בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

חו"ל עם ילדים

 גרסת הדפסה   
 
מאת: שלומית יפת ביאליק

צירוף המילים "חו"ל עם הילדים" מעורר מגוון רחב של אסוציאציות. חלק מאיתנו רואים בדמיונם משפחה יפה מז'ורנאל המחייכת למצלמה בעודה שרועה על חול זהוב וברקע מים תכולים ושמים בהירים. אחרים, חושבים מייד על ילדים שרבים במושב האחורי, על אבא המנסה לא לעשות תאונה ועל אימא הדבוקה למפה בחיפוש אחר הפנייה הנכונה. אז כמו שאומרים – בחיים, האמת היא איפשהו באמצע... 

טיול עם ילדים הוא לא תמיד אידיליה בלתי פוסקת אך בוודאי גם לא רק קושי ועצבים. למעשה, זו יכולה להיות חוויה משפחתית מדהימה ומגבשת, שהופכת לחלק בלתי נפרד מהנוסטלגיה המשפחתית. עם תכנון נכון מראש, בחירת יעד מתאים והיערכות של כל המשפחה הרי שטיול משותף הוא לא רק כיף, אלא גם בעל ערך מוסף לכל בני המשפחה. בטיול בארץ - עם כל הכיף וההנאה - השפה מוכרת, האנשים והקודים ידועים ואנחנו עדיין בסביבה מוכרת. בחוץ-לארץ, לעומת זאת, העובדה שמדובר במקום חדש עם מראות וריחות לא מוכרים, שפה אחרת ולבני המשפחה יש בעצם רק אחד את השני - הופכת את הטיול למגבש ולחווייתי במיוחד.

בכל טיול, בכל הרכב שהוא, המפתח להצלחה הוא התאמת הטיול למשתתפים בו. מי שאוהב טיולים רגליים ייהנה בחיק הטבע ומי שאוהב מוזיאונים יעדיף לבלות בלובר בפריז. הסוד הוא אם כן למצוא את השילוב שבו כל אחד מבני המשפחה, מן הקטן ועד הגדול, ימצא מענה להעדפותיו וליכולותיו. כשמטיילים עם ילדים יש לזכור שהקצב שלהם שונה, האתרים שמעניינים אותם שונים (לפעמים גן שעשועים מוצלח יכול להיות פסגת הטיול) ויש להקדיש תשומת לב לצרכים הפיזיים שלהם, בין היתר שאינם עייפים או רעבים. תינוק בן שנה יהיה מרוצה כמעט בכל מקום כל עוד יתנו לו לאכול, לישון ויחליפו לו חיתול בזמן.

אך עוד לפני שמחליטים לאיזה פארק שעשועים נלך, עולות עוד שאלות רבות, כמו למשל לאן לנסוע? לכמה זמן? איפה כדאי ללון? האם רצוי להזמין מקומות לינה מראש? כמה זה יעלה?
אז במה להתחיל?

שאלה ראשונה: לאן לנסוע?

יש כאלו היודעים בדיוק היכן הם רוצים לטייל, בעוד שאחרים מתלבטים. בין השיקולים שכדאי לתת עליהם את הדעת הם משך הטיסה, עלויות הטיול, מספר ימי הטיול והאם יש במדינת היעד מוקדי משיכה לילדים. שיקול מרכזי נוסף בטיול עם ילדים – בכל גיל – הוא הפחתת זמני הנסיעות במכונית למינימום אפשרי. המשמעות היא שרצוי לבחור מדינה קטנה או חבל ארץ לא גדול שבו מגוון מוקדי משיכה ופעילויות. על כן, צפון איטליה, סלובניה, אוסטריה, שוויץ, הולנד (בין היתר) הן מדינות המתאימות מאוד למשפחות המטיילות. במרחקים קצרים באופן יחסי ניתן לשלב בין טבע ונוף, כפרים, ערים, ספורט, אוכל, תרבות ולא פחות חשוב: שפע של אטרקציות מסעירות לילדים. גם טיול עירוני יכול לענות על הדרישות הללו של גיוון ושילוב ללא יותר מדי נסיעות כשלונדון, פריז או ניו-יורק מציעות שפע של אטרקציות משפחתיות.

שאלה שנייה: מתי לנסוע? לכמה זמן?

בטיול עם ילדים אנחנו בדרך כלל מוגבלים לחופשות משרד החינוך ומזג האוויר אף הוא מצמצם את האפשרויות. ההתלבטות היא בדרך כלל בין החופש הגדול לבין החגים- פסח או ראש השנה. מזג האוויר באירופה הוא נעים בקיץ, אם כי גם שם בשנים האחרונות הטמפרטורות בקיץ מאמירות. בחגים לעומת זאת כבר עשוי להיות מעט קריר וגשום. כדאי לבחון את מזג האוויר ביעד הנבחר ולקוות לטוב.

הזמן הקלאסי הוא כמובן החופש הגדול. הבעיה היא שזה הזמן הקלאסי של כולם, המחירים עולים והצפיפות עולה. בתחילת יולי ובסוף אוגוסט ברוב היעדים "המשפחתיים" באירופה עדיין מזג אוויר נעים, המחירים אינם מחירי השיא ולרוב פחות צפוף מאשר אמצע יולי עד אמצע אוגוסט. 

עם הילדים, במיוחד אם מדובר בנסיעות משפחתיות ראשונות, מומלץ לנסוע לשבוע עד שבועיים. בזמן קצר יותר עוד לא ממש תספיקו להסתגל ולהיכנס לרוח הטיול בעוד שזמן ארוך יותר עשוי לעייף את הילדים אשר יתחילו להתגעגע. 

שאלה שלישית: האם לעשות טיול "כוכב"? האם לנסות טיול "אלטרנטיבי" כמו בקרוון?

אחת השאלות הבסיסיות ביותר בתכנון הטיול היא בחירת סוג הלינה. לינה משפחתית מומלצת היא לינה רצופה למשך כמה ימים בדירה או ביחידת דיור. זהו טיול כוכב: כל יום יוצאים מהבסיס וחוזרים אליו בערב. לצורת טיול זו יתרונות רבים למטיילים עם ילדים. החדר/הדירה/הבונגלו הופכים למעין בית שני. אין צורך לארוז ולפרוק כל יום ולילדים נוצר מימד של קביעות לצד כל החידושים שמעניק הטיול. אפשר לבחור מקום שבו יש בריכה, גן שעשועים או פעילויות אחרות לילדים או אז מקום הלינה עצמו הופך לאטרקציה. בדירות רבות המוצעות למשפחות מטיילות יש מטבח מצויד, שבעזרתו ניתן להפחית באופן משמעותי את העלויות. יתרה מכך, היתרון הוא לא רק חיסכון כספי. אפשר להכין בקלות אוכל שהילדים אוהבים כשיש לזכור שבילוי במסעדה עם ילדים, במיוחד אם הם קטנים, גם הוא לא תמיד פשוט. החיסרון בצורת טיול הכוכב הוא הנסיעות "הלוך ושוב" להבדיל מהתקדמות על ציר, כך שלעיתים נדרשות נסיעות ארוכות. אין זה קושי כאשר בוחרים את בסיס הלינה במיקום שהוא בלב אטרקציות תיירותיות. צורת טיול זו אינה מתאימה עוד כאשר מרחקי הנסיעה הנדרשים לאתרים גדולים.

פתרון מוצלח המעניק בסיס קבוע מצד אחד, ואפשרות להתקדם במסלול מצד שני היא טיול בקרוון. יש היום קרוונים משוכללים למדי, מרווחים (עד כמה שאפשר) המאפשרים טיול נוח. כך אפשר להתקדם בנסיעה ללא צורך לחזור "הלוך ושוב" וגם יש מימד קבוע לטיול, כשהמטבח צמוד וכל הציוד שלכם תמיד עמכם.

לאחר שהחלטתם על סוג מקום הלינה, על היעד ועל זמני הנסיעה הנכם כמעט מוכנים לצאת לדרך. נותר עוד בעצם שלב אחד עיקרי ומהנה במיוחד - לבחור מתוך מגוון האטרקציות והאפשרויות לבילוי. עם הכנה מראש, תיאום ציפיות והתייחסות עניינית לרצונות הילדים וההורים כאחד, ההנאה המשפחתית למעשה כמעט מובטחת!

*שלומית יפת-ביאליק, מחברת הספר "המשפחה המטיילת – מדריך לטיולי משפחות, צפון איטליה" www.mishpahool.co.il


 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש