את המכאניזם של טכניקות העיסוי ולבדוק את השפעות טיפולי העיסוי בתקופת ההריון על הלידה והילוד.


מקורות:



1. Pre and perinatal massage therapy / Carole Osborne Sheets
Body therapy associates: California, 1998.

2. Mother massage / Elaine Stillerman
Dell publishing group: New York, 1992

3. Massage during pregnancy / Bette Waters
Research triangle publishing: North Carolina, 1995


*אביטל גרינפלד היא מורה למקצועות העיסוי במהות- ת"א, משנת 2000 ובוינגייט. מטפלת משנת 1994.
חברה בכירה בועדת ההוראה של אגודת עיסוי וטיפולי גוף בישראל.
מדריכת הכנה ללידה ומדריכה בשיטת קיי
דולה
מטפלת בעוצמת הרכות, דמיון מודרך ועיסוי.
רמת גן, טל`- 052-2246911

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש