בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

מיטונת

שלחו מייל לכתובת הבאה

 גרסת הדפסה   
 

 

 

 

לילה ראשון עם אמא
 
באירופה, ארה"ב וגם בישראל שוב ישנים ביחד.
אחרי שנים רבות של הפרדה לילית, תחת שלל סיבות והסברים, חוזרים הורים רבים לעשות את הדבר הטבעי והבסיסי ביותר לכל יונק בטבע.
שינה משותפת עם התינוק הוא נושא חם כיום בעולם המערבי.
הנוהג הבסיסי הזה, שנוגח במשך שנים בידי פסיכולוגים ואנשי דת,
חוזר בגדול ונתמך ע"י חוקרים ,רופאים ויועצות הנקה.
 
מאז ומעולם ישנו גורי האדםליד מטפל אחד לפחות, בד"כ האם, מהסיבה הפשוטה ביותר- הישרדות. שלא כמו יונקים אחרים, נזקקים תינוקות אנושיים לתשומת לב רצופה כיוון שאינם מסוגלים לדאוג לעצמם בעצמם וזקוקים להגנה תמידית,הזנה,חימום וטיפול.
היה זה אך טבעי, שתינוקות שנישאו על גוף האם במשך היום ימשיכו את הקרבה אליה גם בלילה. קרבה זו פעלה כמערכת מיטיבה לשני הצדדים- סמיכות האם גרמה לתינוק לינוק לעיתים תכופות יותר, להתחזק ולקבל את הנוגדנים הדרושים לו ובמקביל פעלה גם על האם כיוון שההנקה המוגברת עצרה הורמונאלית את הביוץ ומנעה הריון חדש לפני שגוף האם שיקם את מאגרי הברזל והשומן הדרושים לו.
מאז זרם הרבה חלב בנהרות,
העידן המודרני, על שלל גישותיו הפסיכולוגיות,הדתיות, התרבותיות והצרכניות
דאג להפריד בין אמהות לתינוקותיהם שאך נולדו משלל סיבות. "המעניין הוא, שדווקא הנוהג של הורים הישנים עם תינוקם נחשב מוזר, לא בריא ומסוכן בחברה המערבית" אומר דר' ג'יימס מק'קנה חוקר מאנגליה שחקר את נושא השינה של תינוקות במשך 30 שנה . "ההורים המערביים חונכו ששינה משותפת מסוכנת לתינוקם וכן שהיא עלולה לגרום לו  להיות תלותי ולא עצמאי"
מק'קנה מספר שהשורשים למנהג ההפרדה הלילית של אם- תינוק נעוצים בתקופה שמלפני ימי הביניים, אז רווח בקרב העניים בערים הצפופות מנהג של הרג תינוקות מתוך סיבות סוציולוגיות של עוני קשה ומחסור. "הם היו משקים את התינוקות הקטנים באלכוהול או בסמים מטשטשים ובאותה תקופה תינוקות רבים פשוט לא התעוררו. השמועות דברו על כך שאמהות "מעכו" את תינוקותיהם מתוך שינה והן שהביאו את הכנסיות המקומיות לחוקק חוקים שיאסרו על תינוקות לישון ליד הוריהםבטענה ששינה משותפת עם התינוק מגדילה את סיכוייו למות במקרים של עוני קשה במשפחה".
 
פסיכולוגיה ומוות בעריסה
התרבות המערבית שהלכה והתפתחה הדגישה כאמור ערכים של עצמאות וחוסר תלות בהורים מגיל צעיר מאד. פסיכולוגים ויועצים עודדו נתק לילי בין תינוקות להוריהם בלילה וכן תזמון האכלות, לימוד הרגעה עצמית וגישה כי תינוקות שישנים כל הלילה הם "תינוקות טובים".
למעשה, על פי המחקרים, ההתעוררות הליליות התכופות של התינוק בפרקי הזמן הטבעיים לו הם מנגנון חיוני המונע ממנו להיכנס לשינה עמוקה מדי שממנה יתקשה להתעורר והיא אחת החשודות בגרימת מוות בעריסה.
בנוסף תורמת קרבת האם לביטחון התינוק כיוון שהיא מסוגלת להגיב במהירות לצרכים ומצוקות של תינוקה.
"ביפן, בה השינה המשותפת היא הנורמה, שיעור מקרי המוות בעריסה הוא מהנמוכים בעולם, מה שמצביע על כך ששינה משותפת עשויה דווקא למנוע מוות בעריסה" מספר דר' מק'קנה.
 
גם אמא רוצה לישון
עד כמה שזה ישמע מוזר, אמהות בשינה משותפת ישנות טוב יותר.
האם זקוקה לנוכחות תינוקה לא פחות משהוא זקוק לה.
כל אם חדשה מכירה את הפעולה הבסיסית כל כך של "לבדוק אם הוא נושם","לבדוק אם הוא מכוסה" וסתם "לבדוק אם הכל בסדר"- חרדות ופחדים המעמיקים ככל שהתינוק רחוק יותר. אם הישנה ליד תינוקה אינה צריכה לקום בלילה לצורך הנקה, טיפול והשגחה. התינוק נמצא לידה והיא יכולה להגיב במהירות וביעילות לצרכיו. בספרו "הורים גם בלילה" מכנה רופא הילדים דר' וויליאם סירס את תוצאת הקרבה הזו- ההרמוניה בין הורה וילד. "כשמחזורי השינה של האם והתינוק מצויים בהרמוניה, ההנקה הלילית פחות מעייפת. לאימהות קל בדרך כלל להתגלגל על הצד ולהיניק מאשר לצאת מהמיטה, לגשת לחדר אחר, להדליק את האור, ליטול לידיים את התינוק הבוכה, למצוא כסא פנוי ולבסוף להיניק אותו.בנתיים האם והתינוק ערים לגמרי. ההנקה בשינה משותפת ממלאת את צרכי שני הצדדים מבלי שאחד מהם יגיע למצב של ערות מלאה."
 
על ההנאה
לפסיכולוגים, יועצים והורים, הנזהרים משינה משותפת מחשש שתגרום לתינוק ליהנות ממנה עד כדי כך שלא יירצה לעזוב את מיטת הוריו משיב דר' סירס: "כן כמובן, התינוק ייהנה מזה.האם קיים סעיף כלשהו בחוזה בין תינוק להוריו שאומר שאסור לתינוק להינות מהמקום שבו הוא ישן?...."
דר' סירס מספר כי על פי ניסיונו, ילדים שזכו לישון עם הוריהם בינקותם, נעשים בטוחים ועצמאיים יותר בהמשך, דר מק'קנה מחזק את הטענה "מהמחקרים שנעשו בנושא עולה שתינוקות שישנו באווירה בטוחה ואוהבת נעשו מבוגרים מאוזנים יותר מאשר הילדים שישנו בלי מגע או תמיכה של ההורים.
 
אז איך עושים את זה?
באירופה, ארה"ב וגם בישראל שוב ישנים ביחד.
הדרך המקובלת בעולם המערבי היא הוספת עריסה צמודה מיוחדת למיטת ההורים. בכנס השנתי של לה לצ'ה, המליץ פרופסור ארתור אידלמן, מנהל מחלקת הילדים בבי"ח שערי צדק על שינה משותפת עם תינוקות בשיטה זו
(co sleeper  ).
 "היתרון של מיטה כזאת" מספרת הדס ברנע היצרנית של הco sleeper  הישראלי "מיטונת-מיטה נצמדת" "הוא בכך שנהנים מכל העולמות.
אמהות רבות רוצות לישון עם תינוקן אך פוחדות מחשש שיתגלגלו עליו, בצורה כזאת הן יכולות להיות רגועות. גם התינוק מרוויח כיוון שמיטת ההורים לא תמיד מתאימה לצרכים של תינוק קטן- כריות, שמיכות, מזרון רך מדי וכד' וכאן הוא בעצם מקבל את התנאים הפיזיים האופטימלים בשבילו ואת הדבר שלו הוא הכי זקוק בעצם- אמא.
 
כשישנים עם תינוק יש להקפיד על שמירה של כללי זהירות ולהבטיח כי התינוק מוגן וישן בצורה הנכונה בשבילו-  יש להמנע משימוש בשמיכות כבדות ועבות ובכריות גדולות, חשוב להימנע משינה באותה מיטה אם ההורים מעשנים, צורכים אלכוהול או מעשנים, אין לחלוק מיטה אם יש אחים גדולים או חיות מחמד בשטח המסוגלים לפגוע בתינוק.
 
*הדס ברנע היא יצרנית מיטות בשיטת הלינה המשותפת. לאתר של הדס  052-8924488

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש