בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

פיגמנטציית יתר במהלך הריון ולאחריו

תופעות פיגמנטציה מטרידות נשים רבות בתקופה הסב-לידתית, איך מאבחנים מסיכת הריון (מלאזמה)? מהו מנגנון היצירה של פיגמנטציית יתר? איך ניתן לסלק אותה בלי לוותר על רמת בטיחות גבוהה? ואיך פטרייה המופקת מקליפות עצים מרקיבים יכולה לעזור?

 גרסת הדפסה   
 
מאת: *יפית כהן, קוסמטיקאית רפואית

עור פנים בריא, זהר ואחיד מהווה חלק משמעותי במראה החיצוני והינו מרכיב חשוב ביותר בתחושת הבטחון העצמי שלנו.

תקופת ההריון מאופיינת בשינויים הורמונלים הטומנים בחובם לא פעם שינויים במראה העור וברגישותו. שינויים בשיער ובציפורניים, התכהות נמשים והופעת כתמים הורמונאלים הינם רק חלק מהתופעות הנצפות במהלך ההריון.
אז כיצד מטפלים? ומהם הטכנולוגיות החדשות לטיפול שחשוב להכיר?
כתמי פיגמנטציה ומרקם עור בלתי אחיד הינם תופעה שכיחה בקרב נשים בהריון. תופעה זו נגרמת על פי רב כתוצאה מפיזור לא אחיד של פיגמנט המלנין בעור. הפיגמנט נוצר בתאים ייעודים וגורם למראה כהה יותר של העור.
הפרעת עור זו המכונה גם "מסיכת הריון" ובמינוח רפואי נקראת כלואזמה גרבידרום (Chloasma gravidarum), או מלאזמה (מיוונית-  Melasאשר פרושו שחור) מוכרת היטב לנשים רבות ויוצרת לא פעם תחושת תיסכול שכן, במקרים רבים היא משאירה את חותמה בעור גם בתום תקופת ההריון וההנקה.
מה היא בעצם מסיכת מלאזמה או "מסיכת הריון"?
מלאזמה או מסיכת הריון מופיעה ככתמים חומים כהים בהתפלגות סימטרית על המצח, רכות, לחיים, ומרכז הפנים קרי, סנטר, אף ושפה עליונה. הפרעת עור זו ניראת בדרך כלל בחלקו השני של ההריון ושכיחה מאד בקרב נשים בעלות גוון עור כהה אך מאובחנת גם בקרב נשים בהירות.
מה הן הסיבות להופעת המלאזמה?
ידוע כי רמות גבוהות של הורמוני המין הנשיים האסטרוגן והפרוגסטרון במהלך ההריון מעוררים הפרשה של הורמון בשם MSH (melanocyte-stimulating hormones), המשפיע על ייצור פיגמנט המלנין מעבר לרגיל.
כמו כן, מחקרים אחרונים שנערכו בתחום הצביעו על שומנים מיוחדים המופרשים מהשליה המשפיעים על תהליך יצירת הפיגמנט בעור. נמצא כי השליה הינה מקור עשיר לשומנים ביו אקטיבים מסוג ספינגוליפידים המשפיעים על פעילותו של אינזים הטירוזינאז המשתתף במנגנון יצירת פיגמנט המלנין.
גלולות נגד הריון עלולות אף הן לגרום להתכהות העור ולמעשה נשים אשר פיתחו פיגמנטציה בעת נטילתן היו רגישות ברב המיקרים להופעת הפיגמנטציה גם בעת תקופת ההריון. תרופות מסויימות, גנטיקה תורשה וחשיפה לשמש הינם גורמים אקוטים נוספים להתהוות התופעה. 
חלקו השלישי של ההריון מאופיין אף בהתכהות קו הבטן והטבור ויש מחקרים המצביעים כי הסיבה להתכהות אזורי גוף מסויימים כמו הפנים והמצח במיוחד, מצביעה על ריכוז גבוה יותר באזורים אלו של תאים הנקראים מלנוציטים, תאים אשר בתוכם מיוצר פיגמנט המלנין והרגישים יותר לשינויים הורמונאליים. 
מה מומלץ בזמן הריון?
·        שימוש יום יומי בקרם הגנה בעל מקדם הגנה SPF30 רחב טווח, המציע הגנה משולבת הן נגד קרני ה-UVB והן נגד קרני ה- UVA הינו בגדר חובה! מומלץ להשתמש בקרם הגנה המכיל מסנני קרינה שאינם כימיקלים מסוג Zinc Oxide ו- Titanium Dioxide המותאם לעורות רגישים.
·        ליחוח תדיר של העור ושימוש בקרם לחות והזנה הינו חלק מהותי מטיפוח העור ושמירת בריאותו.
·        שימוש בתכשירים אנטי דלקתיים ו/או אנטי אוקסידנטים כדוגמת תה ירוק, ויטמין E ,C , ניאצינמיד (ויטמין B3 ),מומלצים ביותר בכל שגרת טיפוח של העור.
·        שימוש דו שבועי בפילינגים המכילים חומצות פירות (חומצות אלפא – הידרוקסיות או AHA) כדוגמת חומצה גליקולית המופקת מקנה סוכר, חומצה סיליצילית (חומצה בטא- הידרוקסית או BHA) וחומצות פוליהידרוקסיות המיועדות לעורות רגישים כדוגמת חומצה לקטו-ביונית.
·        מומלץ שימוש בסבונים עדינים אשר אינם מגרים ו/או מייבשים את העור.
ממה מומלץ להימנע במהלך ההריון?
·        מומלץ להימנע משימוש בסבונים המכילים דטרגנטים מסוג .Sodium lauryl sulfate חומר זה עלול לגרום לשינוי במבנה שומני העור ולגירויו ולכן לא מומלץ כלל לשימוש.
·        מומלץ להימנע משימוש בתכשירים המכילים מרכיבי בישום, שמנים מינרלים, פטרולטום, דונג (Beeswax) וצבעי שיער המכילים Para-phenylenediamine.
·        מומלץ להימנע מפילינגים המכילים גרגרים, שפשוף וגירוי העור היכולים לעורר את קצב יצור המלנין בעור.
כיצד נטפל בכתמי פיגמנטציה לאחר הלידה?
עם תום תקופת ההריון וההנקה מומלץ להקדים ולהתייעץ עם איש מקצוע מומחה לעניין לשם התאמת הפרוטוקול הטיפולי שכן נשים רבות מחליטות לטפל רק לאחר זמן רב, דבר המקשה מאד על הצלחת הטיפול.
חשוב ביותר לדעת כי אבחון עומקה של הפיגמנטציה בעור הינו תנאי הכרחי לקביעת הפרוצדורה האסתטית המתאימה,בחירה נכונה של חומרי הבהרה, קביעת זמן הטיפול, הסיכוי להצלחתו ותאום הציפיות.
קביעת עומקה של הפיגמנטציה נעשית בדרך כלל ע"י שימוש במנורת וודס (Wood Lamp) שהינה מנורת אור אולטרא סגול.
כתמי פיגמנטציה הנראים בצבע חום בהיר מצביעים על פיגמנטציה הממוקמת בשכבות העור העליונות (פיגמנטציה אפידרמלית) והטיפול בה בדרך כלל מהיר יותר.
כתמי פיגמנטציה הניראים בגון כחול- אפור מעידים על פיגמנטציה עמוקה יותר (פיגמנטציה דרמלית) והיא קשה יותר לטיפול.
כתמים בעור הנראים בצבע חום כהה מעידים על הימצאות פיגמנטציה בשכבות העור העמוקות אך גם בשכבות העור העליונות וזמן הטיפול יכול להשתרע על פני חודשים רבים ויותר.
מה הם חומרי ההבהרה הקיימים כיום לשימוש?
מנגנון יצירת פיגמנט המלנין בעור הקרוי במינוח רפואי מלנוגנסיס (Melanogenesis), הינו תהליך מורכב ביותר המורכב מ- 14 תת שלבים. למעשה רק 10 תת שלבים יכולים להיות מושפעים ממריחה טופיקלית של חומרי הבהרה שכן 4 תת שלבים נוספים מתרחשים בקצב כל כך מהיר כך שהשפעתם של חומרים אלו הינה זניחה.
היות וחומרי ההבהרה הקיימים משפיעים רק על שני תתי שלבים במנגנון יצירת הפיגמנט מתוך 14 תתי שלבים, הטיפול בפיגמנטציה חייב להיות מערכתי ומתבסס על מס' חומרי הבהרה ומרכיבים הפועלים במנגנונים שונים!
יתרה מזאת, חשוב לדעת כי טיפול בפיגמנטציה משתרע בדרך כלל על פני חודשים רבים (תלוי כמובן בסוג הפיגמנטציה) ומאחר ולפיגמנטציה יש נטייה לחזור או שהינה מוחמרת בחשיפה לשמש, תחזוקת העור בבית, שימוש יום יומי, והגנה מהשמש הינם אבן יסוד בכל תרפיית טיפול.
נכון להיום ידוע כי קיימים יותר מ-30 חומרים בעלי יכולת השפעה על מנגנון יצירת פיגמנט המלנין. חומרי ההבהרה הידועים לטיפול בכתמי העור נחלקים לחומרי הבהרה במרשם רופא וחומרים ללא מרשם (Over the counter) וקיימים בתכשירים קוסמטיים רבים. תכשירים ללא מרשם מכילים מרכיבים כדוגמת: ויטמין C, חומצה אזלאית, חומצה קוג'ית, צמח ליקוריש, ארבוטין, פולי סויה, רטינול ועוד.
תכשירים הניתנים במרשם רופא מכילים בד"כ מרכיבים פעילים ביותר בריכוזים שונים כדוגמת הידרוקינון ורטינואדים שהינם נגזרות של ויטמין A והאסורים לשימוש בהריון כדוגמת רטווית ולוקאסיד. לעיתים נרשמת משחת הבהרה המבוססת על נוסחת הבהרה אשר פותחה לפני שנים ע"י רופא עור בשם אלברט קליגמן. הנוסחה מכילה ריכוזים משתנים של רטין A, הידרוקינון, וסטרואיד ונקראת נוסחת קליגמן.
מרכיבים אלו מומלצים למריחה בלילה שכן חשיפה לשמש גורמת לפירוקם זאת ועוד, רגישות הנגרמת לעור בחשיפה לשמש כתוצאה ממריחתם ובכך חסרונם!
יתרה מזאת, הידרוקינון הינו מרכיב מאד פופולרי ומשמש כ- Gold Standard בטיפולי הבהרה רבים אולם בריכוז גבוה אינו מומלץ לשימוש בעורות כהים שכן שימוש ממושך יכול לגרום לתופעת לוואי של הכהיית עור כתמית הנקראת אוכרונוזיס. ויש מחקרים המצביעים אף על רעילותו לתאי העור.
למרות יעילותם של מרכיבים אלו בהבהרת העור חסרונם הגדול הינו הפוטנציאל הגדול לגירוי העור ותחושת העיקצוצים, גרד ואף יובש אקוטי הנילוות להם. לפיכך הסבילות של חומר זה במיוחד בקרב כל מי שעור פניו מוגדר כעור רגיש הינה נמוכה ביותר.
 אז מה הן הטכנולוגיות החדשות לטיפול בכתמים בעור?
גירוי העור ע"י חלק מחומרי ההבהרה הקיימים עלול להוביל ליצירה של רדיקלים חופשיים שהינן מולקולות הרסניות לתאי העור וכתוצאה הזדקנות מואצת של העור.
זאת בדיוק אחת הסיבות למחקרים שהובילו לגילויים של דור חדש של מרכיבים בעלי פרופיל בטיחותי גבוה אשר אינם רעילים, אינם גורמים לרגישות העור בחשיפה לשמש, בטוחים לשימוש ארוך טווח, אינם מגרים את העור, אינם מאבדים מיעילותם בחשיפה לשמש, ומותאמים לכל סוגי העור הכהים ביותר ואף הרגישים ביותר.
 טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך להבהרת העור המבוססת על אינזים טבעי בשם Lignin peroxidase אינזים זה מופק מפטריה בשם  Phanerochaete chrysosporiumונמצא כבעל יכולת פירוק הליגנין המצוי בדופן התא בעצים מרקיבים וכתוצאה הבהרתם. מולקולת הליגנין זהה לפיגמנט המלנין בעור. נמצא כי אינזים זה אכן יכול לפרק את פיגמנט המלנין האחראי להופעת כתמי העור.
האינזים הוכח כבעל יעילות קלינית מוכחת להפחתה זמנית של מלנין כשהתוצאה המתקבלת הינה מראה עור בהיר יותר, זוהר ואחיד.
טכנולוגיה זו היא הראשונה והיחידה הפועלת להבהרת העור ע"י פירוק ישיר של ריכוזי המלנין. כיוון שהמלנין הינו תרכובת עמידה במיוחד וקשה מאד לפירוק, מרבית התכשירים הקיימים וחומרי ההבהרה פעלו עד עתה רק על מוקד ייצור המלנין ולא על פירוקו.
כיצד מטפלים בקליניקה הרפואית בכתמי פיגמנטציה?
בקליניקה מתבצעים טיפולים בהתאם לפרוטוקול רפואי המותאם אישית לסוג הפיגמנטציה.
פילינגים המבוצעים אחת לחודש הגורמים לקילוף שטחי של שכבת העור העליונה, מבהירים, מחדשים, ומעדנים את מרקמו. פילינגים המתבססים על חומצה גליקולית, חומצה לקטית אשר הינה חומצת חלב וחומצה סיליצילית שהינה חומצה בטא הידרוקסיד ואנטי דלקתית.
פילינגים אלו בשילוב עם חומרים לשימוש תחזוקתי בבית מבהירים את כתמי העורוהתוצאות בדרך כלל משביעות רצון.

לסיכום
כתמי פיגמנטציה במהלך הריון הינם תופעה שכיחה למדי.
הטיפול בכתמים אלו הינו מערכתי ומתבסס על טיפול בקליניקה בשילוב תחזוקתי יום יומי.
חשוב לזכור! שמירת העור מפני קרני השמש המזיקות הינה אבן יסוד בכל תרפיית טיפול.
 
*
כותבת המאמר : יפית כהן – קוסמטיקאית רפואית, בעלת קליניקה לפרוצדורות אסתטיות   מתמחה בדרמטולוגיה קוסמטית, טיפול בפיגמנטציות, כתמי עור ואיבחון קליני של העור.
מרצה בכנסים מיקצועיים בנושאי הפרעות עור, טיפוח העור ושמירת בריאותו.
פרטים להתקשרות: נייד:054-5321040 , yc.cosmetics@gmail.com, www.yafitcohen.co.il

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
 



 

 

 

 

 
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש