www.leida.co.il   
 

איינגר יוגה*

 מאת: נעה צוייג*

בטווח זמן קצר יחסית, מתחילת ההריון ועד שהיא הופכת לאם, חווה האשה שינויים מהירים וקיצוניים במבנה גופה, משקלה, דחפיה, עולמה, הרגליה, התייחסותה לסביבה והתייחסות הסביבה אליה.
יש נשים המוקסמות מן התהליך ומקרינות זאת, יש המודאגות מאובדן הנעורים ויש הלומדות במרץ את ההריון "המדעי" שלהן במטרה להבין כל שלב בתהליך שהן עוברות.
כולן, במידה זו או אחרת, חוות גם תופעות פחות נעימות העלולות להעיב על חווית ההריון.
מטרתה של שיטת איינגאר יוגה היא להקל על התופעות האלה ואף למנוע אותן לחלוטין.
יוגה היא פעילות פיזית מנטלית. הנחת היסוד שלה היא שמתיחת אברי הגוף בתנוחות, מתוך ריכוז, יוצרת גירוי המביא לזרימה מאוזנת של אנרגיה. תוכנית מובנית של מספר תנוחות ברצף מביאה לאיזון פיזי ומנטלי.
רוב הנשים, בזמן ההריון, ניחנות באופן טבעי ברמת מודעות אחרת, חדשה ועמוקה, האופיינית לדחף הטבעי לשמור על החיים המתפתחים בתוכן.
נשים בהריון נהנות מאיינגאר יוגה משום שהיא מתאימה ועונה על הצרכים הפיזיים של האשה ההרה. השיטה מתייחסת ומותאמת לשינויים העוברים על האשה והעובר. התוצאה היא בריאות כללית של האם והעובר, וחווית לימוד אישית תוך שימוש במודעות כמנוף לתהליך.
מייסד השיטה, שרי ב.ק.ס איינגאר , יוגי ומורה מפורסם בעולם, חלוץ בתחום חקר היוגה להריון.
עוד בתחילת דרכו כמורה לימד את תלמידותיו ההרות סדרות של תנוחות מיוחדות להריון, מתוך ידע ואבחנת הצרכים של האם והעובר.
בתו, שרימט גיטה איינגאר, גם היא מורה ליוגה, בעלת תואר בלימודי רפואה (m.d) וכן רפואה איורוֵדית (הרפואה ההודית המסורתית) פיתחה ושיכללה את תכנית היוגה להריון.
התנוחות נבחרו בקפידה, ומחזורי התרגול מבטיחים את בריאות האשה, ומבוססים על העקרון שלעובר יהיה מקסימום מרחב לתנועה חופשית ולגדילה ברחם האם.
כמו כן, המחזורים מכילים תנוחות המחזקות את סיכויי האשה ללדת לידה טבעית וקלה.
הוראתו של ב.ק.ס איינגאר מיוחדת באביזרים שנועדו לאפשר לכל אדם להתגבר על מגבלות, החל מנוקשות שכיחה ועד נכות קשה, בעזרת תנוחות יוגה.
האביזרים השונים, אותם המציא ב.ק.ס איינגאר משמשים לתמיכת חלקים של הגוף, על מנת שהמתרגל יוכל להגיע למימוש מקסימלי של הפוטנציאל האנרגטי.
בשעורי איינגאר יוגה להריון אנו משתמשים בתיבת עץ שצורתה מקומרת, לשמירה על גמישות הגב, פתיחת החזה ויצירת מרחב לעובר, כל זאת ללא מאמץ (ר` תמונה 1).
מחזורי התנוחות משתנים על פי הצרכים השונים של האשה ההרה בשלבים המתקדמים של ההריון.
כך למשל, את אותה תנוחה אפשר לתרגל באופן שונה כאשר הבטן גדולה וכבדה: כפות הרגליים צמודות והברכיים פתוחות לצדדים. תנוחה זו מרחיבה את חלל האגן והבטן התחתונה, מאפשרת סירקולציה טובה לאיזור הרחם, יוצרת מרחב לעובר ומכינה את הגוף לקראת הלידה (ר` תמונה 2).
באופן כללי, בריא לתרגל תנוחות יוגה בהריון. תרגול נכון עם מורה מוסמך יעיל למניעת עצירות, בצקות, כאבי ראש והצטברות רעלים.
יש תנוחות המקלות על בחילות בוקר. תרגול עקבי עוזר לשיפור תהליכי העיכול, והסירקולציה, משפיע לטובה על קצב הנשימה, ומשפר את איכותה.
כאמור, השפעת התרגול היא פיזית ומנטלית. במהלך חודשי האימון, האישה מפתחת שליטה בגוף ובנשימה. זוהי הכנה מצויינת ללידה. האשה מודעת ליכולתו האדירה ולכוחו של הגוף ומגבירה את סיכוייה לשליטה טובה בנשימה במהלך צירי הלידה. יחד עם זאת, שום טכניקה אינה מבטיחה ב- 100% לידה טבעית או קלה, ואם יש צורך בהתערבות רפואית, יש לקבל אותה ברוח טובה ולזכור שטובת האם והעובר היא לנגד עיננו בראש ובראשונה.
אשה המתרגלת יוגה מבורכת בכושר החלמה גבוה. יכולה להתחיל את תפקודה הפיזי והמנטלי כאם מהר מאוד לאחר הלידה. כששה שבועות אחרי הלידה ניתן לחזור בהדרגה לתרגול, לפי הנחית מורה מוסמך.
אחת מתלמידותי סיכמה זאת כך:
"לעשות יוגה בהריון, זה להנות מהגוף שלך במקום לסבול ממנו".
כדי להבטיח תרגול יוגה בריא לאם ולעובר, יש לתרגל יוגה בהדרכת מורה. חשוב לוודא שהמורה מוסמך להוראת יוגה להריון. ראוי לציין כי רק מורה מוסמך בדרגת ג`וניור רשאי ללמד איינגאר יוגה להריון.
הריון בריא של האם והעובר מתבטא בתחושת רעננות, מראה זוהר ומזג טוב. הנשים ההרות מעידות כי הן חשות את העובר מתנועע במרץ ברחמן בזמן השיעור. הוא נהנה מהתנועה של האם, מהמרחב שהיא יוצרת עבורו ומאספקת חמצן עשירה. העובר מושפע מהאיזון ההורמונלי שהיוגה מביאה אליו.
עוד לפני צאתו לאוויר העולם מקדישה האם כשעה וחצי, בכל תרגול לחוויה משותפת לה ולעובר.
אולי זה הקסם של אשה הרה המקרינה בריאות, שביעות רצון ואושר.
*נעה צוויג היא מורה מוסמכת לאיינגאר יוגה, ומנהלת את מרכז איינגאר ללימודי יוגה 
 

נעה צוויג
מרכז איינגר יוגה
לב תל אביב
רחוב אחד העם 108
תל אביב
טל:03-6020934

האתר של נועה www.iyengar-yoga.co.il

קישורים למדור היוגה


מבוא ליוגה

פיתול בשכיבה על הגב
הרמת גב
עולל בשכיבה על הגב
חיבוק שכמות בשכיבה על הגב
הרמת רגל בשכיבה על הצד
עובר
ישיבה יפנית
מתיחת שכמות בישיבה יפנית
פתיחת עקבים בישיבה הפוכה
אריה
חתול
תנועות אגן בחתול
מתיחת רגל בחתול
שחרור כפות רגליים בחתול
פיתול פשוט בישיבה
כפיפה קדימה בפרפר
כפיפה הצידה בישיבת פיסוק
שחרור ברכיים בישיבת קרוס
עליה מצפרדע בתנוחת תפילה
בובת סמרטוטים
ברכה לשמש
מבוא לדמיון מודרך