תיפגשו עם המחנכת, היועצת, הפסיכולוגית ומנהלת ביה"ס (השימוש בלשון נקבה פונה גם לזכר וכו'....) ונציגות לא מתלהמת של ההורים. מציעה שבנציגות יהיה גם (אם ישנם כאלה ואם ניתן) איש חינוך ממערכת החינוך (מורה, גננת...), פסיכולוגית ומישהי שמתמצאת בענייני ניהול מערכות או ניהול צוות עובדים, צרכנים... מצטערת על הציניות - אבל מניסיוני בשני צדי המתרס - רצוי (עבור שני הצדדים) שמראש יהיה איזון בין שתי ה"משלחות" שנפגשות, כך שתהיה גם שפה מקצועית משותפת, לא יהיה צד שמרגיש מאויים / חלש / חזק מאד . אלה דברים שמאפשרים הידברות עניינית ודילוג על כמה משוכות ראשונות. אני מסכימה שיש כאן שני צדדים שסובלים: הילד האלים (ובני ביתו) והילדים המאויימים והנפגעים) ובני ביתם. ויש גם צד שלישי בבעיה ובמצוקה לא קטנה: הצוות וההנהלה. אני מציעה שתכינו לעצמכם רשימת דרישות (מוסכמת על כל נציגי ההורים)להגנת ילדיכם ולרווחתם בבית הספר. אל תגעו בעניין של מה עושה אותו ילד ואל תתארו אותו כמפלצת מאיימת. התמקדו רק בילדים שלכם ובמה שזה עושה להם, איך זה משפיע עליהם וממה אתם חוששים לגביהם. גם כך תימנעו קושי של אנשי צוות ביה"ס שייאלצו (אם הם רוצים או לא) להגן על הילד, על החיסיון של התנהגותו, על החיסיון של כל מה שהם יודעים עליו ועל משפחתו מבחינה מקצועית ואישית ועל הצעדים שכבר נקטו (אני בטוחה שננקטו כבר צעדים - אלא שהם לא צלחו, על פי מה שאת מתארת). בקשו מראש (לפני המפגש) שבסיום המפגש ינוסח משהו כתוב. אם הצוות לא יוכל להתחייב לניסוח משהו משותף או מטעם עצמו - אימרו שאתם תירצו לנסח סיכום ומסקנות משלכם, ברוח הדברים שדוברו, ואתם תגישו אותו לביה"ס. את הנוסח שתנסחו (מיד בתום המפגש, ואני מציעה שתעשו זאת בנוכחות צוות ביה"ס, גם אם יהיה פאסיבי לחלוטין בעת הניסוח) שילחו לאחר מכן גם למפקחת של ביה"ס מטעם משרד החינוך ולמשרד החינוך עצמו. הקפידו לכתוב את הדברים ללא התלהמות ואני מציעה שתציינו בראש הדברים את הערכתכם לעבודת הצוות בביה"ס, כולל מחמאה כללית וגם ציון שמות ספציפיים של מי שמגיעה לו מחמאה (תמיד יש משהו טוב לכתוב על הצוות. בטוחה שתמצאו!). זה מגיע לצוות שעבודתו בוודאי לא קלה (גם בלי בעיות מיוחדות) וזה גם קצת יפחית התנגדויות (אם תהיינה כאלה) וייצור רצון לשיתוף פעולה של הצוות ושל אנשי משרד החינוך.
ובעניין "עזרה ראשונה" מיידית אני מציעה לבקש חונכת מקצועית צמודה לילד. סביר שביה"ס עצמו יכנס למהלך של איבחון הילד (אם עדיין לא נעשה) וטיפול מקצועי מתאים + הדרכה ובדיקת שיתוף פעולה של ההורים או הכנסת גורמי רווחה לתמונה - אבל באלה אתם לא אמורים להתערב וגם לא (לא!!) להציע אותם. אתם, כאמור, רשאים וחייבים להציע כל מה שיגן על ילדיכם ויאפשר להם להגיע לביה"ס בהרגשה שהמקום הזה מאפשר להם ביטחון ורווחה ותחושת מוגנות.
בהצלחה,
דרורית אמיתי-דרור מומחית לגיל הרך יועצת להורים ולאנשי חינוך 0522322420
|
תוכן התגובה:
|