בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

גילוי דעת

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

חברות יקרות,

 
לפני כשנתיים הזמנתי את כולכן לאירוע היסוד של הקמת ארגון הגג למקצועות הלידה שלימים הפך ל'ארגון המניפה'. באירוע נשאתי, כזכור, דברים נלהבים על אודות הצורך הדחוף בהקמת גוף שיאגד לחטיבה עצמאית את מקצועות הליווי וההדרכה מסביב ללידה, ויציל אותם מהשתרכות בשוליה של הרפואה המשלימה. עוד הדגשתי שיש לעשות זאת במהירות, לפני שהרפואה המשלימה תעבור תהליך של אקדמיזציה, שישאיר את מקצועות הלידה בעמדת נחיתות כרונית. באותו מעמד אף התוויתי תכנית חומש מלאה, כולה פרי מחשבתי,  שכללה מבחן סף ארצי, סטנדרטיזציה של מקצועות הלידה, ציון 'יום הדולה' בתאריך שנתי קבוע, ועוד שורת צעדים שמטרתם קידום ההכרה בחטיבה מקצועית זו.

כמי שהעשייה למען לידה בריאה וטובה יותר עומדת לנגד עיניה וענייני תככים פוליטיים זרים לה, הזמנתי בתמימותי כל דכפין להצטרף לארגון ולוועד שבראשו. במקום לשרטט באמצעות תקנון האגודה את הרכבו של הועד ולהבטיח בין השאר את מקומי כיו"ר הטבעי כמו גם את מקומם של אנשים נוספים בעלי יושרה אישית וציבורית, אשר בזכותם יוסיף החזון שהבאתי להתפתח – פתחתי את הדלת לרווחה בפני כל דכפין. לא העליתי בדעתי שהנדוניה שהבאתי לעמותה, בדמות המצע האידיאולוגי שהגיתי ותוכנית החומש המלאה שהתוויתי – תיפול לידיו של גולם שיקום על יוצרו ושינהג בדרך שאינה מאפשרת לעמוד מאחורי אופן התנהלותו ומעשיו. 
 
חברות הוועד הנוכחי מפעילות את העמותה מזה חודשים מאחורי גבי ומבלי לשתף אותי בישיבות ובהחלטות, ומשגרות אליכן פרסומים בשם ארגון המניפה. דעו לכן כי החלטות ופרסומים אלו מתקבלים ללא שיתופי, מאחורי גבי, וללא ידיעתי.
 
וזהו רק קצה הקרחון של אופן התנהלות העמותה. לפני כחודש שלחתי אל העמותה מכתב רשום במטרה לפנות אליכן חברות העמותה באופן דיסקרטי וישיר. מטרתי היתה לכנס אסיפה דחופה. ועד המניפה לא ענה על מכתבי.
 
להלן מספר דוגמאות נוספות לדרך פעולתו של הוועד הנוכחי שאירעו בתקופה האחרונה: 
 
1.                               חברות הועד מסתירות ממני את רשימת חברות העמותה. כנרת עוזיאל מחזיקה בשם המשתמש ובסיסמה של תיבת המייל של העמותה, אשר נחסמה בפני ערב הכנס האחרון. תיבת המייל מהווה את בסיס המידע המרכזי של העמותה, ומכילה את פרטי ההתקשרות של כל חברות העמותה ששילמו דמי חבר. על ידי פעולת החסימה,  שומרות לעצמן החברות את הזכות הבלעדית לכנס ולזמן אסיפה כללית לבחירות חדשות. חסימה זו מנוגדת לחוק העמותות, על פיו רשאי חבר ועד לכנס אסיפה כללית בכל עת ובלבד שעשרה אחוז מחברי העמותה מצטרפים לבקשתו. החסימה מנעה ממני אפוא להגיע אל חברות העמותה, ובלית ברירה, בדקה התשעים שלפני האסיפה הכללית, אני נאלצת להגיע אל חברות העמותה בדרך של גילוי דעת. למותר לציין שלו יכולתי להגיע אליכן מבעוד מועד הייתי מבקשת את כינוסה של אסיפה דחופה שכזאת, כינוס המתבקש לאור הנסיבות האופפות את התנהלות העמותה. עכשיו, משהחליטו חברות הוועד כאמור מאחורי גבי על מועד האסיפה, מועד בו תכננתי אגב שהות בחו"ל, שאותה ביטלתי כמובן בצער רב, לא נותרה בידי ברירה אלא לפרסם את גילוי הדעת הזה כדי להגיע באמצעותו אל חברות העמותה שרובן אני מניחה מנויות על הניוזלטר שלי וכך גם הגיעו אליה מלכתחילה.
 
2.                               חברות הועד מסתירות את רשימת חברות הוועדות השונות שמונו באסיפה הכללית. רשימה זאת צריכה להיות מפורסמת בקרב חברות העמותה, ואני ביניהן, אך עד עתה לא נעתרו חברות הועד לפניותי לקבל את הרשימה.
 
3.                               חברות הועד פועלות באופן המגביל למיטב הבנתי את חופש הביטוי של חברות העמותה. אופן התנהלות שכזה גם אינו תורם בלשון המעטה למיטב הבנתי לתהליך הגברת המודעות לארגוננו בציבור. לאחר הכנס הראשון, שהתקיים בחנוכה אשתקד, פרסמה ענבל ליכטבראון מארגון הפורום הצפוני סקירה מקיפה וטובה מאד של הכנס, אשר פורסמה בניוזלטר שמפרסם הפורום בראשית כל חודש. כנרת עוזיאל, מחברות הועד, התעקשה לכנות את הסקירה בשם 'פרוטוקול'. וזעקה: "באיזה זכות היא מפרסמת פרוטוקול? צריך לאסור עליה לפרסם אותו". לשווא ניסיתי להסביר לה את היחסים המתקיימים בין ארגון ציבורי ובין התקשורת, את הזכות המוקנית לענבל, ולכל עיתונאי אחר, לפרסם דו"ח, רפורטאז'ה או סקירה על אירוע ציבורי פתוח; את היתרונות שהדבר עשוי להביא לעמותה ואת העובדה שלא ניתן להפוך ארגון המניפה לגוף חשאי שהדיווח שעל כל דיווח ביחס אליו חלה צנזורה.
 
4.                               דוגמא נוספת: הכנס האחרון, אותו יזמתי עוד לפני כשנה תחת הכותרת 'יום הדולה', תוכנן על ידי מלכתחילה להיות אירוע תקשורתי מהמעלה הראשונה. תכליתו היתה להכריז שהדולות נמצאות 'על המפה', והוא היה אמור למנף את העניין הציבורי ההולך וגדל סביב המקצוע. תוכניתי היתה להזמין לאירוע גורמים תקשורתיים וחברות כנסת, שהיו אמורים לעזור לנו בביסוס מעמד הדולה. הרעיון הועבר לביצוע בוועדה בראשות כנרת עוזיאל, שמוססה אותו למעשה. גם מעשה זה נובע לעניות דעתי, מתוך חוסר הבנה משווע בכל הנוגע ליחסים עם התקשורת. 
 
        הכנס שהתקיים לבסוף לא היה 'יום הדולה', אלא נשא את השם הסתמי 'יום היכרות עם ארגון המניפה' והפך למעין 'יום היכרות עם דיאדה פלוס'. למותר לציין שאף גורם משמעותי תקשורתי או פוליטי לא הוזמן, ושלכנס לא היה ההד הציבורי שיכול היה להשיג. באותו אופן, אף סירבו חברות הועד לפרסם ברושור אותו חיברתי כצעד הצלה אחרון לאירוע, ואשר היה אמור להציג את מקצועות הלידה השונים שביקשתי לאגד כשיזמתי את הקמת העמותה. במקומו של הברושור, שהציג את שבעת מקצועות הליווי וההדרכה מסביב ללידה בצורה מסודרת, הודפס וחולק ברושור סתמי ובלתי ממוקד המציג פעילויות שהן שוליות לחטיבת מקצועות הלידה כמו פעילות במים עם נשים הרות. מאליו מובן שפעילויות אלה מדללות את העניין הציבורי והפוליטי שביקשנו לעורר סביב מקצועות הלידה לכשעצמם.
 
4.                               חברות הועד מונעות פרסום של פרטי הדיונים בוועד. בישיבת הועד מיום תשעה ביולי 2009, החליטו מספר חברות שלא לשוחח עם אנשים מחוץ לועד על המתרחש בעמותה, וזאת עד ליום הכנס הבא. משמעות ההחלטה היא חסימת שקיפות של הנעשה בוועד. באופן דומה סרבו חברות הוועד להצעתי לנסח מסמך ייסוד שיתעד את הצעדים שננקטו להקמת העמותה ואת האחראים להם.
 
6.                               עניין נוסף הוא ניהול כספי העמותה. בישיבת הוועד האחרונה בה השתתפתי, ביקשו ממני החברות לחתום על פנקס המחאות ריק, ללא הצגת נמען או חשבוניות. מאליו מובן שלא נתתי ידי לאי סדרים אלו. סירבתי לחתום על ההמחאות הפתוחות, והסכמתי לחתום רק על המחאה אחת, וזאת כנגד הצהרה כתובה ומתועדת של רונית ספיר, המשמשת גזברית, על פיה מצויות בידיה קבלות בסכום תואם, ששולם לחברה להפקות דפוס לצורכי הדפסת ברושורים ערב הכנס.
 
7.                               נושא חשוב נוסף הוא הפרת אופיה הפלורליסטי של העמותה. באחרונה החלו מסמכי העמותה לשאת את ראשי התיבות בס"ד. עם כל הכבוד לרגשותיהן הדתיים של חלק מחברות העמותה, חשוב להזכיר שהיא לא הוקמה כארגון בעל אופי דתי, וכל ניסיון לשוות לה אפיונים כאלה – מהווה שינוי בוטה של רוחה ושל מטרותיה, ופוגע במי שאינו מזדהה עם אורח החיים הדתי. למי שסבורה כי אין כל רע בהוספת ראשי התיבות הללו בראש נייר רשמי של העמותה – ראוי להזכיר כי כל פעולה הסוטה ממטרות העמותה שלא אושרה על ידי האסיפה הכללית היא מעשה שלא יעשה וטיבם של מעשים מסוג זה, שהם אינם עוצרים במקומם. מי שפעל באופן לא לגיטימי בתחום אחד – חזקה עליו שייתכן ויוסיף ויעשה זאת בתחומים אחרים. כך למשל יוכלו חברות הועד להתעלם על דעת עצמן מסמלים לאומיים שלא ישאו חן בעיניהן או לאמץ סממנים דתיים נוספים שלא יהיו מקובלים על כלל חברי העמותה. 
 
8.              עניין אחרון - ההתנהלות הנוכחית פוגעת למיטב הכרתי בתהליך ההכרה והסטנדרטיזציה של מקצוע הדולה בישראל. כצעד פעולה ראשון ומלא תנופה הנהגתי מרגע הקמת העמותה מהלך היסטורי של עריכת מבחן סף ארצי לדולות. חיברתי את טיוטת המבחן, פניתי אל כל ראשי המוסדות המכשירים דולות בישראל (גייסתי 8 מתוך 14!) וכינסתי ישיבות עבודה חוזרות אותן ניהלתי ושבהן נוסחה והוסכמה הגירסה הסופית. נשאר רק לסגור תאריך. כמי שהנהיגה את המהלך הבטחתי כזכור באחד הכנסים לקיים את המבחן הראשון עד סוף שנת 2009.. בחוצפה שאין כדוגמתה הודיעו חברות העמותה לפני כחודשיים בעוד אחד מפרסומיהן החד צדדיים על מועד חדש למבחן, במהלך השנה הבאה. אתן יכולות לתאר לעצמכן עד כמה דחייה זו היא מיותרת, בלתי עניינית, ומעכבת לשווא את השלמת המהלך הדחוף והמשמעותי של מבחן סף ארצי לדולות.
 
לאור כל זאת, ובהתחשב בעובדה שרשימת חברות העמותה ופרטי ההתקשרות עמן נחסמה בפני, אני מבקשת מכל אחת מחברות העמותה הקוראות שורות אלו להפנות את גלוי הדעת הזה לכל חברת-עמותה אחרת שהיא מכירה. מי שסבורה כמוני, שהדברים חמורים ומחייבים הדחה של הוועד והיו"ר הנוכחי, מתבקשת לבטא זאת בהצבעתה לבחירות הכלליות של העמותה. באסיפה, אתבע את הדחת היו"ר והוועד הנוכחי ואציע את מועמדותי לתפקיד היו"ר וכן אציע שייבחרו חברות ועד אחרות, נשות עשיה, בעלות יושרה תבונה וחזון, שיצעידו יחד איתי את העמותה אל העתיד לידות בריאות וטובות יותר, כפי שהיה ראוי מלכתחילה.
 
בישיבה האחרונה של הוועד אליה הוזמנתי, דרשתי שתינתן לי זכות הדיבור באסיפה הכללית. כפי שניתן לראות בהזמנה ששיגרו חברות הוועד, לא הוקצתה לי רשות הדיבור בסדר היום של האסיפה ואני מתכוונת לתבוע אותה באסיפה עצמה. בידיכן הכוח לבחור האם להניח לוועד המניפה הנוכחי להמשיך ולנהל את עתיד מקצועות הלידה בדרך זו. אנא, הביעו את קולכן באסיפה, למען עתידם של מקצועות הלידה בישראל.

אם הנך חברת עמותה רשומה, אשמח אם תעדכני אותי בפרטייך בהזדמנות זו במייל ruti@leida.co.il .
 
בתודה ובברכה,
רותי קרני הורוביץ

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש