בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

מכתבה של יעל גרינר למנכ"ל שירותי בריאות כללית בעניין השתתפות קופ"ח במימון דולות

 גרסת הדפסה   
 
מאת: יעל גרינר*

לכבוד

מר אלי דפס
מנכ"ל שרותי בריאות כללית
 
הנדון: השתתפות בעלות שרותי דולה (תומכת לידה) למבוטחות שב"ן
מר דפס שלום,
שמי יעל גריינר, דולה ומדריכת הכנה ללידה, אחת מיני כ-750 נשים בישראל העוסקות במקצוע זה באופן פעיל. אני פונה אליך בבקשה כי קופת חולים כללית תוסיף לשרותי השב"ן שלה השתתפות בעלות שרותי דולה (תומכת לידה) למבוטחות ובכך תאפשר לנשים נוספות לחוות לידה טובה יותר.
תומכות הלידה מספקות לנשים תמיכה רגשית ופיסית במהלך הלידה תוך שימוש בכלים שונים מתחום הרפואה המשלימה. במחקרם של קלאוס, קנל וקלאוס[1] הוכח כי נשים הנעזרות בתומכת לידה זוכות ללידות קצרות יותר, עם פחות אילחוש אפידורלי, פחות שימוש בואקום ובמלקחיים ושיעור נמוך יותר של ניתוחים קיסריים. הנתונים שמציגים קלאוס, קנל וקלאוס מרשימים- הם מראים כי תמיכה רגשית ופיסית רציפה בלידה כפי שמספקת הדולה מפחיתה את הצורך בניתוחים קיסריים ב-45%, את הלידות המכשירניות ב-34%, את השימוש במשככי כאבים ב-31%, את משך הצירים ב-25% ואת החרדה והדיכאון לאחר לידה ב-13%. כתוצאה מכך מדווחות נשים שלוו על ידי דולה בלידתן על חוויות לידה טובות יותר והוכח שיחסן ליילוד בשבועות הראשונים טוב יותר.
גם סקירת קוקריין משנת 2007 [2] שבה רוכזו ונותחו נתוני 16 מחקרים בתחום התמיכה בלידה שנערכו עד היום בבתי חולים בעולם והקיפו מעל 13,000 נשים, מציגה בצורה ברורה את היתרונות העצומים שיש לתמיכת דולה במהלך הלידה בפרמטרים שהוזכרו מעלה. ברור כי יתרונות מוכחים אלו חיוביים לא רק עבור הנשים היולדות אלא גם עבור מערכת הבריאות שחוסכת עלויות אשפוז וכוח אדם.
ע"פ נתוני הביטוח הלאומי בשנת 2009 נולדו בישראל 160,000 תינוקות, כאשר קופ"ח כללית מחזיקה ב-52% מהמבוטחים בשנה זו, משמע כי 83,200 מהם שייכים לכללית. מאחר ובישראל 20% מהלידות מתבצעות בניתוחים קיסריים הרי ש-16,640 לידות קיסריות בוצעו במבוטחות הכללית. כיוון שאשפוז לאחר ניתוח קיסרי ארוך בשני ימים בממוצע מאשפוז לאחר לידה נרתיקית (4-5 ימים לעומת 2-3 ימים), הרי שאם ניקח רק את הנתון המוביל מהמחקר של צמצום ב-45% מהניתוחים הקיסריים באמצעות ליווי מתמשך, ניווכח כי קופ"ח כללית תוכל לחסוך 2 ימי אשפוז X 16,640 נשים=33,280 ימי אשפוז בשנה. מאחר ויש שוני בין בתי החולים של הקופה לאחרים בצורת התקצוב, אסתפק ואומר כי בעלות יום אשפוז שנע סביב כ-2,000 ₪ (ניתוח נתוני חוזר מנכ"ל משרד הבריאות 40/09) מדובר בסה"כ בעשרות מיליוני שקלים בשנה שניתן לחסוך לקופה רק לסעיף זה. לכך ניתן להוסיף את החיסכון בעלות הניתוחים, המרדימים, הקלה על תפוסת המיטות, חיסכון בצוות סיעודי וכן הלאה. אם נמשיך ונעבד את נתוני המחקר לסטטיסטיקה של ישראל גם למשככי הכאבים ושאר הסעיפים הרי שמוצגת אפשרות לחיסכון כספי של עוד עשרות מיליונים בשנה בבתי החולים של הקופה.
עלות ממוצעת של ליווי דולה בלידה נעה בין 1,700-2,500 ש"ח. כיום, המודעות ליתרונות של לידה מלווה גדולה וישנן נשים רבות שנעזרות בשירותי דולה בעת לידתן. עם זאת, עבור חלק גדול מהיולדות הדבר איננו אפשרי כיוון שאין להן יכולת כלכלית לשלם סכום כה גבוה. מדובר בעיקר בנשים צעירות בהריונות ראשונים שעדיין לא התבססו כלכלית, נשים שיהיו חברות הקופה במשך שנים נוספות רבות ושילדיהן ייוולדו כחברי הקופה. אם נחזור לרגע לפן הרפואי של העניין נוכל לציין נתון חשוב נוסף: גניקולוגים ורופאים מיילדים מסכימים כי על מנת לצמצם את שיעור הניתוחים הקיסריים בישראל יש לצמצם ראשית את שיעור הניתוחים הקיסריים הראשוניים, כיוון שאישה שילדה בניתוח פעם אחת מועדת לחזור וללדת בניתוח גם בלידות הבאות. מתוך כך מתבררת חשיבותה של תמיכת הדולה דווקא בלידות ראשונות, שהן הלידות הבעייתיות ביותר מבחינת יכולת היולדות לשלם לדולה עבור שירותיה. כך קורה שדווקא נשים שהיו יכולות להיעזר בשירותיה של דולה ולחוות לידות טובות נאלצות ללדת בגפן.
מציאות זו זועקת לשינוי. נשים שאינן יכולות להרשות לעצמן ליווי של דולה נאלצות לחוות לידות סתמיות במקרה הטוב וטראומטיות במקרה הרע. ביכולתך לשנות את המצב אם תאפשר לנשים החברות בקופת החולים שלך לקבל החזר, ולו חלקי, על שכירת שירותיה של דולה.
אני בטוחה כי תשמח לסייע בנושא זה לנשים ההרות חברות הקופה, שמלבד היותן לקוחות שצורכות שירותים רבים המכניסים כסף רב לקופה הן גם אימהות לדור העתיד של לקוחות מרוצים. הוספת השרות יש בה משום מהלך אטרקטיבי למבוטחות ועל כן יש לה משקל גם במסגרת התחרות על מעבר לקוחות בין הקופות. למותר לציין כי הכנסת שירות הדולה לסל תהווה ציון דרך חלוצי ותסמן את הקופה שתעשה זאת ראשונה כמתקדמת וכמעודכנת ביותר.
למען הגילוי הנאות אציין כי ייתכן ואפנה גם למנהלי הקופות האחרות בבקשה זו וכי המהלך, המלווה בעדכון ותמיכה של קהילת הדולות בכל הארץ, ייתכן ויקבל בהמשך גם פרסום וחשיפה ציבורית.
אשמח להיפגש איתך ו/או עם הגורמים הרלוונטיים במשרדך על מנת להציג ביתר פירוט את נתוני המחקר ולגבש יחדיו מסלול שיאפשר לנשים ליהנות משירותיה של דולה בהשתתפות קופת החולים בצורה המועילה ביותר לשני הצדדים.
בברכה,
יעל גריינר
אימהית - דולה ברוח יהודית
054-5342522
רח' עמק החולה 43, מודיעין 71709


[1] "לחבק את האם- המדריך ללידה קצרה יותר, קלה יותר ובריאה יותר",עמודים 87-114, ד"ר מרשל קלאוס, ד"ר ג'ון קנל, פיליס קלאוס, בהוצאת לייף סנטר
[2]Hodnett ED, Gates S, Hofmeyr GJ, Sakala C. Continuous support for women during childbirth. Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 3. Art. No.: CD003766. DOI: 10.1002/14651858.CD003766.pub2

להצטרפות לקבוצת פייסבוק 'דולה - לא לעשירות בלבד'
לבלוג של יעל גריינר

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש