בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

קייטנת אמא: איך עושים חופש גדול עם תינוק וילדים בבית - מדריך השרדות

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *שלומית ארד

 

החופש הגדול כבר כאן, וייתכן שתמצאי את עצמך בבית עם תינוק + ילד/ים גדולים שאינם בקייטנה (לא משנה מה הסיבה). גם בלי תינוק רך זהו מצב מאתגר שדורש היערכות והכנה. איך אפשר לשרוד את התקופה הזו גם מבחינה כלכלית?
 
כל מי שהיה כבר במצב דומה (למשל תקופת אבטלה שנופלת בדיוק על החופש...) יודע שקשה מאוד להישאר בבית כל היום עם הילדים.
 
מתחילים מכך שנכין 2 טבלאות גדולות, אחת ליולי ואחת לאוגוסט ונתחיל למלא את המשבצות באירועים הצפויים:
-     נפתח את המקומונים ונראה מה מציעים העירייה והקניונים. נחפש באינטרנט את האירועים החינמיים.
-     בהתאם למצב הכלכלי וימי החופש שיוכל בן הזוג לקחת, נחפש סיורים מודרכים במפעלים, מרכזי מבקרים, מוזיאונים. נחפש שיתופי פעולה עם שכנים או חברים מהגן/ כיתה של הילד: פעם הם ייקחו את הילד שלנו ופעם אנחנו את שלהם.
-     נרים טלפון לסבים ולסבתות, לאחים/יות, גיסים/ות שהם הדודים/דודות של הילד שלנו, רצוי אלה שעדיין אין להם ילדים משלהם ונשאל בפשטות מתי הם מתכוונים לנצל את החופש לזמן איכות עם האחיינים שלהם?
-     נרים טלפון לקרובי המשפחה ולחברים שלנו שיש להם ילדים וגם הם לא בקייטנה והם גרים רחוק ולכן אין לנו הרבה הזדמנויות לפגוש אותם ולהפגיש את הילדים, ונקבע איתם יום אחד לבילוי משותף. אצלנו או אצלם.
-     גם אחרי שמלאנו את הטבלה, באותם ימים שאין לנו תכנית, אפשר באופן ספונטאני להזמין אמהות במצב כמו שלנו, שכנות או אמהות של חבר מהגן של הילד, לבלות כמה שעות ביחד, כדי שיהיה לנו עם מי לפטפט בזמן שמשגיחים על הילדים שמשתכשכים בברכה המנופחת במרפסת או בחצר.
 
לאותם ימים שאין לנו "תכנית" , נבנה סדר יום ברור. כדאי ורצוי לשבת יחד עם הילדים ולתכנן פעילות לכל שעה לאורך היום וכל פעילות תסומן בטבלה ע"י ציור מתאים. החל מארוחת בוקר ועד שעת השינה.
זהו מעין תהליך של תיאום ציפיות שימנע מריבות ועצבים בהמשך.
-     בתוך סדר היום נתחום את זמן הטלוויזיה/מחשב.
-     נכניס זמן לבילוי אצל חבר/ה.
-     נכניס זמן "עזרה לאמא" במה שהיא צריכה עזרה: בעבודות הבית או השגחה ומשחק עם התינוק.
-     זמן עבודה על חוברות לחופש.
-     זמן לעבודות יצירה (פירוט בהמשך).
כדאי לשבת ולעשות תיאום ציפיות גם עם בן הזוג: שיהיו ימים שיצטרך לצאת מהעבודה יותר מוקדם ולקחת את הילדים להצגה/ לקניון או לעזור באירוח של חברים.
 
פעילויות נוספות
 
מאחר ואתרי האינטרנט והפורומים למיניהם, עמוסים ברעיונות להפעלות ויצירות עם הילדים, ריכזתי כאן רק דוגמאות , מעין תזכורת לשלל האפשרויות, אם בכל זאת הגעתם לרגע שאתם מוצאים את עצמכם "שוברים את הראש" איך עוד אפשר להעסיק את הילדים?
השתדלתי לדרג מבחינת הגיל, מתחיל בקטנטנים (גיל שנה בערך), ומתקדם לגילאי גן, ביה"ס וכו' (כנ"ל לגבי ההצעות ליצירה בהמשך):
 
-     בריכה +משחקי מים, בועות סבון וכו'.
-     התעמלות עם חישוקים, טבעות, מזרן פעילות, להתגלגל ולהשתולל עם כריות ושמיכות/ בלונים.
-     להוציא להם את הצעצועים בהם שיחקו כשהיו קטנים יותר ולתת להם לגלות אותם מחדש עם יכולות חדשות.
-     אוהל – אותו אוהל כדורים ששיחקו בו בגיל שנה, גם ללא הכדורים, ממשיך להיות משחק אהוב, לבד או עם חברים. אם אין אוהל, אפשר לאלתר, מסדין, מקופסת קרטון גדולה וכו'.
-     משחק בחפצים רבים מאותו סוג: תנו להם שרוול של כוסות חד פעמיות או תבניות אלומיניום קטנות, פקקים, אטבי כביסה, קופסאות תמ"ל ריקות, דסקיות פלסטיק שמגיעות בתוך שקיות חטיפים...הם אוהבים לחלק ולאסוף, להכניס ולהוציא לבנות מגדל, לסדר בטור, לדמיין שהם מחלקים ממתקים במסיבת יום הולדת...
-     ליצור חיקוי לכל פעילות של משק הבית: לאלתר "מטבח" מקרטונים הפוכים שישמשו משטח עבודה עם סירי צעצוע או סירים אמיתיים קטנים, כפות עץ, צלחות וכוסות חד"פ וכו'. תליית כביסה ע"י מתיחה של חבל דק בחדר הילדים או בסלון ולאפשר להם לתלות עם אטבי הכביסה בגדים שלהם או של הבובות. "לנקות את הבית: עם מטאטא קטן של ילדים.
-     לשחק בסופר/ חנות עם קופסאות ריקות של מצרכים.
-     מסיבות יומולדת לבובות.
-     תחפושות: עוד משחק אהוב, תמיד אפשר להעשיר את התחפושת עם צעיפים מטפחות וכו', אח"כ להתאפר, לשים מוסיקה מתאימה ולרקוד...(ולא לשכוח לצלם).
-     משחקי שולחן: דמקה, שש בש, רמי קוב, חתחתול, ספיד, טאקי, מנקלה, אבלון ועוד ועוד לא חייבים לקנות את כל המשחקים האלה אם אין לכם. אפשר לעשות "החלפות" עם חברים או שכנים. או לקנות יד שנייה.
-     משחקי שטח- עם כדור, מחבואים, 3 מקלות, קפיצה על חבל, גומי, דג מלוח, תופסות למיניהם (צבעים, בית חולים, עכברים ועוד), קלאס, 5 אבנים....
-     המחזה/ הסרטה: לילדים יותר גדולים אפשר להציע פעילות יותר מורכבת, לבחור סיפור, לכתוב אותו כמחזה או תסריט, לחלק תפקידים, להכין תלבושות ואביזרים להזמין קהל ולהמחיז או לצלם סרט (שיהיה מזכרת נהדרת מהחופש).
 
רעיונות ליצירה
לא חייבים לקנות ערכות יצירה מוכנות ויקרות. בהרבה מחנויות הצעצועים או אפילו בחנויות של הכול ב$ יש חומרי יצירה: חרוזים, חול צבעוני, נצנצים, "עיניים זזות", תבניות וכו'. כן כדאי שיהיו בבית: דבק פלסי, מספרים, מהדק סיכות, נייר דבק, טושים, גירי שעווה, בצק/פלסטלינה, דפים גדולים לציור, ניירות צבעוניים, צבעי גואש, מכחולים. שקית אשפה גדולה עם חורים עבור הראש והידיים תשמש כסינר הגנה לעבודות המלכלכות יותר.
 
-     מדבקות- בצבעים גדלים וצורות שונות, להדביק סתם על נייר או להדביק על קווים ששרטטנו עבורם (עיגול, משולש וכו'). אחרי שמיצינו את הנייר אפשר להדביק על בקבוקי פלסטיק, בלונים, קופסאות וכו'
-     ציור- לאפשר התנסות בכל מיני סוגי צבעים: טושים, פנדה, עפרונות, צבעי גואש ומכחולים, גירים, צבעי אצבעות. עבודה עם חותמות.
-     בצק ופלסטלינה + מערוך וחותכני צורות.
-     השחלת חרוזים על שרוך ולמתקדמים, להתאמן בהשחלת פסטה חלולה, טבעות ביסלי, בייגלה, צ'יריוס וכו'
-     תמונה שיוצרים מהדבקות של כל מיני חומרים: חומרים קנויים כמו חול צבעוני, נצנצים, חרוזים קטנים צורות מוכנות מסול, קיסמים צבעוניים וכו' או מחומרים זמינים בבית ובחצר כמו אורז, עדשים, עלים יבשים, זרעים, חוטי צמר צבעוניים, תמונות שגזרנו ממגאזינים ועלוני פרסום וכו'. אפשר להשתמש בקופסאות דגני הבוקר הגדולות, כדי ליצור משטח יותר עבה כבסיס לתמונה. באותה טכניקה, אפשר ליצור מסגרת דקורטיבית לתמונה או שלט לדלת וכו'.
-     על אותו עקרון, פסל או מגדל או רכבת שיוצרים מהדבקה של קופסאות קרטון קטנות, פקקים וכו'. לאחר שהדבק התייבש, צובעים ומקשטים.
-     חרוזים- מהם יוצרים לא רק שרשראות לצוואר אלא, גם מוביילים לקישוט החדר, קישוטים לטלפון הנייד, מחזיק מפתחות וכו'.
-     גזירות במספרים- אפשר לקפל נייר כמה קיפולים, לגזור בו צורות, לפתוח את הנייר ולראות מה יצא?
-     אתר נהדר המציע יצירת דמויות מגלילי נייר טואלט. אפשר להדפיס את ה"תלבושת" צבעונית או שחור לבן לצביעה. http://www.dltk-kids.com/type/tp_roll.htm
-     יצירה מיוחדת לבנים- יצירת "כבישים" עבור מכוניות צעצוע:       
http://ha-lool.co.il/magazine/article.asp?id=1720                                 
-     גבס- יום אחד מכינים את העיסה ויוצקים לתבנית. למחרת מחלצים מהתבנית וממשיכים לייבש, למחרת צובעים. יוצרים מגנטים, תליונים, סיכות וכו' . אפשר להשתמש בתבניות שבערכה המוכנה ליצירה בגבס, ואח"כ לקנות עוד גבס בחנות לחומרי בניין. אפשר גם לאלתר תבניות לבד ע"י הטבעה בחול: http://motherhoodfulltimejob.blogspot.com/2009/08/blog-post_09.html
-     יצירה במטבח- כדורי שוקולד, עוגיות מבצק פריך, ללוש בצק שמרים ללחמניות או פיצה.
-     לילדים יותר גדולים, שהם אחים לתינוקות או פעוטות, אפשר להציע להכין במו ידיהם צעצועים ומשחקים לאחיהם התינוק/ת: בקבוק שקוף מלא מים וחרוזים כמעודד זחילה, קופסאות עם מכסה פלסטיק או קרטון שיוצרים בו חורים ומכניסים דרכו פקקים, כריות בכל מיני צורות וגדלים לקישוט החדר,גרב שהופכת לבובת כפפה, בובות אצבע, פומפונים, סירה מפקקי שעם להשיט באמבטיה או בבריכה...
 
 טבלה לדוגמה אוגוסט 2010
 
א
ב
ג
ד
ה
ו
ש
1
מרכז המבקרים של חברת החשמל
2
דוד אבי מביא את עידן בבוקר. אחה"צ נלך לסרט ביחד
3
4
נוסעים לבקר את ריבי והילדים בראשון לציון.
5
אבא חוזר מוקדם מהעבודה ולוקח את מאיה להצגה בקניון
6
7
8
נוסעים מוקדם בבוקר לים עם ענת ויובל
9
10
דוד איתן בחופש ולוקח את מאיה לספארי
11
12
ביקור במפעל מזון (אנחנו לוקחים את נועה– הבת של דורון ויעל)
13
 
14
דודה עדי באה עם האחיינים ועושים עוגיות ביחד
15
נוסעים ברכבת לאשקלון לבקר את סיגל והילדים במושב
16
סבתא לוקחת את מאיה לקונצרט לילדים
17
18
בילוי בפארק המים יחד עם יעל ורונית
19
20
דוד איתן לוקח את מאיה ועידן לסרט
21
22
אבא בחופש, נוסעים למוזיאון המדע בחיפה
בדרך חזרה מבקרים את נורית ואורן במושב
23
24
מרכז המבקרים של השפד"ן (דורון ויעל לוקחים את מאיה)
25
26
סבתא לוקחת את מאיה לים
27
מזמינים את נורית ואורן, ריבי ועופר והילדים, כל אחד מביא משהו
28
29
סבא לוקח את מאיה ועידן להצגה
 
30
31
 
 
 
 
 
 
הסברים לטבלה:מאיה היא ילדה בת 5, יש לה אחות תינוקת.
יעל, ענת ורונית הן חברות שכנות. סיגל, נורית וריבי הן חברות שגרות רחוק יותר.
בטבלה יש איזון בין נסיעות קרוב ורחוק, בין אירוח להתארחות, בין בילויים בתשלום ועזרה מקרובי משפחה.
את הימים הריקים אפשר למלא בכל הפעילויות וההפעלות שפורטו.
 
שיהיה חופש נעים, רגוע, כייפי לכולם!
 
שלומית ארד: אני אמא ל 2 בנות, צופה בעצמי ובאמהות אחרות מתמודדות יום יום עם האתגרים של האמהות.בעבר הייתי קונדיטורית, למדתי הדרכת הנקה ואני פעילה בליגת לה לצ'ה. תמיד אהבתי לשתף ולתרום מהידע ומהניסיון שלי. בעלת רצון עז להתבטא בכתיבה. התוצאה לפניכם:  shlomita7@gmail.com

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 


שלומית ארד וקייטנית

 


זה היה גליל ניר טואלט

 


אלמנט המים

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש