בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

הילד שלכם ותיאוריית האינטליגנציות המרובות של הווארד גארדנר

שבעה סוגי אינטליגנציה ושניים נוספים מגדירים את הפרופיל האינטליגנטי האנושי לפי גארדנר. במקום לשאול עד כמה הילד שלכם חכם כדאי לשאול במה הוא חכם. על צוות הגן להשתמש בסוגים שונים של אסטרטגיות הוראה באמצעות בניית נושאים אינטגרטיביים כדי למזג את הידע הנרכש. בבית, פשוט תכנסו עם הילד למטבח

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *אורלי נעמה אלקריב

 

 כשאנחנו המבוגרים היינו ילדים ומתבגרים צעירים הכרנו סוג אחד של מבחני אינטליגנציה: כזה שבדק את היכולות המתמטיות והמילוליות שלנו.
ובמלים אחרות, כמה מוצלחים היינו בפתרון בעיות במתמטיקה ,הבנת הנקרא ויכולת לענות על שאלות המתייחסות לקטעים ספרותיים.

למבחנים האלה קראו מבחני IQ והם חזו את מידת ההצלחה בבית הספר,זיהו תלמידים בעלי יכולת לוגית ולשונית גבוהה והסיקו מכך שהם יצליחו בהמשך לימודיהם בבית הספר ובאקדמיה.
ההתמקדות רק במיומנויות אלה,קיפחה תלמידים בעלי יכולות בתחומים אחרים,כאלה שבלטו בתחומי אינט' אחרים.
את המבחנים האלה פיתחו שני פסיכולוגים צרפתיים ,בתחילת המאה ה-20 במטרה למיין ילדים צעירים לבתי ספר יסודיים רגילים ולבתי ספר בחינוך המיוחד.
מקור המילה אינטליגנציה בא מהמילה הלטינית-intelligere  שפירושה הוא לבחון,להחליט ולהבחין.
בינה וסיימון,הפסיכולוגים הצרפתיים הגדירו אינט ' כקיום "שלושה קריטריונים לפעולת האינט'-חשיבה בכיוון מוגדר,כושר הסתגלות בעזרת פתרונות ארעיים וכושר לברור,לשפוט נכון ולבקר כל הנחיה ופתרון."
ברבות הזמן,כשהתפתחו מבחני האינט' החלו חוקרים לשאול את עצמם האם האינט' כוללת רק כושר אחד או יותר.
הווארד גארדנר פרופ' לפסיכולוגיה מאוני' הארווארד הגה תיאוריה חדשה שחוללה מהפכה בתפיסת האינט' המקובלת שקבעה שהאינט' האנושית הינה ישות שכלית אחידה.
התיאוריה שלו יצאה נגד התפיסה שהיתה מקובלת שהתייחסה רק לכשרים הלוגיים-מתימטיים והמילוליים.
על פיו, יש לאדם יותר כשרים מאשר אלו הנדרשים ללמידה פורמלית כמו בבית –ספר . אחת הסיבות למסקנות אלה היו התצפיות שערך באוכלוסיות מיוחדות כמו מחוננים,בעלי לקויות שונות שהפגינו כישורים מופלאים בתחומים מסוימים ובאחרים הפגינו יכולת דלה .
גארדנר מגדיר אינט' כ"יכולת לפתור בעיות או ליצור תוצרים במסגרת קהילתית או תרבותית מייחסת להם ערך" (1993).
גארדנר הגדיר 7 אינט' וכעבור כמה שנים הוסיף עוד 2 אינט' נוספות:
לפני שיפורטו האינט', חשוב להדגיש שהן אינן מתקיימות בנפרד ( אלא במקרים חריגים שנמצאו באוכלוסיות מיוחדות) ולכן יש לדבר על פרופיל אינטליגנטי שיש בו רמות שונות של תפקוד על פי סוגי האינט'.
ולכן,על פי גארדנר יש לשאול: במה אתם חכמים ולא כמה אתם חכמים?
שבעת סוגי האינטליגנציה :
  1. גופנית-תנועתית מוגדרת ביעילות השימוש בגוף ליצירת תוצרים ולהבעה- בתחומים כמו ריקוד,פיסול,נגרות,ספורט ותנועה רבה
  2. מילולית-לשונית יכולת להשתמש ביעילות בשפה ובכתב.רגישותלמשמעות,לצלילים של מלים ולרבדים של שפה.
  3. לוגית-מתמטית היכולת לחשוב בצורה מסודרת,להשתמש במספרים ביעילות,לחשב,להסיק מסקנות ולאתר מבנים לוגיים.
  4. מרחבית והיכולת למקם אובייקטים במרחב,להתמצא במרחב,לנווט ולדמות עצמים ויזואלית ותפיסהחזותית-מימדית מפותחת.
  5. מוזיקלית היכולת לתפוס ולהבין תבניות מוזיקליות ולעבד אותן. רגישות למגוון טונים,מקצב וצורות הבעה מוסיקליותשונות.
  6. בין –אישית יכולה להיקרא גם אינטליגנציה חברתית.  יכולת להבחין בתכונות, מזג, מצבי רוח וברצונות הזולת ולהתייחס אליהם - רגישות לאחר.
  7. תוך –אישית מודעות עצמית גבוהה, היכרות עם ה"אני", עם ההיבטים הרגשיים של האישיות ושימוש ביכולות אלה להנחיית התנהגות.
    שתי אינטליגנציות נוספות מתייחסות לתחום המוסר והטבע :
  8. אינטליגנציה של הישרדות מתייחסת להכרת הטבע,חי וצומח והכרת אורח החיים שלהם. כמו גם היכולת להסתגל לטבע,לחוש בשינויים המתחוללים בו ולהסתגל אליהם.
  9. אינטליגנציה מוסרית היכולת לפעול באופן ייחודי בתחום המוסרי תוך הבנת המשמעות המוסרית של מעשים שונים. היכולת לקלוט בחדות משמעויות ערכיות של "טוב" ו-"רע". יכולת לשפוט אותם ,להנחיל ערכים ולעצב מציאות חיים לאורן.
גן הילדים ותיאורית האינטליגנציות המרובות
התיאוריה מאפשרת לצוות בגן להרחיב את מאגר הטכניקות, הכלים החינוכיים ודרכי ההתייחסות לילדים על ידי ההכרה וההבנה ששום מערך יחד של פעילות חינוכית לא תצליח עם כל הילדים כל הזמן.
כל ילד ניחן בתכונות,כישורים ונטיות לב שונות ולכן על הצוות להשתמש בסוגים שונים של אסטרטגיות הוראה.
איך עושים זאת?
על ידי בניית נושאים אינטגרטיביים המאפשרים תיאום ומיזוג בין תכנים וסוגי ידע שונים. כך יפתח הילד יכולת לזהות הקשרים רחבים, לאתר צירופים שונים, לזהות עקרונות מבחינים ומארגנים ולמזג את כל הידע שרכש.
  1. לקחת יחידת תוכן מסוימת כמו גוף האדם למשל, ולפתח אותה בתחומי ידע שונים כמו: ביולוגיה,מתמטיקה,טכנולוגיית הבד, ספרות ואומנות למשל.
  2. נושא גוף האדם יבוא לידי ביטוי בפעילויות שונות כמו משחק, שיחה, חקר, פעילות במחשב והתעמלות.
  1. היכולת לפתור בעיות כחלק מהגדרת האינט' תבוא לידי ביטוי בפיתוח מיומנויות החשיבה שהם למעשה תהליכים שבעזרתם מארגנים ומקיימים יחסי גומלין עם הסביבה.
  2. תהליכים אלה יהיו
    א.שאילת שאלות הנובעות מסקרנות שמעוררת דמיון וחשיבה ובסופה מקבל הילד מידע רלוונטי.
    ב. מיון, השוואה, הבחנה ויכולת לאתר את היוצא דופן- פעולות המבוססות על היכולת לקשר בין דברים ,תורמות ליצירת סדר באוספים או אירועים, מתרגלות את הילדים בדרגות קושי גבוהות של סיווגים וקריטריונים שונים חדשים.
5. שפה והמשגה שבאים לידי ביטוי ביצירת מילים,משחקי לשון ,קריאה וכתיבה.
6. חשיבה כמותית אינטואיטיבית לקטנים יותר ולגדולים הקניית מיומנויות של מניה,מדידה ,השוואת גדלים,כמויות וחילוק.
7. פעילות חקר שתומכת ביכולת להפנים פעולות ולבצען ,רכישת ידע ומידע תוך יצירת קשר עם החברים,מבוגרים,אמצעי תקשורת והיכולת להבין פעולות הדורשות שינוי מסוגים שונים .
איך לפתח את האינטליגנציות המרובות של הילד בבית?
על פי העיקרון של הרחבת נושא לתחומים רבים ככל האפשר .
לדוגמא: כשקוראים ביחד את הסיפור :זהבה ושלושת הדובים" מתייחסים לאספקטים כמו:
1.      כמה דובים יש בסיפור? כמה מבוגרים? כמה דובים ילדים? כמה בני-אדם? כמה מתוכם ילדים? כמה מבוגרים"(הוריה של זהבה)
2.      מה גדל ביער? רק עצים? מה עוד? מה יש הכי הרבה ?
3.      מאפייני בית הדובים: האם הוא נראה כמו הבית שלנו? במה? במה הוא שונה?
4.      הכיסאות והמיטות עליהם שוכבת זהבה: האם גם בבית שלנו יש כסאות בגדלים שונים? האם הגדולים יושבים על אותו גודל של כסא ? למה נשבר הכסא של הדוב הקטן?
5.      הדייסה שאכלה זהבה: מה אוכלים דובים? דייסה? דבש? סוגי ירקות?
איך מכינים דייסה? האם הילד אוכל/אכל דייסה?איזה סוגים קיימים?
כל אספקט מתייחס לתחום ספציפי וביחד הם מהווים את הסיפור כולו.
אין כאן הכוונה להתייחס לכל התחומים בבת אחת ,ורצוי לא לפני השינה.
דוגמא נוספת: כשהולכים לסופרמרקט,לבקר חברים לטיול בטבע ולמקומות חדשים ושונים אפשר לחוות את הפעילות בנקודות מבט שונות כמו שאמר גרדנר :לפתור בעיות וליצור תוצרים במסגרת שמייחסת להם ערך ומשמעות . במקרה הזה המשפחה היא המסגרת.
6.       תחום נוסף, מרתק ומתאים ליישום תיאוריית האינטליגנציות המרובות: תחום הבישול והאפייה : אפיית עוגה או עוגיות בבית יחד עם ילדים אחרים או מבוגרים מכילה את כל סוגי האינט' כפי שראה אותם גרדנר.
א.      השוואה בין ביצה טרייה שמסתובבת לאט יותר מביצה קשה= פיזיקה והכרת חוק הכובד.
ב.       ההבנה ששמרים אוהבים סוכר ומצד שני ,עודף סוכר מעכב את התפתחותם = ביולוגיה.
ג.       כשמערבבים את חומרי הגלם של העוגה למשל,יוצרים תרכובת שעוברת תהליך חימום והתוצר הסופי שהוא עוגה או עוגיות שונה במהותו מהמרכיבים הגולמיים שמרכיבים אותו.= כימיה.
ד.      פעילות מוטוריקה עדינה אפשר למצוא בקילוף,חיתוך,עיצוב הבצק לעוגיות בצורות שונות או לחילופין,פיסול בירקות .
ה.      מוטוריקה גסה באה לידי ביטוי בגירוד קליפת הלימון על גבי הפומפיה או רידוד הבצק לעוגיות.
ו.         שיתוף פעולה בין הילדים באפייה,בבישול וחלוקת עבודה הינם מאפיינים של אינ' בין-אישית
ז.       תחושת הגאווה של הילד בסיום האפייה או הבישול, למראה התוצר המוגמר שייכת לתחום האינט' התוך אישית. וכך הלאה.
 
מקורות:
אינטליגנציות מרובות / גארדנר / מכון ברנקו וייס / 1983
אינטליגנציות מרובות בכיתה /ארמסטרונג / מכון ברנקו וייס / 1996
מיפוי סילבוסים אינטגרטיביים / משרד החינוך / 1995
הרצאה בנושא התפתחות הילד / שרי בר-און / סמינר לוינסקי
אתר אינטרנט : www. Osnatcakes.co.il

*אורלי נעמה אלקריב היא מידענית (m.a.) מייסדת ומנהלת "דרך המילים - מרכז נעמה למידע חברתי" המתמחה בבניית מרכזי מידע בארגונים,מוסדות ובתי לקוחות פרטיים www.derech-hamilim.co.ilמייל  orlina6@walla.co.ilנייד: 052-8711578
 
 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש