בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

כל מה שרציתם לדעת אודות קורס הכנה ללידה

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *רותי קרני הורוביץ

עם ההיריון המתקדם ולקראת הלידה הקרבה, עולות שאלות רבות באשר לדרך הטובה ביותר להתכונן ללידה.

איך מתכוננים ללידה?
כל חייכם אתם מתכוננים ללידה. סיפור הלידה של אמכם וסבתכם, אם סופר באזניכם, התחיל להכין אתכם ללידה לפני שנים, כמו גם הספרים שקראתם והסרטים בהם צפיתם ושבהם הופנמו מסרים שונים על לידה. חוויות הנעורים שלכם, הרגלי החיים שלכם, כולם מכינים אתכם לקראת הלידה הקרבה.
ההריון מכין אתכם בצורה אינטנסיבית במיוחד ללידה. הגוף המשתנה במהירות, התחושות שעולות בכם ביחס לשינוי והרעיונות שעולים בכם לקראת הלידה, כל אלו יוצרים מכלול של עמדות, ציפיות והכנות לקראת הלידה המתקרבת. כמי שמתכוננים ללידה בישראל בתקופה זו, ישנן דרכים נוספות בהן תרצו בוודאי להעשיר את עצמכם לקראת הלידה, ולהגביר את הסיכוי להפוך את חווית הלידה שלכם להיות הטובה ביותר שניתן. אני מדברת על מגוון רחב של דרכים לרכישת כלים לקראת הלידה. החל ברכישת ידע ממקורות עדכניים כמו האינטרנט, דרך השתתפות בקבוצות תנועה והתעמלות המיועדות לנשים הרות, שמיעה וקריאה של סיפורי לידה, סיורים בבתי-חולים וכלה בקורס להכנה ללידה.

מה לומדים בקורס ההכנה ללידה?
רוב הסיכויים שהקורס להכנה ללידה שבו תבחרו, יכלול חלק תיאורטי, חלק מעשי וחלק חוויתי. החלק התיאורטי יכלול סקירה בסיסית של אנטומיית האגן הנשי לקראת הלידה, מהלך הלידה על שלושת שלביה, סוגי לידות, תמיכה בלידה, סימנים מבשרי-לידה, משככי כאבים, התערבויות, ותכנית לידה. כ"כ צפויה התייחסות למתרחש בתינוקיה, לאפשרות הביות, לימים הראשונים בבית ולראשית ההנקה. הפרק המעשי כולל בדרך כלל לימוד והתנסות בעקרונות העיסוי בצירים, תנוחות, תנועתיות ונשימות, ואף הרפיה ודמיון מודרך. החלק החוויתי הוא הדינמיקה המתפתחת תוך כדי הקורס, והתכנים הנפשיים-רגשיים ואף רוחניים שהמדריכה והמשתתפים מביאים ומביעים במהלכו.

מה מטרת הקורס?
לתת לכם ארגז כלים, הטוב ביותר שניתן, לקראת הדבר העצום והנפלא שלפניו אתם עומדים. המטרה היא לחזק את עמדותיכם ואמונותיכם, להניח אותם על בסיס איתן של ידע, ולסכם אותם במסמך שיאפשר לכם את התקשורת הטובה ביותר עם הצוות – תכנית לידה.

עד כמה חשוב הקורס?
אי אפשר להפריז בחשיבות ההכנה ללידה, במיוחד לקראת הלידה הראשונה. אירוע דרמטי זה עשוי לעצב חלק גדול ומשמעותי בחייכם ובחיי התינוק, החל בעתיד האורוגניקולוגי של האשה, דרך הדימוי העצמי שלה, ובריאותו של הרך הנולד וכלה באיכות החיים הזוגיים שלאחר הלידה.
נשים רבות מבכות במשך שנים את הלידות הטראומטיות שחוו ושהיו עשויות להסתיים לגמרי אחרת "אילו רק ידענו ..." ידע הוא כוח ואת הידע הזה רוכשים בקורס ייעודי – קורס הכנה ללידה.

מטעם מי מתקיימים הקורסים?
עד לפני שנים לא רבות קורס ההכנה ללידה היה קורס 'מטעם'. בתי-חולים טיפות חלב, קופות חולים, והממסד הרפואי, הכינו זוגות ללידה בדרך שמרנית, כזו שאינה שמה בהכרח בראש מעייניה את טובת היולדת. עם כוחות השוק, וההכרה המתפשטת במקצוע ההכנה ללידה בשנים האחרונות, עברה ההגמוניה הזו מן העולם. כיום ניתן למצוא קורסים טובים מאד אצל מדריכות פרטיות, אך גם במסגרת בתי החולים. עם זאת, כאחות המכירה היטב את המערכת והממסד הרפואי, אני יכולה לומר שקורס פרטי, חיצוני לממסד הרפואי עשוי לצייד אתכם במידע אובייקטיבי, המונחה על ידי האינטרס האינדיבידואלי.

בהכנה ללידה פרטית המידע הוא בלתי תלוי ומטרתו לתת את השרות הטוב ביותר של מידע אמיתי לזוגות העומדים בפני האירוע הכול כך משמעותי בחייהם – הלידה.

כיצד לבחור מדריכה מתאימה?
בחירת המדריכה חשובה מאד. היא המנחה אתכם בדרך אל הלידה, וממנה תשאבו ידע, כוחות ואמונה בדרככם. לכן, חשוב מאד שתקדישו זמן ומחשבה לבחירה. חשוב שהמדריכה שלכם תהיה מדריכה מוסמכת, אך גם שתחושו עמה בנוח ושתהיה ביניכם 'כימיה' טובה וזורמת.
כדאי לכם 'לראיין' מספר מדריכות לפני שאתם מקבלים החלטה. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לשאול את עצמכם מהי חווית לידה טובה בעיניכם, ולברר את עמדתה של המדריכה בקשר לסגנון זה ולציפיותיכם. האינטואיציה שלכם עשויה לסייע בקבלת ההחלטה הסופית.

מיהי מדריכה מוסמכת?
נושא ההכרה הממסדית במדריכות להכנה ללידה אינו מוסדר עדיין בחוק הישראלי. עם זאת, כדאי לבדוק עם המציגה עצמה כמדרכה שיש בידה תעודת הסמכה מטעם מוסד מוכר בציבור. בית הספר אמנות הלידה, המרכז הישראלי, מכון וינגייט, רידמן, אמאלדת ועוד, הם בין המוסדות הידועים יותר בקורסי הכשרה איכותיים. בנוסף, ישנן גם מיילדות, אחיות טיפת חלב ופיסיותרפיסטיות שהוכשרו כמדריכות להכנה ללידה מטעם המוסדות הרפואיים (בתי-יולדות וקופות חולים) שבהם הן עובדות. בשנים האחרונות חל שגשוג במקצועות שמסביב ללידה, ונשות מקצוע מתחומים משיקים כמו דולות, ומטפלות בסוגים שונים של רפואה אלטרנטיבית נכנסו לתחום.

האם יש סוגים שונים של קורסים?
בהחלט. הקורסים נבדלים זה מזה באורכם, בסגנונם, ובמידת האינטנסיביות שלהם. שני הזרמים העיקריים בקורסים בימינו הם זה הקבוצתי, והקורס הפרטי. לכל זרם יתרונות משלו, המתאים לזוגות מסוימים יותר מלאחרים. הקורס הקבוצתי מספק בעיקר חוויה של קבוצת תמיכה. האופי שלו שיתופי יותר, חלק מזמן המפגש מוקדש לסבבי הכרות והעלאת חוויות רלוונטית מאז המפגש הקודם. הקורס הפרטי מיועד בדרך כלל לזוגות שלוח הזמנים שלהם צפוף מאד, בדרך כלל בגלל עבודה ושאינם מסוגלים למחויבות שבועית, זוגות הקנאים מאד לפרטיותם, זוגות שנזכרו לעשות קורס הכנה ללידה לאחר שבוע 34 וזוגות שמסיבות שונות מעוניינים בקורס מזורז או מקוצר מאד.

מתי כדאי להירשם לקורס ההכנה ללידה?
מרבית הקורסים להכנה ללידה מתחילים ב-שבוע 27 להריון. סביב תקופה זו ההריון נכנס למהלך דרמטי של האצה, והקורס מלווה את השינוי, ותומך בו. כדאי להקדים ולהירשם לקורס אצל המדריכה שבחרתם כבר בשבוע ה-20, מפני שהקורסים מתמלאים לעיתים שבועות מראש.

מה קורה לאחר הקורס? האם אנחנו נשארים 'עזובים לנפשנו' עד ללידה?
מדריכת הכנה ללידה, אחראית, תציע בסוף הקורס המשך לקשר עם הזוגות, באמצעות תמיכה טלפונית בשאלות המתעוררות עם סוף ההריון ולקראת הלידה. ככלות הכל, ללידה חייבת להיות זמינה מאד לזוגות עמם היא עובדת, ככלות הכל, הם עשויים להזדקק לה מאד, לאו דווקא בשעות הקורס...

*רותי קרני הורוביץ היא מנהלת בית הספר אמנות הלידה להכשרת מדריכות להכנה ללידה ודולות בשנה אחת במכללת לוינסקי, מדריכה להכנה ללידה ולהנקה, מנהלת אתר אמנות הלידה וכן אתר דולות אמנות התמיכה בלידה. יוזמת וממקימות ארגון המניפה של מקצועות הליווי וההדרכה מסביב ללידה ובמעגלי החיים, וממקימות תנועת נשים קוראות ללדת למען חופש הבחירה בלידה. בואו לדבר עם רותי ב פורום לידה

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש