בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

רפלקסולוגיה בלידה

 גרסת הדפסה   
 
מאת: אירית לנדאו*

רפלקסולוגיה- תורת כף הרגל, מקורה במצרים העתיקה והיא אחת משיטות הטיפול העתיקות בעולם. שיטת הטיפול היא טבעית ומתבססת על עיסוי ולחיצות על נקודות בכפות הרגליים המשקפות את אברי הגוף ותפקודם.עיסוי נקודות אלו גורם לתגובה בגוף ומניע את התהליכים הטבעיים של הגוף.

 
טיפולי מגע ורפלקסולוגיה ביניהם מדברים עם הגוף בשפה לא מילולית ומאפשרים תשומת לב לתחושות פיזיות, לנשימות, ליכולת להתמסר ולהרפות. בעיקר בשבועות האחרונים להריון, לקראת הלידה מומלץ בחום לקבל טיפולי מגע אצל מי שמתמחה בכך ולשכלל את התקשורת עם הגוף . להקשיב לו, לסמוך עליו ולתת לו לנהל את הלידה בדרך שנכונה לו.
רפלקסולוגיה יכולה להיות יעילה גם בחדר לידה וניתן להשתמש בנקודות לחיצה ועיסויים מותאמים למצבים המתעוררים בלידה. העיסוי יכול להתבצע על ידי כל מי שמלווה את היולדת. מיילדת, תומכת לידה, בן זוג וכו'.
 
כפות הרגליים מייצגות את הגוף כאשר אצבעות הרגליים מיוחסות לראש והעקב לאזור האגן. כל עיסוי של כפות הרגליים עובד על זרימה טובה של חומרי הגוף ומאפשר הרפיה והרגעה. כשמתחילים צירים בבית ועדיין לא פונים לחדר לידה ניתן לעסות את כפות הרגליים כשהיולדת נחה ואוגרת כוח לשלבים הבאים. מכיוון שהעקב מייצג את האגן ניתן לעסות את העקב, להניע בעדינות את הקרסול בסיבובים , למתוח את כף הרגל לכיוון הגוף בתנועת פלקס ולעסות את גיד אכילס על מנת להגמיש את אזור האגן. ניתן להניח את האגודלים בנקודות מקלעת השמש (solar plexus)  ולבקש מהיולדת לנשום עמוק. נקודות אלו טובות להרפיית מתח והרגעה. אופי המגע יותאם כמובן לצרכי היולדת ולמה שנכון לה באותו זמן. כשמתחיל תהליך לידה אין צורך לזרז או להאיץ אותו. חשוב לתת לו את הזמן והקצב שלו.
 
בחדר לידה במצב של לידה פעילה ללא משככי כאבים היולדת מתנועעת , נכנסת למקלחת, ומנהלת בעצמה את הלידה. במצב זה רפלקסולוגיה פחות רלבנטית ועיסויים או תמיכה פיזית ישרתו את צרכיה בצורה יעילה יותר. במידה ומכל סיבה שהיא יש האטה בצירים ועצירה בהתקדמות הלידה ניתן ללחוץ חזק במרכז הבוהן , בנקודה שמייצגת את בלוטת ההיפופיזה שאחראית לשחרור אוקסיטוצין, ולעסות את העקב ובמיוחד את החלק הפנימי שלו במיקום הרחם.
 
במידה ויולדת מחליטה לקחת זריקת אפידורל המשמעות המיידית היא פחות תנועתיות. מאידך הלידה עדיין לא הסתיימה ואחת הדרכים היעילות להמשיך ולהניע את תהליך הלידה היא באמצעות רפלקסולוגיה. לאחר שההליך הרפואי מסתיים והצוות הרפואי עוזב את החדר, היולדת ומי שאיתה נשארים לבד, לרוב בסערת רגשות לאחר הפחד, הכאב, האכזבה לעיתים, והחששות מהמשך התהליך.
 
זהו זמן מצוין למלווה לעמעם שוב את האורות, להתיישב למרגלות המיטה שמתכווננת לפי גובהו, ולעסות את כפות הרגליים. עיסוי נעים, מרגיע, מהשוק האחורית לכיוון כפות הרגליים, עם דגש על אזור העקב, סיבובי קרסול, הנחת אגודלים על מקלעת השמש, נשימות עמוקות של היולדת (וגם של המלווה) על מנת להחזיר את היולדת פיזית ורגשית להרפיה ולאפשר לגוף להמשיך את העבודה שהתחיל בה.
 
במידה ויש האטה בצירים ניתן כאמור ללחוץ במרכז הבוהן בנקודת ההיפופיזה. זה המקום להשתמש בדרכים נוספות כמו שינויי תנוחה, נדנודי אגן, הפעלת נקודות מהרפואה הסינית והסוג'וק, ולפעמים גם לא לעשות כלום, רק להיות. כך עד לרגע המפגש המיוחל בין האימא האבא ותינוקם.
מזל טוב. 

*אירית לנדאו היא רפלקסולוגית בכירה, ראש המחלקה לרפלקסולוגיה במדיסין, ודולה - תומכת לידה 052-3794033

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש