בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

הפטונומיה - מדע של רגשות ויישומיו בתקשורת עם עוברים

 גרסת הדפסה   
 
מאת: דר` קרלוס רוזנברג

הפטונומיה מוגדרת כ"מדע של רגשות".  זהו מדע פנומנולוגי- אמפירי, שהבנתו לעומק נעשית דרך ההתנסות האישית והחוויה - המתבססת על מגע. מהות המגע ההפטונומי הוא קבלה ואישור האחר, על כל הטוב שהוא מביא לעולם, גם כאשר האחר הוא עובר. היסוד הוא "להיות שם עבור השני" בעזרת נוכחות (presence), שקיפות (transparence) וזהירות (prudence). 

מקור השם הפטונומיה הוא מהמילה hapsis שפירושה ביוונית "תחושה, מגע, מישוש, להכיר בעזרת מגע, לדעת בעזרת מגע". אריסטו השתמש במילה הזו כדי לציין את ריפוי הזולת, החזרתו לתחושת אחדות, אישור האחר על עצם היותו. המגע ההפטונומי הוא שילוב של חוש המגע (מישוש) ותחושת הרגש המתלווה. הוא האינטליגנציה הראשונית שבעזרתה פרט יודע מה טוב עבורו ומה מיטיב עם מהותו.

הפטונומיה עוסקת בכל הקשור לאינטראקציות וליחסים הרגשיים בין אנשים. עניינה הוא היבטי האושר האנושי, הסובלנות וקבלת השוני, ויכולת החיבור למהות האנושית כדי לאפשר את מימוש הפוטנציאל הגלום באדם, לצורך התפתחותו המלאה.
קצת היסטוריה
אבי ההפטונומיה הוא Frans Veldman , שנולד בהולנד, למשפחה נוצרית, לפני 86 שנה. מלחמת העולם השנייה השפיעה עליו עמוקות. בתקופה קשה זו, חווה את התוצאות של חיים מנותקים מרגשות לצד מצבים בהם גילויי אהבה בעזרת מבט, מגע או מילה חוללו פלאים אצל אנשים. עם תום המלחמה חזר להולנד ושם החל בהפצת  תורתו: ההפטונומיה. לאחר שפרש לגמלאות, השתקע בעיירה אומס בדרום צרפת, בה הוא חי עד היום.  וולדמן כתב מספר ספרים בנושא ההפטונומיה, כולם בצרפתית. מסיבה זו, התפתחה ההפטונומיה בעיקר בארצות דוברות צרפתית כמו צרפת, שוייץ, בלגיה, גרמניה וספרד.

יישומים ושימושים של הגישה ההפטונומית 
יישומי ההפטונומיה נוגעים בכל שלבי החיים של האדם, מרגע ההתעברות ועד מותו, באמצעות תהליכי ליווי מותאמים ספציפית לכל שלב -  לחיים שטרם הלידה, לילדות, לבגרות, לזקנה ואף תהליכי ליווי של בני אדם בשלבים סופניים.   
התפתחותה של ההפטונומיה ניכרת מאוד בתחום בריאות הציבור, בעיקר ברפואה. הרפואה המודרנית מאופיינת בהתייחסות כמעט בלעדית להיבט האורגני של הבריאות (ופחות להיבט הרגשי), בחדירה מאסיבית של טכנולוגיה, בקיצור זמן מפגש רופא-חולה, בשיקולים מדיקו-לגליים בתהליך קבלת החלטות, וכו'. מאפיינים אלה, פוגמים בקשר מטפל-מטופל, החיוני לריפוי ולשיפור מצבו הבריאותי של המטופל.
ההפטונומיה אינה מתנגדת להתפתחות המדעית של הרפואה, אלא שואפת להפוך את הגישה הרפואית לאנושית יותר, על מנת להפיק את המירב והמיטב מהתפתחות זו. את ההפטונומיה ניתן ליישם במגוון מצבים כגון: פסיכותרפיה, ליווי אנשים החולים במחלה סופנית, אנשים בתהליך הסתגלות לאחר השתלת פרוטזה, הורים בשנה הראשונה להורותם, זוג בהריון ובלידה ועוד.          
ליווי הפטונומי של זוגות בהריון - קשר עם העובר
ליווי הפטונומי של זוגות בהריון מאפשר אופטימיזציה של חוויית ההיריון, הן עבור הזוג והן עבור העובר. בעזרת המגע ההפטונומי, לומדים בני הזוג להיות נוכחים אחד עבור השני וכל אחד מהם עבור העובר. האשה עוברת תקופת הריון מהנה, ובני הזוג מתוודעים לדרך משותפת, שעשויה אף לעזור להם לעבור את הלידה באופן מיטבי. בעזרת ליווי הפטונומי ניתן לבנות קשר עם העובר, להכיר אותו לפני שיוולד, לדעת את אופיו, את רצונותיו ומזגו. באותה דרך, לומד גם העובר עצמו להכיר את אביו ואת אמו, מה שתורם לחיזוק בטחונו העצמי ואף מאפשר לו ליזום קשר עם הוריו.  
איך מתבצע תהליך הליווי ההפטונומי?
תהליך הליווי ההפטונומי מתבצע בסדרת מפגשים (5-8 ) בני כ-45 דקות, שהראשון בהם מתקיים בסביבות שבוע 20-28. הפגישות מתקיימות אחת לשבועיים עד ארבעה שבועות והן פרטניות: שני בני הזוג, עובר/ית ומלווה.
בתהליך ליווי משפחות בגישה ההפטונומית, לומדים זוג ההורים לעתיד, בעזרת המגע שלהם, להתחבר רגשית עם התינוק שבבטן. הגישה ההפטונומית היא דרך ללוות אותם בחיים התוך רחמיים עד לקבלתם בלידה, ואף לאחר מכן.
בישראל, מועברים המפגשים על ידי ד"ר קרלוס רוזנברג, רופא נשים מיילד, אשר עבר הכשרה לליווי הפטונומי של זוגות בהריון.
במה מסייע הליווי ההפטונומי?
·         שותפות פעילה של בן הזוג: הליווי הוא זוגי - שני בני הזוג משתתפים בתהליך. לפי ההפטונומיה יש לבן הזוג תפקיד חשוב מאוד, הן עבור בת זוגו והן עבור העובר. התהליך מאפשר לשני בני הזוג לבלות זמן איכות עם העובר שלהם ולפתח קשר אתו. החוויה של להיות האחד עם השני ועבור השני, מאפשרת לבן הזוג להיות שותף פעיל יותר בתהליך ההיריון, הן עבור בת זוגו והן עבור העובר.
·         ריכוך טונוס הרחם: הנוכחות ההפטונומית היא נעימה ומרגיעה, כך שהרחם עובר לטונוס (מתח שריר) רך, מה שמקל על האישה ומאפשר לה יכולת טובה יותר לשאת את ההיריון ומעניק לעובר מרחב רב יותר.
·         יישום במהלך הלידה: חלק מהתרגילים שנלמדים במשך ההריון ניתנים ליישום במהלך הלידה. המגע ההפטונומי בזמן לידה מקל על האשה ומאפשר לה "להיכנס פנימה" ביתר קלות, כך שהיא יכולה להיות נוכחת כלפי העובר. זהו גם כלי מהותי נוסף להתמודדות עם הכאב.
·         העובר חש שתומכים בו מההתחלה שלו. הוא מרגיש שרוצים אותו ושמחכים לו, מה שמאפשר לו לפתח יוזמה לקשר. יהיה לו קל יותר להיות מה שהוא, להיות יותר בטוח בעצמו.
גם במהלך הלידה הוא ירגיש שאימא נמצאת איתו. בלידה ולאחריה יהיה לו קל יותר משום שהוא כבר יכיר את הוריו והם אותו.
מהו מסלול ההסמכה ההפטונומי?
תהליך ההכשרה מתפרש על פני 3 שנים. הלימודים מתקיימים במרכז הבין לאומי לחקר ופיתוח ההפטונומיה – CIRDH , בצרפת. מסלול ההסמכה מבוסס על סדרת סמינרים בתדירות אחת לחודשיים, אשר מועברים על ידי הצוות הבכיר עם למעלה מ 20 שנות נסיון בתחום, והכולל אתFrans Veldman  עצמו.
למאמר
*דר' קרלוס רוזנברג הוא רופא נשים מיילד, הילר, מוסמך בליווי הפטונומי של זוגות בהריון ומייסד 'הרחם' – מרכז לליווי משפחות בהריון בגישה הוליסטית www.harechem.com
מידע נוסף על הפטונומיה ניתן למצוא באתר הבית   
www.haptonomy.org
לפורום הפטונומיה ותקשורת עם עוברים עם דר' קרלוס רוזנברג
תקשורת עם עוברים: אם עוברים מסוגלים לתקשר - למה זה לא קורה לכולם?

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש