www.leida.co.il   
 

איך לעצב חדר לתינוק במו ידיכם?

 מאת: יונתן גל*

חדר אידיאלי לתינוק חדש, החדר שבו כל המרכיבים משתלבים לשלמות אחת, הוא חלום של הורים מצפים רבים. אך מהו החדר האידיאלי? ואיך הופכים חדר נתון, לא תמיד חדש וגדול ומואר לכזה? עיצוב מוקפד וסטרילי שנראה מצוין בפרסומת, עלול להתברר כמתסכל ובלתי ידידותי בעליל להורים מסוימים, בעוד שחדר `זרוק` יותר ובסגנון `טבעי`, עלול להיות נוח עוד פחות להורים אחרים.
כדי לקבל חדר תינוק שהוא גם יפה ומזמין, גם נוח, וגם מתאים בדיוק, צריך להתחשב בשתי הנחיות עיקריות: מבנה החדר וטעמם של ההורים. כמו כן יש להתייחס לאילוצים ספציפיים כמו לריהוט ההכרחי בחדר, וכד`. מסתבר, שדווקא מערך צפוף של אילוצים מניב הרבה פתרונות יצירתיים.
כאשר אנו ניגשים לעצב את החדר הנתון, הגורם הראשון כאמור שאליו יש להתייחס הוא גודל החדר ומבנהו: בחדר קטן רצוי לרוב לצמצם את מספר פריטי הריהוט, לבחור בגוון שולט בהיר, ולשחק עם גוונים בני אותה משפחה.
בבחירת גוון הצבע של קירות החדר, רצוי לא להתפתות לצבעים עזים היות וצעצועי התינוק הם בדרך כלל צבעוניים מאוד.
כדי ליצור אשליית גודל ניתן להוסיף ציור קיר עם פרספקטיבה, או לצבוע את אחד הקירות בגוון השונה מהקירות האחרים אך השייך לאותה משפחה (חמים או קרים, פסטליים או רעננים וכן הלאה).
גורם נוסף הוא גיל הילד. לתינוק שאך נולד יש להתייחס בהתאם, כלומר, לא "להעמיס" את החדר ברהיטים, צעצועים וצבעוניות יתר. מצד שני חשוב שלא הפוך את החדר ל"שדרת המעצבים"- עיצוב קר ויבש אולי נראה להורים יוקרתי, אך אינו מגרה מספיק את הרך הנולד. ניתן אם כך לבחור את דרך הביניים - משהו קליל ונחמד, צבעוני ושמח בהתאם לטעמכם האישי וכמובן לגודל החדר.
כאשר התינוק גדול יותר, וניתן לשתף אותו בהחלטות. רצוי וכדאי לשאול את הפעוט לדעותיו ולרצונותיו, בעיקר בכל הנוגע לקישוט הקירות (תמונות, ציור קיר, מדבקות), ולפריטי הריהוט האופציונליים (כסא ושולחן קטנים או מרבץ כריות, ספת ספוג רכה או פוף נעים, מגירות אחסון או ארגז צעצועים וכו`).
ריהוט ואביזרים נלווים
לא תמיד יש להורים את האפשרות הפיננסית לקנות את הרהיטים שעליהם חלמו. אולם בעזרת מעט דמיון, ובעזרתם צבעים מיוחדים, שבלונות, מדבקות וכו`, ניתן להפוך כמעט כל רהיט ליצירה ייחודית. ניתן גם לחדש פריטי ריהוט שקיבלתם במתנה, ולהפוך אותם `חדשים` ואישיים יותר. חנויות המתמחות בצביעה אמנותית שמחות להעניק שירותי ייעוץ מצוינים בנושא וכדאי להיעזר בהן.
תוספת של אלמנטים כגון: מובייל, מגן ראש, כסוי מיטה, קוביות אחסון צבעוניות ועוד כיד הדמיון, עשויה להפוך את החדר למקום שנעים ומעניין לשהות בו. אפשר לשאוב רעיונות מז`ורנלים, תערוכות עיצוב כלליות וממוקדות חדרי ילדים, וכדאי לבקר אף בחנויות ריהוט ואביזרי עיצוב לקטנים כדי לקבל השראה. מוצרים מעוצבים ויקרים, עשויים לעורר רעיונות יצירתיים שעלותם נמוכה. כדאי גם לשקול שילוב אלמנטים שאינם מיועדים במקור לחדרי ילדים ומוצגים בחנויות עיצוב בלבד. ספירלת פלסטיק רכה המשתלשלת מהתקרה יכולה ליצור עניין ותנועה רבה גם בחדרו של פעוט. כך גם גופי תאורה עגולים ומרככים, דוגמת כדורי ניר האורז. יש לזכור שהתינוק מבלה זמן רב במיטה ופניו אל התקרה, כך שרצוי להימנע ממנורה שחלקה התחתון חשוף בפניו. כדאי לשקול שימוש במנורות הניתנות לעמעום.
בנושא הרצפה, אם היא מכוסה בשטיח, יש לדאוג לשאיבתו ולניקיונו כדי למנוע אלרגיות מיותרות. אם הרצפה חשופה, יש לוודא שאינה חלקה, בכל זאת סביר שתשאו את התינוק הרה `על הידיים` ולא תמיד כשאתם בשיא העירנות שלכם.
צבע וסיד
כל הכרוך בצביעה וסיוד נעשה כיום בצבעים המיועדים לכך. בחדרי ילדים יש להעדיף צבעים על בסיס מים הידידותיים לסביבה ואינם רעילים. מתוך משפחה זו כדאי לבחור בצבעים עמידים ורחיצים (כגון סופרקריל) המשווקים במבחר גוונים עצום. וכשבוחרים צבע, קונים, צובעים ומסיימים מומלץ לשמור קטלוג ובו מסומן מספר הגוון המדויק לחידוש הצביעה ולתיקונים. קטלוג שומר אינפורמציה כזו שתאפשר להחליפו במקרה הצורך בקלות לזה של יצרן אחר, לדוגמא.
תקרה
מאחר שהתינוק מבלה כאמור שעות רבות בשכיבה על גבו, או בחצי שכיבה-ישיבה בסלקל, משחקת התקרה תפקיד חשוב בשדה הראיה שלו. ככלל, מומלץ להורים חדשים לעשות סימולציות בביתם, כדי לראות את העולם מנקודת מבטו של הפעוט. לדוגמא, לשכב על הגב בחדרו, ולהביט בנוף. האם המובייל נראה מנקודה זו? האם המנורה אינה מסנוורת, האם החלון מאפשר הצצה בשמיים, האם הרוח אינה חודרת לזווית זו? וכו`
מסיבה זו, לדוגמא, כדאי מאד לשקול ציור על התיקרה. מאחר שהמלאכה דורשת מיומנות ומאמץ פיסי (תשאלו את משפצי הקפלה הסיסטינית…) מומלץ לחייג במו ידיכם לבעל מקצוע מיומן.
תקרות מוכנות גם לשאת מדבקות (קחו בחשבון סיוד של הקילופים בעוד שנה) ופוסטרים, בתנאי שהם מאובטחים היטב אל התקרה, ולא תלויים כחרב דמוקלס חלילה מעל לראש הזאטוט.
תקרה גבוהה מאד, ניתן `להנמיך` בעזרת פס צבעוני, מודבק (טפטים מקסימים מוצעים ברוב רשתות עשה זאת בעצמך ובחנויות עיצוב) או מצויר. תקרה נמוכה חייבת להיצבע בגוון הבהיר ביותר האפשרי כדי שלא `תונמך` עוד יותר על-ידי גוון `כבד`.
ציורי קיר
ציור קיר הוא אלמנט העשוי לשנות לחלוטין את אופיו של החדר. הוא מוסיף אוירה ונעימות (בתנאי שנעשה במיומנות) ונותן לחדר חיים חדשים. ציור `נכון`, עשוי אף `לתקן` חוסר שלמויות בחדרים רבים. `להגדיל` חדר קטן (בעזרת תמונת פרספקטיבה, לקרוע חלון בחדר שאינו מאורגן טוב מבחינת פתחים, `לרכך` ו`לעגל` זוויות חדות מדי שלא מסתדרות עם אילוצי רהיטים וכו`.
מאחר שההורים הם אלו המחליטים על עיצובו של חדר היילוד, משקף הציור, על פי רוב אלמנטים של ילדות, טבע ושלווה. גיבורי ספרות הילדים וסרטי הילדים פופולריים אף הם.
להורים המבקשים ליצור את הציור בעצמם, מומלץ לצייר תחילה את הציור כסקיצה על דף רגיל, ולאחר מכן להעבירה לבריסטולים בגודל אמיתי. לאחר מכן יש לשרטט את הציור על הקיר בקווי מתאר עדינים ומחיקים. לאחר מכן, ניתן להתחיל בצביעה. גם כאן יש לשמור על כללי הציור מחד, והצביעה מאידך. מכחולים בגדלים שונים, צבעים לא רעילים וכו`. בקיצור, אולי בכל זאת עדיף לשכור בעל מקצוע…
ישנם כיום מספר לא מבוטל של ציירי קירות ורצוי להבחין באיכויות השונות לעומת המחיר. כשאתם מראיינים בעל מקצוע, בקשו לראות תצלומי עבודות שעשה, וודאו שהבין את רצונותיכם במדויק, נסו להסביר לו את רצונכם בעזרת התמונות שהציג. סכמו מראש את פרטים כמו: מה בדיוק כולל המחיר (עבודה וחמרים), זמן העבודה, ומועד סיום.
בקיצור, את רוב הפתרונות לעיצוב חדר הילדים ניתן לבצע במו ידיכם, לא צריך לפחד - זה רק צבע. (ותמיד ניתן לקחת בעל מקצוע מיומן שיוכל לתקן ולהציע מגוון רחב של סגנונות וטכניקות).

*הכותב הוא יונתן גל, מומחה לעצוב וציור בחדרי ילדים. 052-592642

עשו זאת בעצמכם
צביעת הקירות בטכניקות שונות
ניתן ליצור אפקטים מעניינים על הקירות תוך שימוש באמצעים לא מקובלים. להלן מספר דוגמאות:
חומרים:
צבעי סופרקריל בגוונים המתאימים לחדר
סבון כלים נוזלי
ספוג
שקיות ניילון גדולות
בדים במרקמים שונים
ועוד חומרים ככל העולה על דמיונכם.
אופן הצביעה:
תחילה יש לוודא שהקיר נקי, כל החורים והסדקים מטופלים, והקיר צבוע בסופרקריל (לבן או גוון בסיס אחר).
את הצבע יש לדלל עם כ- 20% מים עד שנוצר מרקם של יוגורט, ולהוסיף מעט סבון כלים נוזלי.
לצביעה עם ספוג - יש לטבול את הספוג בצבע ולסחוט, כעת למרוח את הצבע על הקיר בתנועות סיבוביות. יש להקפיד להתקדם בסדר מסוים ולעבוד מהר. אין לחזור על מקום שכבר צבעתם. כדי ליצור צביעה עדינה ניתן לדלל את הצבע בכמות גדולה יותר של מים. הצלחת הצביעה תלוייה במיומנות ולכן אל תתייאשו - ככל שתצבעו יותר קירות כך תשתפר המיומנות שלכם.
לצביעה עם בדים - לטבול את הבד בצבע ולסחוט. ליצור מהבד מעין נקניק, להניח אותו על הקיר בחלק הצמוד לתקרה, ומשם לגלגל אותו בעדינות כלפי מטה.
ניתן לאחר התייבשות השכבה הראשונה ליצור שכבה נוספת בגוון אחר.
לצביעה עם ניילון - על הצבע להיות סמיך יותר מאשר בשני סוגי הצביעה הקודמים. את השקית טובלים בתוך הצבע, וסוחטים. כעת ניתן לעבוד במספר טכניקות:
1. כמו הבד, ליצור מעיין נקניק ולגלגל אותו על הקיר.
2. לקמט את השקית ולטפוח קלות על הקיר.
3. לקמט את השקית ולאחר מכן לפתוח אותה ולהצמיד אל הקיר.
ועוד כיד הדמיון.
והכי חשוב - אם ניסיתם והצביעה לא מצאה חן בעיניכם אל תתייאשו! חכו עד שהצבע יתייבש, צבעו בגוון הבסיס ונסו שוב.
*יונתן גל הוא מומחה בעיצוב וציור בחדרי ילדים 052-592642

למאמרים נוספים במדור עשו זאת בעצמכם


איך להכין כרית חום - קור כריות חימום וקירור ללידה, לתיק דולה, למשפחה ולמתנות במו ידיך


איך לבנות ערכת הדרכה בסיסית להכנה ללידה + איך להכין דגם שד להנקה ולקראת לידה במו ידייך


איך להכין בוק צילומי הריון במו ידיך


איך להכין יציקת גבס בליקאסטינג בליקסט בליקאסט לבטן בהיריון במו ידיך


איך להכין מנשא לתינוק במו ידיך


איך להכין צעצועים התפתחותיים לתינוק במו ידיך


מתכונים