בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

הכל אודות ריפלוקס בתינוקות - למה זה קורה? האם זה מסוכן? ואיך מטפלים?

 גרסת הדפסה   
 
מאת: ד"ר דניאל שינהר

תופעת הפליטות ובלעז רפלוקס קיבתי וישטי הינה נפוצה ביותר. במעבר בין הושט לקיבה אין שוער ( ספינקטר ) אנטומי אך תוכן הקיבה אינו חוזר לושט עקב הפרשי הלחצים בין הבטן ובית החזה. הוושט הינו איבר תוך חזי בעיקר, והלחץ בבטן גבוה מזה שבחזה. בזמן שהקיבה מתמלאת במזון נוצר כיפוף מסוים בוושט והזווית שנוצרת מונעת מתוכן הקיבה לחזור אל מעלה הוושט.
אצל תינוקות עד גיל חצי שנה, המנגנון המכונן את הזווית הזאת אינו בשל מספיק ולכן תופעה של פליטות נחשבת פיזיולוגית ואינה מוגדרת כמחלה. עם הגיל, המנגנון המונע את עליית תוכן הקיבה לוושט מבשיל ואז התופעה נעלמת.
כמובן, שהתופעה נחשבת פיזיולוגית ואינה דורשת טיפול במידה ולא מופיעים סיבוכים.
הסיבוכים של התופעה נחלקים למספר קבוצות:
  1. תזונתיים
  2. ריאתיים
  3. מקומיים בוושט.
 תזונתיים
 במידה וכמות הפליטה מהווה חלק ניכר מהכלכלה , הרי שיופיע מצב של חוסר עלייה במשקל (חוסר שגשוג). תופעה זאת תלך ותחמיר עם הזמן כיוון שהתינוק אינו מקבל את כמות הקלוריות הדרושה לו. כמובן שהתינוק ישבור את עקומות אחוזוני הגדילה שלו והדבר יפגע בהמשך ההתפתחות שלו.
 
ריאתיים
עליית תוכן הקיבה עלולה להגיע לריאותיו של התינוק. הדבר עלול להתבטא בדלקות ריאה חוזרות,ארועים דמויי אסטמה שאינם מגיבים טוב לטיפול, הפסקות נשימה ובמקרים קשים אף מות עריסה . (SIDS) .
 
מקומיים בוושט
כתוצאה מהחומר החומצי שעולה לוושט באופן קבוע מופיעים שינוים דלקתיים וכרוניים בוושט העלולים לגרום לדלקת מקומית, הצטלקות ועד להיצרות מבנית בוושט שעלולה להביא לצורך בניתוח.
 
אבחנה של רפלוקס קיבתי וושטי (GER)
האבחנה של רפלוקס נעשית בכמה שלבים ובעזרת מספר אמצעים :
 
  1. סיפור קליני- התיאור מצד המשפחה על צורת הפליטה, הזמן שבו היא מופיעה וסוג התוכן המופרש.
  2. בליעת חומר ניגוד-צילום וושט קיבה- התינוק מקבל תמיסה של חומר ניגוד בבקבוק ובזמן שהוא אוכל נעשה צילום (שיקוף) רנטגן המדגים את עליית תוכן הקיבה לוושט. זאת בדיקה דינמית אך האמינות שלה עומדת על 86% לערך. היא חשובה בעיקר לבירור ראשוני.
  3. PH  מוניטור- ניטור של החומציות בוושט- זאת בדיקה שאמינותה מגיעה עד ל 95% לערך. זאת הבדיקה החשובה ביותר לאבחנה של הרפלוקס. מחדירים לתינוק צינורית דקה דרך האף לתוך הוושט ומודדים במשך 24 שעות את רמת החומציות בוושט התחתון תוך כדי פעילות רגילה של אכילה, שינה, רחצה וכו'. בדיקה זאת מאפשרת מדידה מדויקת של כמות הזמן במשך היממה שבה יש חומציות גבוהה בוושט המעידה על נוכחות של רפלוקס.
  4. מיפוי איזוטופים- התינוק מקבל חלב מסומן בחומר רדיואקטיבי, ובעזרת מכשיר מיוחד עוקבים אחר התקדמות החומר. במקרים מסוימים ניתן לגלות את החומר מגיע לריאות ואז מתקבלת ההוכחה לכך שהתינוק שואף את תוכן הקיבה לריאות , דבר שיכול להסביר ת התסמינים הריאתיים שמהם הוא סובל.בדיקה זאת תורמת אך לא אבחנתית.
  5. אזופגוסקופיה- בבדיקה זאת מכניסים צינור לוושט (בטשטוש כמובן) ובעזרת צינור אופטי מסתכלים על רירית הוושט ובכך ניתן לאמוד את מידת הדלקת בוושט ובמידה ויש כבר שינוים כרוניים במבנה שלה.
טיפול ברפלוקס
הטיפול ברפלוקס נחלק לטיפול שמרני, תרופתי וניתוחי.
 
טיפול שמרני
הרעיון בטיפול זה הינו להפחית עד כמה שאפשר את עלית תוכן הקיבה לוושט ע"י שימוש בכוח המשיכה של כדו הארץ. הטיפול כולל, הגבהה של המיטה לזווית של 30-45 מעלות, ישיבה ממושכת בסל-קל במיוחד לאחר האוכל, ארוחות קטנות כולל הסמכה של האוכל (האוכל יותר סמיך ולכן כבד יותר ושוקע בקיבה), הפסקות רבות בזמן ההאכלה להוצאת אוויר (גרעפס ) והשכבה על הבטן.
כל אלה יכולים להביא להקלה משמעותית בתסמינים ולעזור לתינוק לעבור את התקופה עד להבשלת המערכת.
 
טיפול תרופתי
הטיפול התרופתי המקובל מיועד להפחית את חומציות הקיבה (לוסק, זנטק) או להגביר את התנועתיות שלה ובכך לאפשר פינוי מהיר יותר שלה( פרמין, אריתרומיצין).
 
טיפול ניתוחי
במקרים קשים שאינם מגיבים לכל הטיפול הנ"ל יש צורך לפנות לפתרון ניתוחי. בניתוח מבוצע שסתום מלאכותי בין הקיבה לוושט ע"י ליפוף הקיבה מסביב לוושט. (נקרא פונדופליקציה של הקיבה ע"פ ניסן). את הניתוח ניתן לבצע בשיטה פתוחה עם חתך בטני או בשיטה לפרוסקופית בעזרת מספר חורים קטנים בבטן והחדרת ציוד אופטי מיוחד.
הניתוח מייצר שסתום חד כיווני אך גורם לבעיה בשחרור גזים ואותם ילדים אינם יכולים להקיא במקרים של זיהום במעי הגורם להקאות או בחילות.
 
טיפול ברפואה משלימה
ההומיאופתיה המודרנית לדוגמא מציעה טיפול קצר מועד עם הצלחות מרשימות לתופעה. ישנן שיטות נוספות שניתן לקרוא עליהן ברשת, והן מציעות מגוון טיפולים בבעיה שנעלמת על פי רוב מעצמה ככל שהתינוק גדל ומבשיל. רוב השיטות האלטרנטיביות המציעות טיפול לריפלוקס מתמקדות בחיזוק ובזירוז של התהליך.

*
ד"ר דניאל שינהר הוא רופא בכיר במחלקה לכירורגית ילדים בבית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים 

 

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש