בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

שירה דרוקר העומדת ללדת בבית לביטוח הלאומי: מי מוציא תינוק בן יומו מהבית?

 גרסת הדפסה   
 
מאת: שירה דרוקר

 

03/01/2011
לכבוד:
המוסד לביטוח לאומי - אגף אמהות
שד' ויצמן 13, ירושלים
 
הנדון: מענק לידה לאחר לידת בית
 
שלום רב,
שמי שירה דרוקר, בת 29, ואני כרגע בחודש השישי להריוני הראשון.
אני מתכננת ללדת בביתי בחיפה, בליווי מיילדת בית מוסמכת, ובכפוף לכל התנאים אשר נקבעו בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 01/2008.
אני מבינה שהמצב הנוכחי בישראל הוא שאישה אשר בוחרת ללדת את תינוקה בבית, זכאית למענק לידה רק אם תתאשפז יחד עם תינוקה בבית חולים במסגרת 24 השעות שלאחר הלידה. אני מבינה שהנוהל הזה נקבע כדי להימנע ממצבים מסוכנים בהם אישה יולדת בבית ללא השגחה רפואית וללא ליווי מקצועי מתאים, וכמו כן לא דואגת לבדיקות מתאימות לאחר הלידה עבורה ועבור תינוקה הרך. במקרים כאלה, הצורך באשפוז בבית חולים בתוך 24 שעות מהלידה ברור ומוצדק.
אך קיימים בארצנו גם מקרים רבים אחרים, אשר מספרם הולך ועולה מדי שנה, של נשים אשר במסגרת זכות הבחירה שלהן, מתוך הבנה וידיעה של כל האפשרויות השונות העומדות בפניהן, ושקילה זהירה של כל הסיכויים והסיכונים - בוחרות ללדת בבית. וכיום, לאחר שיצא חוזר מנכ"ל משרד הבריאות 01/2008, החוק במדינת ישראל אף מתיר להן לעשות זאת, בכפוף לתנאים מסוימים.
אינני מבינה מדוע אישה אשר בוחרת ללדת בביתה, בכפוף לחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, אישה אשר למעשה לא עוברת על חוקי המדינה, נשמעת להוראות, ובסה"כ מממשת את זכויותיה כאזרחית במדינה מתקדמת ודמוקרטית, "נענשת" כביכול, מופלית לרעה, ע"י המוסד לביטוח לאומי, אשר מתנה את קבלת המענק ביציאה מהבית לשם אשפוז בבית החולים, דבר אשר סותר לחלוטין את כל מהות לידת הבית, ויכול אף לסכן את בריאות היולדת והעובר.
אני בוחרת ללדת בבית מכיוון שזוהי הסביבה הטבעית שלי, הסביבה הנוחה שלי, הסביבה שבה אני יכולה להיות פעילה, ולשלוט ברגשותיי ובגופי ברמה המקסימאלית. אינני מזלזלת כמובן במערכת הבריאות, בבתי החולים וברפואה המילדותית בישראל, אך אני סבורה כי אישה העומדת בפני חוויה כה משמעותית צריכה לבחור, עד כמה שניתן "לביים" את הסיטואציה הטבעית הזו, איך היא הייתה רוצה שהלידה תתנהל. איך היא הייתה רוצה לקבל את תינוקה אל העולם.
אינני מבינה מדוע לאחר לידת בית, כשכל המטרה הייתה לא "לצאת מהבית כדי ללדת", היולדת מחויבת לעזוב את הסביבה הנוחה, הנעימה, החמימה, לארוז את עצמה ואת התינוק הקטן והפגיע, לצאת מהבית החם ולנסוע לבית חולים (מי בכלל מוציא תינוק בן יומו מהבית?!), שם יהיו היולדת והתינוק חשופים למחלות מדבקות, והכי חשוב - לא יוכלו להיות במקום שבחרו להיות בו - בבית.
מה גם, שקיימות עדויות רבות לכך שבחלק מבתי החולים, אשר מבינים כי אין המדובר במקרה של יולדת אשר מזניחה את בריאותה ובריאות תינוקה, מוכנים הרופאים לחתום על מסמכי האשפוז ללא קיומו של אשפוז בפועל. והרי גלוי וידוע לכולנו, כי עבור חתימה קטנה זו על מסמכי האשפוז, בית החולים זוכה ליהנות ממענק די גדול בעצמו, השווה בגודלו להוצאות אשר היו נגרמות לו מאשפוז יולדת ותינוק בפועל למשך 4 ימים.
מבחינת יולדות בית רבות היציאה מהבית לאחר הלידה לבית החולים היא טרטור מיותר. הרי בכל מקרה הן מזמינות לביתן רופא נשים ורופא ילדים אשר יערכו את הבדיקות הנדרשות לאחר הלידה. כמובן שגם אני ארצה לדעת שמצבי הבריאותי ומצבה הבריאותי של התינוקת החדשה הינו תקין.
לאחרונה גיליתי בחיפושיי ברשת ראיון שנערך עם מנכ"לית הביטוח הלאומי, בתכניתם של אורלי וגיא בערוץ 10, מיולי 2009. התכנית עסקה בנושא מענק הלידה ומניעתו מנשים היולדות בבית. במסגרת הראיון הבטיחה המנכ"לית בצורה מפורשת, כי הביטוח הלאומי מתכוון לשנות את התקנות המונעות את המענק מיולדות הבית. כשנשאלה על פרק הזמן שייקח לערוך את השינוי הבטיחה, כי מדובר בפחות מתשעה חודשי הריון.
ובכן, שמחתי מאוד לשמוע כי אפילו מנכ"לית הביטוח הלאומי מאמינה כי עבר זמנן של התקנות הקיימות, וכי לא ניתן עוד למנוע את המענק מנשים היולדות בבית, אשר עומדות בקריטריונים שקבע החוק במדינת ישראל, ואשר מקפידות להיבדק כראוי לאחר הלידה.
מאז הראיון חלפה כבר שנה וחצי. מנכ"לית הביטוח הלאומי עדיין מכהנת בתפקידה.
ב- 14/12/2010 פניתי באמצעות טופס פנייה באתר המוסד לביטוח לאומי באשר לסוגיה זו, ונעניתי ב- 22/12/2010 כי עדיין לא יצא פרסום לגבי שינוי בחוק. הומלץ לי לפנות אליכם בנושא.
אני סבורה, כי כיום, כשמתקיימות לידות בית רבות בפיקוחן של מיילדות בית מוסמכות ורופאים מיילדים מוסמכים, אשר הוסמכו ללוות לידות בית ע"י המדינה, ניתן לשנות את התקנות הקיימות כך שאישה היולדת בבית, תוכל לקבל את מענק הלידה מהמוסד לביטוח לאומי באמצעות הגשת תצהיר החתום ע"י המיילדת, וחוו"ד רפואית של רופא נשים ורופא ילדים, אשר יצהירו כי בדקו את היולדת והיילוד בתוך 24 שעות מרגע הלידה.
אנא, קדמו את הנושא במהירות, שכן המצב הנוכחי מונע מנשים רבות את זכותן הבסיסית לקבל מענק לידה, כתמיכה כלכלית מהמדינה לרגל הולדת תינוקן, ויותר מכך - עלול להוות שיקול העומד בדרכה של אישה לבחור כיצד הייתה רוצה ללדת. לידת הבית אינה ממומנת ע"י המדינה, שלא כמו לידה בבית חולים, וכספי המענק יכולים לסייע עוד יותר לאישה היולדת בבית, אשר הוצאותיה עולות בכמה אלפי שקלים על הוצאותיה של אישה היולדת בבית החולים.
כולי תקווה, כי מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי תעמוד במילתה, וכי התקנות יתוקנו בקרוב, כך שאוכל ליהנות מהן בעצמי.
אשמח לקבל תשובה מנומקת ומפורטת.
 
 
 
בברכה,
שירה דרוקר 
העתק: מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש