בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

טכניקת בגנל להסדרת מצג עובר לא תקין ללידה

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *ד"ר קרן בגנל, תרגום לעברית *דר` רונן מנדלזיס
סטודיו 2p צילומים:

טכניקת בגנל להסדרת מצג עובר לא תקין ללידה פותחה מתוך מחשבה רבה על העובר במצג הלא תקין ללידה. טכניקה זו יעילה מאוד להסדרת מצג עכוז, מנח רוחבי, מנח אלכסוני ומצג אחורי.

התחלתי לטפל בטכניקת וובסטר, עוד כשהייתי בסטאז` בבית ספר לכירופרקטיקה, אוניברסיטת לייף – לפני יותר מ-13 שנים, אבל רציתי להשיג ולעזור לנשים הרות יותר מכפי שיכולתי עם הטכניקה הייחודית הזו. אז הבנתי שאני חייבת להבין איך ולמה נתקע העובר במצג לא תקין ללידה. כתוצאה מזה החל החיפוש אחר טכניקת טיפול חדשה.

טכניקת הטיפול היחידה שמזכירה באופן מאוד כללי את טכניקת בגנל, היא טכניקת וובסטר. הקשר בין טכניקות אלו, הוא בכך ששתיהן מתייחסות למצג הבלתי תקין ללידה, וששתיהן טוענות שהן הופכות אותו למצג תקין ללידה, אבל כאן מסתיים הדמיון ביניהן.

בעוד טכניקת וובסטר מתייחסת בעיקר לרצועת הרחם העגולה (Round Ligament), מיוחדת טכניקת בגנל את תשומת הלב לאיזון מפרק הפוביס (Symphasis Pubic). טכניקת וובסטר מתייחסת לתת תזוזה אחורית של עצם העצה (סקרום), אולם טכניקת בגנל מתייחסת לסיבוב שקורה לעצם העצה – דבר המשפיע הרבה יותר מרק תת התזוזה האחורית של העצה. טכניקת בגנל מתייחסת גם לאיזון של החוליה הצווארית השנייה (C2), עם הזנב והרצועות שמחברות בין בליטות העצה (SacroTuberus Ligaments) והעצה.

אחרי למעלה מעשור וטיפול במאות נשים הרות, פיתחנו טכניקה יעילה מאוד להציג למקצוע שלנו. בהמשך המאמר תבינו, מדוע טכניקה זו כל כך יעילה, למרות שעדיין היא לא יעילה ב-100%. תבינו מדוע ואיך יכול עובר להיתקע במצג לא תקין ללידה ואיך לדעת האם טכניקת בגנל מתאימה ויכולה לעזור לנשים הרות, שעוברן נמצא במצג לא תקין ללידה.


איך פותחה טכניקת בגנל


טכניקת וובסטר נתנה לנו תוצאות מסוימות, אך לא מספיקות, לכן התחלנו לבדוק מדוע. מה אנחנו מפספסים? מדוע יש לחלק מהנשים תת תזוזה אחורית של העצה, ולאחרות לא? מדוע רצועת הרחם העגולה מכווצת יתר על המידה (ספסטית) אצל חלק מהנשים, ואצל חלק לא? מה אפשר לעשות אם סימן וובסטר אינו מופיע במהלך הבדיקה הגופנית?

רק אז התחלנו לחקור לעומק את המכאניקה שעובר אגן האישה,מיוחד במהלך ההריון. בילינו ימים שלמים בספריות של אוניברסיטאות ומכללות, בקריאה ולמידה של השינויים הביו-מכאניים שעובר אגן האישה במהלך ההריון. מצאנו ספר שנקרא "גינקולוגיה כירופרקטית", שנכתב בשנת 1923 בידי ד"ר הארי ודר. ספר זה היה ההתחלה. הדיאגראמות בספר הבהירו לנו מדוע יכול עובר להיתקע במצג לא תקין ללידה ואיך לתקן את מצג העובר ללידה באופן כירופרקטי.

הבנו שעלינו לחקור ולהבין יותר את הבעיה, מאחר וראינו יותר ויותר נשים שנשאו ברחמן תינוקות במצג לא תקין ללידה. התיאוריות שיוצגו בהמשך פותחו על סמך 10 שנות מחקר.

התיאוריה שמאחורי טכניקת בגנל


הרחם נתמך על ידי שמונה רצועות ושק שנקרא הגוף הפריניאלי. רצועות תומכות אלו צריכות לתפקד בהרמוניה – כהלכה, ללא כל מתיחה וללא כיווץ יתר (ספזם), על מנת שהרחם יתפקד טוב בעצמו ושלא יהיה בו כיווץ יתר. חלק מהרצועות מחוברות ישירות לרחם, וחלקן בעקיפין, כמו שמודגם בתרשימים.

תת תזוזות באזור האגן, כולל עצם הזנב גורמות לסביבה בלתי יציבה עקב אגן לא סדיר (מצאנו קשר חזק בין עצם הזנב תפקוד מערכת הרבייה הנשית). עיוות של האגן, גורם לחוסר איזון של תכולתו, בעיקר לרחם.

אם הרצועה העגולה מתוחה, היא גורמת להגבלה בתפקוד רצועת הרחם הרחבה (Uterine Broad Ligament) שמקיפה את היילוד.

תת תזוזות בעצם העצה, גורמות לבלבול במערכת העצבים ועיוות של האגן ופתחי האגן בעצמם.

יש לחוסר האיזון של מפרק הפוביס, משמעות רבה בטכניקת הכיוונון שלנו. אנו חושבים שזהו המפתח של טכניקת בגנל. למעשה, זהו הקריטריון שמבדיל את הטכניקה שלנו, מכל שאר הטכניקות. הרצועות העגולות מתחברות לרקמות הפנימיות של השפתיים הגדולות. רצועה עגולה מכווצת – נמצאת תמיד בצד הגבוה של מפרק הפוביס. אם הרצועה העגולה אינה מטופלת, הכיווץ יימשך ויהפוך לכיווץ יתר (ספזם). אנחנו עדיין לא ראינו מקרה שאינו קורה כך.

מה ידוע לנו בינתיים?


ניסיוננו מראה שעדיף לכוונן את כל תת התזוזות בכל ביקור. כולל עצם העצה והרצועות המכווצות. ידוע לי שזה יכול להיות מנוגד לחלק מטכניקות הטיפול, אבל בזמן הריון, זה מה שעובד.

עצם העצה, כמעט תמיד מעורבת בדרך כזו או אחרת. אם אינכם מקבלים תמונה ברורה – יש לבדוק את עצם הגולגולת האחורית (אוקסיפוט) [קשר האחים לובט – לעצם העצה]. אחרי כיוונון עצם הגולגולת האחורית, כמעט תמיד יופיע המנח לכיוונון עצם העצה, כמו גם תת תזוזה של מפרק הפוביס (המפרק הקדמי).

כמעט תמיד כשמכווננת תת התזוזה העליונה של מפרק הפוביס, משתחרר גם כיווץ היתר של הרצועה העגולה.

אסור להתעלם מהחוליה הצווארית השנייה (C2 – צ2). – קשר האחים לובט לחוליה מותנית רביעית (L4 – מ4). חוליה מ4 חיונית משמעותית לתפקוד מערכת הרבייה הנשית. נסיוננו מראה שכיוונון רק של חוליה צווארית שנייה (C2 – צ2) נותן תוצאות מצוינות.

פרוטוקול טכניקת בגנל


ברור שחייבים להתחיל עם שאלון מעמיק ובדיקה מקיפה.

שאלו ספציפית לגבי חבלה לעצם הזנב (Coccyx); הפתיע אותנו, עד כמה נשים שהיה להן מצג עובר לא תקין ללידה, סבלו מחבלה לעצם הזנב.

חשוב מאוד שתהיה לכם דרך בטוחה לטפל בנשים הרות בזמן שהן שוכבות על הבטן (Prone Position). אנחנו משתמשים בשולחן טיפול כירופרקטי עם מגש אגן עולה (Tilt – up). אפשר גם להשתמש בשולחן טיפול כירופרקטי עם מגש מותני יורד (Drop away). אנחנו משתמשים גם בכריות הריון.

אפשר להשתמש בכריות הריון על כל שולחן טיפול כירופרקטי, שרפרף או מיטה ביתית (לצורך טיפול בבית או בבית חולים). אנחנו בודקים רוטציה של בסיס עצם העצה (סקרום) על ידי טכניקת ת`ומפסון, אבל אפשר להשתמש גם בטכניקות אחרות שבודקות סיבוב – רוטציה של עצם העצה, ואנחנו ממליצים להשתמש בטכניקה המתאימה לניסיון ולמומחיות הקלינית שלכם.

זה לא כל כך הסטייה האחורית של עצם העצה, אלא הרוטציה של בסיס עצם העצה. זו כמעט תמיד צריכה להתכוונן ראשונה, ורק אז יש להתייחס לסטייה האחורית, אם היא עדיין קיימת. – פעמים רבות כיוונון הרוטציה מסדיר גם את הסטייה האחורית.

תמיד חשוב לכוונן את הסטייה העליונה של מפרק הפוביס, לפני שמתייחסים לכיווץ היתר של הרצועה העגולה. פעמים רבות כיוונון מפרק הפוביס, מספיק לשחרר גם את הרצועה העגולה.

חשוב מאוד לבדוק ולטפל ברצועת העצה לטוברוס (SacroTuberous Ligament), בעיקר אם יש מעורבות של העצה. כמו עם עצם הגולגולת האחורית (אוקסיפוט), חשוב לבדוק קודם את רצועת הסקרו – טוברוס לפני שאפשר למצוא כל תת תזוזה של עצם העצה. מגוון טכניקות טיפול כירופרקטיות קיימות לשחרור כיווץ היתר של רצועת הסקרו – טוברוס, כמו SOT, נטוורק, לוגן וכו`. בטכניקה שאנחנו משתמשים בה במשרדינו – אישית היא שילוב של SOT ולוגן, שיטה בה אנחנו שומרים על נקודת לחץ מתמשך בנקודה מכווצת ברצועה, עד שכיווץ היתר משתחרר. ועדיין חשוב להשתמש בטכניקת הטיפול המתאימה ביותר לניסיונכם הקליני.

הנחיות צעד אחר צעד לטכניקת בגנל:


1. הנחו את המטופלת לשכב בפרונאציה (על הבטן).
2
. בדקו אם קיימת תת תזוזה כלשהי של עצם העצה, בעיקר רוטציה של ראש עצם העצה (חלקה התחתון). אם אתם מתקשים למצוא תת תזוזה כלשהי של עצם העצה, זכרו לבדוק תת תזוזה של עצם הגולגולת האחורית (אוקסיפוט). כווננו/תקנו את כל תת התזוזות שמצאתם בעצם הגולגולת האחורית (אוקסיפוט), ואז בדקו שוב את עצם העצה (סקרום).

3. בדקו ותקנו את כל תת התזוזות. אנחנו עובדים בשיטת הבסיס ומנקים – מתקנים קודם את האגן, לפני שאנחנו בודקים ומכווננים את עמוד השדרה, וגם אותו מלמטה למעלה.

4. בדקו עליונות (Superiority) של אחד מצידי מפרק הפוביס, אחרי שכל תת התזוזות האחרות כווננו. כווננו את מפרק הפוביס בכיוון מלמעלה למטה, ככל הניתן. הבטן של האישה ההרה, יכולה להקשות על הכיוונון האידיאלי.

5. זכרו שהכיוונון הזה, לעיתים לא נוח, ויכול היות מורגש על ידי האישה ההרה, כמו עקיצה.

6. מיד אחרי הכיוונון של עליונות מפרק הפוביס, יש לבדוק את הרצועה העגולה באותו צד, על מנת לוודא שלא נשארה שארית כיווץ כלשהי.

7. למציאת הרצועה העגולה – ציירו קו דמיוני שנמשך למטה מה-ASIS (Anterior Superior Iliac Spine) לקשת הפוביס. חצו את הקו. הרצועה העגולה סמוכה לנקודת האמצע של הקו הזה.

8. הרגישו היווצרות "רצועת גומי" מכווצת. אם אתם מוצאים נקודה כזו, לחצו עליה בכיוון קדמי אחורי (AP – Anterior Posterior) עד שאינכם מרגישים יותר את כיווץ היתר. הדבר יכול להתרחש באופן מיידי, או לקחת מספר שניות ואף מספר דקות. אתם תרגישו את השחרור – אז חכו בסבלנות.

9. אם אינכם מוצאים כיווץ יתר של הרצועה, אז אין יותר מה לעשות.

10. פעמים רבות תוך 24-48 שעות לאחר הכיוונון הראשון, העובר יתהפך בעצמו לתנוחת הראש – (Vertex) – מנח ראש – תקין ללידה.

11. הכי הרבה הצלחות יש עם נשים הרות בין השבועות ה-32 ל-37 של ההריון.אחרי השבוע ה-37, התינוק גדול מדי, מכדי להתהפך, אפילו אם הוא רוצה. למרות שהיו גם לא מעט הצלחות לאחר השבוע ה-37.

12. באופן כללי, אם אחרי שבועיים של כיוונונים, ללא שינוי המצג של העובר, יש בדרך כלל סיבה גופנית למצב כזה.

אם הטכניקה הזו אינה פועלת/עוזרת


אנחנו יכולים לספור על כף יד אחת, את מספר הפעמים, שבהן הטכניקה הזו לא עזרה. בכל המקרים האלו – היו דבר אחד או שניים משותפים:

היה ליפוף של חבל הטבור. חבל הטבור, היה מלופף סביב הצוואר של העובר. חבל הטבור יכול להתלפף מסביב אחת הגפיים, בדרך כלשהי. במקרים הללו זהו חבל הטבור שמונע מהעובר להסתובב למצג וורטקס – ראש (תקין ללידה).

הסוג השני יכול להיות הימצאות צלקת בבטן האישה ההרה. נתקלנו במספר מקרים, בהם האם עברה פתיחת בטן להוצאת ציסטה שחלתית, תיקון שבר (הרניה), ניתוח להוצאת תוספתן (אפנדיקס) דלקתי (אפנדיציטיס) או כל ניתוח בטן אחר, כולל ניתוחי לידה קיסרית בעבר, שמשאירים צלקות ברקמת הרחם התומכות ואיזון נכון של האגן ועמוד השדרה. אולם, אין זה מחייב שהטיפול הזה לא יעזור לאישה שעברה ניתוח בטן.

אפילו שזה לא נפוץ, ישנם מקרים של עיוותים – אנומליה של הרחם (רחם חצוי – Septate; רחם קרני – unicornuate; רחם דו קרני – Bicornuate), עיוותים שיכולים לגרום למצג לידה לא תקין.

היה לנו מקרה של אישה עם רחם דו קרני ומצג עובר לא תקין. הקפדה על שלבי טכניקת הטיפול שלנו, שיחררה את העובר ואפשרה לו להסתובב למצג ראש (Vertex) – תקין ללידה, אחרי שני כיוונונים בלבד.

גורמים נוספים למצג לידה לא תקין יכולים לכלול חסימה של האגן (Placenta Previa; Myoma; וגידולי רחם אחרים).

מסקנות


ד"ר קרן בגנל וד"ר לורנס בגנל למדו ופיתחו את טכניקת בגנל להסדרת מצג לידה לא תקין, במשך יותר מעשר שנים, זכו לטפל במאות נשים הרות בשילוב עם המיילדות, הדולות, הרופאים המיילדים ומרכזי הדרכת הלידה שלהן. הם גאים ב-95% הצלחה, פעמים רבות תוך 48 שעות לאחר הכיוונון הראשון.

ד"ר בגנל וד"ר בגנל מטפלים בטכניקת שפיתחו מדי יום במרפאתם. טכניקת הטיפול שפיתחו מתמקדת בשחרור תת תזוזות, איזון האגן ושחרור כיווץ יתר (ספזם) של רצועות הרחם.

ניתן להבין, מקריאת המאמר שטכניקת טיפול זו אינה דומה לטכניקות הטיפול האחרות שנלמדות. יש לטכניקה זו מטרות שונות ופרוטוקול שונה מהטכניקות האחרות. הם גאים להציג את האלטרנטיבה המקצועית הזו, ומקווים ששיתוף כירופרקטורים מכל רחבי העולם ביידע ובניסיון שצברו, יוכל להפחית את הצורך בניתוחים קיסריים, עקב מצג עובר לא תקין ללידה.

*על המחברת: ד"ר קרן גרדנר בגנל קיבלה את הדוקטוראט שלה באוניברסיטת "לייף" בשנת 1993. בעלה, ד"ר לורנס ס. בגנל קיבל את הדוקטוראט שלו בשנת 1991 באוניברסיטת "לייף" ונבחר בשנת 1992 לבוגר השנה של האוניברסיטה. שניהם עובדים ביחד בניוטאון-לנגהורן, פנסילבניה. יש להם מרפאת משפחה שמתרכזת בטיפול בילדים ובנשים הרות.

הם מרצים אורחים בבית הספר לאחיות באוניברסיטת פנסילבניה על חשיבות הטיפול הכירופרקטי במהלך ההריון, הלידה ולאחר הלידה. אפשר לפנות אליהם בכתובת: pregnancychiropractic@yahoo.com או לבקר
באתר של ד"ר בגנל

פורסם לראשונה ב-Today`s Chiropractic בשנת 2004.

*ד"ר רונן מנדל, כירופרקט DC, הוא בוגר אונ` פארקר בארה"ב. כירופרקט השנה הבינלאומי 2003. מוסמך לטיפול בשיטת בגנל להסדרת מצג ומנח עוברי. טל. 1800-39-40-40

לאתר של ד"ר רונן מנדלזיס

צילום: 2P studio


 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש