בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

טרנד חדש בלידה אפידורלית - כדור פיזיו בצורת בוטן

המיילדות מרימות גבה, הדולות מאמצות מהר: כדור פיזיו חדש משפר תוצאות לידה מאולחשת, מקטין הסיכוי לקיסרי ומקצר הלידה. ההשתלמות כבר כאן

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ

בארה"ב זה כבר להיט, למרות שמיילדות עדיין מרימות פה ושם גבה. במיוחד כשהן רואות דולה חובקת את הבלון צר המותן במסדרון, בדרך לחדר לידה, שסביר שמאחורי דלתו נמצאת באותם רגעים יולדת מאולחשת אפידורל.

אחרי הריבוזו, בלון הפיזיו בצורת בוטן מסומן כטרנד הבא בלידה בישראל. מה מיוחד בכדור הפיזיו צר המותן, ואיך הוא מסייע בלידה? עבודות שנערכו לאחרונה על השימוש בבלון הבוטן מצביעות על יתרונות ברורים בשימוש בו כאביזר המשפר את תוצאות הלידה באופן מובהק, במיוחד בכל הנוגע במניעת ניתוחים קיסריים והתערבויות מכשירניות במיוחד עבור יולדות שקיבלו אלחוש אפידורלי. במחקר שנערך בשנה החולפת בארצות הברית נמצאה הפחתה של 13% בשיעור ניתוחים הקיסריים אצל המשתמשות בכדור לעומת קבוצת הביקורת, 90 דקות קיצור של משך השלב הראשון בלידה, ושל 23 דקות בשלב השני.
אבזר הלואו-טק, שמחירו זול יחסית (40-100$ בארה"ב ליח', בישראל מעט יותר) יציף קרוב לודאי בשנים הקרובות את חדרי הלידה בארץ, ולימוד השימוש בו והכרת יתרונותיו, אטרקטיבי מאד עבור דולות ומיילדות שעיניהן נשואות לשיפור הלידה.
במקור הומצא הכדור מחוטב השקע כדי לאפשר לפיזיותרפיסטים עבודה עם אנשים הסובלים מבעיות שיווי משקל וקואורדינציה. נשים בלידה המקבלות אלחוש אפידורלי הופכות בהחלט מאותגרות,  זמנית לפחות, בשני היבטים אלו, והכדור החדש מספק מענה לדרישה של תנועה בטוחה ומאוזנת.
 
עיקר העבודה עם כדור הבוטן בלידה היא על מיטת האשפוז, מה שמקנה לו יתרון עצום כאביזר בזירה הכה פופלרית בה מתקיימות למעלה מ-95% של הלידות, אם כי בהחלט ניתן להשתמש בו גם בלידות חוץ אשפוזיות דוגמת לידות המתרחשות במרכזי לידה וכמובן שבלידות בית. בחדר הלידה האשפוזי, הכדור משתלב נפלא עם מיטת הרובוטריקים הידועה לשימצה של בית החולים ומאפשר מנעד חדש של תנוחות ותנועות המתאימות לעבודה עם מיטה מורמת מראשות ומורמת מראשות למחצה.
התועלת המרכזית של השימוש הדיפולטיבי בכדור – רבע שכיבה על הצד תוך סבסוב מלא של האגן היא פתיחה דינמית עדינה וידידותית של כל מפרקי האגן! ובו זמנית. במקביל יכול גם פלג הגוף העליון להשתחרר מן הלחץ המאפיין שכיבה מלאה על הצד – על כל זרוע בתורה, וכן ליהנות מהרחקה יחסית של אזור הצלעות מאזור המפרק הקדמי של האגן – סימפיזיס פוביס, במעין פיתול עדין.
"כשהירך העליונה נשענת על הכדור והברכיים כפופות, הנתיב לתינוק פתוח יותר", אומרת מיילדת אמריקאית בראיון על היתרונות של השימוש בכדור הבוטן. לדבריה, הכדור מעורר בקרב המיילדות בארה"ב תקווה גדולה לשיפור נתוני הלידה ברמה הלאומית המציגה שיעור מדאיג של 30% קיסריים. מגמה דומה נבנית גם בישראל עם ממוצע ארצי של 24% בשנה שעברה.
כדור הבוטן פותח בפני האמא והמלווה אופציות של תנועה לאגן שלא היו אפשריות קודם לכן, מעודד דינמיקה נכונה ועדינה של מפרק הסקרו-איליאק, בטווח הבטוח לתנועה באפידורל, ומונע לחץ על עצם הזנב בתנוחת חצי שכיבה-ישיבה, במיוחד על הצד.
מיילדות מדברות על יתרונותיו הברורים של הכדור שכאילו נבנה כדי להתממשק בצורה אידיאלית עם מיטת הלידה: הוא נוח ומגביר נוחות, אינו מוסיף גורמי סיכון ונוחות השימוש בו גבוהה. ללא ספק, הכדור הוא אביזר משלים אידיאלי למיטת הלידה ומשפר אותה מאד.
הכדור נותן תמיכה מסיבית ויחד עם זאת ידידותית לתנועה של הירך העליונה ושל מפרק הירך ומאפשר לדולה או למלווה בלידה, להניע בקלות את הירך, כשהברך מובילה וכאמור וחשוב מכל – התנועה היא בגזרה בטוחה (זווית התנועה מוגבלת וידידותית בד"כ לכולן). למותר לציין שגם האמא היולדת עצמה יכולה להגיע כך בקלות אל הברך שלה ולהניעה.
יתרון המפתח הגדול, הבטוח והדינמי לא התאפשר עד היום באמצעות אבזרים משפרי לידה אחרים. כריתי – הכרית הגדולה בצורת פרסה אמנם מאפשרת מרווח בין הירכיים אך עבור יולדות מאולחשות אפידורל המאותגרות תנועתית – הכרית בהחלט לא עודדה אותה. מיטת הלידה למרות המאמצים שהושקעו בעיצובה, בוודאי שלא עודדה תנועה בלידה לא מאולחשת ואף להיפך – הגבילה אותה מאד.
גם נשים שאינן מאולחשות בלידה יכולות ליהנות מאד מן השימוש בכדור, כמו גם הדולות שלהן בסיוע ללידתן. אופן השימוש בכדור בלידה שאינה מאולחשת מגוון. החל ב'רכיבה' בישיבה או בעמידת שש משוחררת לחץ מפרקי ידיים על הכדור, על המיטה או על מזרון, מלאה או של פלג הגוף העליון בלבד. בתנוחה זו הדולה יכולה לגשת אל אזור הגב התחתון ולסייע בעיסוי הסקרום והגב התחתון, בלחיצת ירכיים כפולה ובעיסוי-נענוע של הכתפיים, הזרועות והגב העליון המערסל על ידי הכדור.
תועלת נוספת שהכדור מאפשר היא עבודה פנים אל פנים של הדולה עם האמא היולדת. היולדת והאמא רוכנות לפנים, ונשענות פנים מול פנים על הכדור. בצורה זו מתאפשר קשר עין קרוב, נוירוני המראה יכולים לשמש עבור הדולה להנחייה באמצעות חיקוי של נשימות הרגעה עמוקות למניעת היפרטטנטילציה ואיסכמיה, עבודה מנטאלית דוגמת קרקוע, ועוד.
להערכתי, מדובר בכלי שיפור לידה משמעותי עבור כל דולה, בין אם תרכוש כדור לעצמה ובין אם תשתמש בכדור הבוטן, אותו נפגוש להערכתי בכל חדר לידה בישראל בתוך השנים הקרובות.
בהשתלמות מיוחדת שאקיים ב-6 באוקטובר בת"א בין השעות 11-13, אלמד טכניקות לשימוש בכדור הבוטן וכן תתקיים מכירה מיוחדת של הכדור בהנחה בלעדית של 30% ישירות מן היבואן, חב' 'פעלתון' המייבאים אבזרי ספורט וג'ים לישראל. ההנחה בלעדית עבור חברות ארגון הגג ולא, אני לא גוזרת כאן שום קופון לבד אולי מזה החברתי של מי שהשיגה לכן. וכן, ניתן לקנות את הכדור ישירות מן היבואן ולומר שהופניתן דרך ארגון הגג של הדולות, עד סוף המבצע.
ההשתלמות במחיר 150 ₪ כוללת שתיה וכיבוד קל ובריא ומותנית בכמות משתתפות מינימלי. להרשמה יש לסמן 'משתתף' בדף הפייסבוק של האירוע.

*רותי קרני הורוביץ היא מומחית בלידה, ראש ארגון הגג של המקצועות הסב-לידתיים בישראל, מנהלת ביה"ס אמנות הלידה להכשרת דולות ומדריכות להכנה ללידה, דירקטורCAPPA-Israel, מנהלת אתר דולות – אמנות התמיכה בלידה, מנהלת אתר לידה – אמנות הלידה, ממקימות תנועת נשים קוראות ללדת ומחברת הספר והתקליטור אמנות הלידה – הכנה מנטאלית מטאפיזית להריון, לידה והורות' הניתן להורדה חינם באתר לידה – אמנות הלידה

 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש