בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

עדכון סקירת קוקריין: לידות בית מתוכננת בטוחה כמו בביה"ח, רק עם הרבה פחות התערבויות וסיבוכים

 גרסת הדפסה   
 
מאת: (תרגמה) רותי קרני הורוביץ

מחקרים תצפיתיים באיכות יותר טובה ובהגדרות שונות מראים כי לידת הבית מתוכננת במקומות רבים יכולה להיות בטוחה כמו לידה בבית חולים מתוכננת ועם פחות התערבות ופחות סיבוכים. זה עדכון של סקירת קוקריין שפורסם לראשונה בשנת 1998.

יעדים
כדי להעריך את ההשפעות של לידה בבית חולים מתוכננות לעומת לידה מתוכננת בבית נבחרו נשים בסיכון נמוך, בסיוע מיילדת מנוסה עם גב רפואי תומך, שחיוני במקרה של העברה.

בחודש מרץ השנה (2012) יצרו חוקרי קוקריין קשר עם עורכים וכותבים של ניסויים אפשריים.

קריטריונים לבחירה

נבחרו מחקרים מבוקרים רנדומאליים העוסקים בהשוואת לידה מתוכננת בבית חולים מול לידת בית מתוכננת בקרב נשים בסיכון נמוך, כמתואר ביעדים.

איסוף וניתוח נתונים

שני מחברי הסקירה יצרו קשר עם עורכי מחקר לקבלת מידע נוסף, להערכת הנתונים שחולצו ואיכות הבדיקה.

תוצאות עיקריות

שני מחקרים ענו על הקריטריונים אך רק מחקר אחד שכלל 11 נשים עמד בקריטריונים ונכלל. ההוכחה שעלתה ממנו הייתה באיכות בינונית וממילא המדגם היה קטן מכדי לאפשר להסיק מסקנות.

מסקנות המחברים

אין ראיות חזקות ממחקרים אקראיים לטובת לידה מתוכננת בבית חולים או לידת בית מתוכננת, לנשים בהריון בסיכון נמוך. בכל מקרה, המחקרים מראים כי נשים המתגוררות באזורים בהם לא בקיאים מאוד בלידת הבית יכולות להיות מוטבות ממחקרים אתיים ומתוכננים היטב שיבטיחו בחירה מושכלת ואתית. מאחר שנראה שאיכות הראיות לטובת לידת בית ממחקרים תצפיתניים הולכת וגדלה, חשוב להכין סקירה שיטתית מתעדכנת באופן שוטף כולל מחקרים תצפיתניים כמתואר במדריך Cochrane לעריכת סקירות שיטתיות של התערבויות כמו גם לנסות ולהגדיר מחקרים אקראיים מבוקרים חדשים.


יתרונות ונזקים של לידה בבית חולים מתוכננות לעומת לידות בית מתוכננות לנשים בהריון בסיכון נמוך

רוב ההריונות בקרב נשים בריאות הם נורמאליים, ורוב הלידות יכולות להתרחש ללא התערבות רפואית מיותרת. יחד עם זאת, לא ניתן לחזות בוודאות ששום סיבוכים יתרחשו במהלך לידה. כך, במדינות רבות מאמינים כי הדרך הבטוחה ביותר לכל הנשים היא ללדת בבית החולים. 

בכמה מדינות מאמינים שכל עוד אישה נמצאת במעקב במהלך ההריון ומסויעת על ידי מיילדת במהלך לידה, העברה בין הבית לבית חולים, במקרה הצורך, אינה מסובכת. במדינות אלו לידות בית הן חלק בלתי נפרד מן הטיפול המיילדותי. יותר ויותר נראה בבירור שחוסר סבלנות וגישה קלה לפרוצדורות רפואיות רבות בבית החולים עלולים להוביל לרמות גבוהות של התערבות אשר בתורן עלולות להוביל להתערבויות חדשות ולבסוף לסיבוכים מיותרים. 

בלידת בית מתוכננת בסיוע מיילדת מנוסה עם גב רפואי משתף פעולה שהכרחי במקרה העברה חסרונות אלה ניתנים למניעה ואילו היתרון של גישה להתערבות רפואית בעת הצורך נשמר. 

מחקרים תצפיתניים טובים יותר מצביעים על כך שהלידה בבית החולים מתוכננת אינה בטוחה יותר מכל לידות הבית המתוכננות בסיוע מיילדת מנוסה עם גב רפואי שיתופי, אך עלולה להוביל להתערבויות נוספות ולעוד סיבוכים. עם זאת, אין ראיות חזקות ממחקרים אקראיים לטובת לידה מתוכננת בבית חולים או לידת בית מתוכננת לנשים בהריון בסיכון נמוך.

תרגום תקציר סקירת קוקריין הובא מתוך
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000352.pub2/abstract

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש