בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

ניוזלטר לידה ודולות, גיליון מספר 7

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ















[[שם]] יקרה,

לפניך גיליון מס` 7 של אתר דולות - אמנות התמיכה בלידה. גיליון זה מוקדש לנושא האתיקה של הדולות. תחום הלידה עובר בשנים האחרונות מהפך אדיר. הרושם הכללי הוא שגזר דין ה`בעצב` הולך ומתרכך. מצד היולדות, לידות רבות יותר ויותר, ראשונות וחוזרות, מתוארות באור חיובי כחוויתיות ומעצימות. מצד סביבת הלידה המקובלת, בית החולים, הרי ששיעורי חתך החיץ הולכים ויורדים בהתמדה, והצוותים הופכים קשובים יותר ויותר. 



קריאתו של ד"ר מרסדן וגנר, `לתת מימד אנושי ללידה` זוכה למענה. כל זה מתרחש לאט, אך כדור השלג של שינוי פני הלידה כבר לא ניתן לעצירה. רבות בזכות פועלם של גופים כמו `נשים קוראות ללדת`, ונשים כמו נירית שפירא, גילה רונאל, וונדי בלומפילד, איריס יוטבת ורבות וטובות שתקצר היריעה מלהכיל.



מכל מקום נראה שחשרת ענני הטראומה ששרתה כמו עידן קרח מעל ללידה הולכת ומתבהרת. הדולה היא אחת מסוכנות השינוי העיקריות של פני הלידה בימינו. לידה ועוד לידה כמו חרוזים בשרשרת רוקמת הדולה את אפשרות הלידה הטובה אל תוך מארג החיים ומגשימה אותה כמציאות הסבירה. כסוכנת שינוי מרכזית בעידן כה מהיר נדרשת הדולה לשמש מעין מתמר - טרנפסורמטור. הדולה מתמירה `רעשים` בחדר הלידה עבור היולדת שלה, מפחיתה השפעות מלחיצות, סופגת מידע ומעבדת אותו. כמעט שיליה אנושית ליולדת.



עבודה כה אינטנסיבית דורשת קבלה של כל-כך הרבה החלטות בזמן אמיתי, רמת קשב גבוהה, ויכולת עיבוד והתמרה גאוניות כמעט. כן, אני בפירוש חושבת שניתן לדבר על `אינטליגנציה דולאית`. ואני מתערבת שדולות רבות מרגישות בימים אלו איך עבודתן מפתחת בהן שדות עצומים של מרחבי מידע חדשים וענקיים הצומחים במהירות.



צמיחה שכזו מחייבת טקסטבוק אתי. רפרנס שניתן להתייחס אליו ולבחון לאורו סוגיות ושאלות שצצות מטבע הדברים כשהדרך נפתחת לאורך. גיליון זה מציע שני טקסטים מרכזיים בנושא האתיקה של הדולות בישראל. הטקסט הראשון הוא מאמר של גילה רונאל, דולה ומכשירת דולות, מדריכה להכנה ללידה ומכשירת מדריכות, ומהפעילות בישראל בתחום שינוי פני הלידה, בנושא. הטקסט השני הוא `קוד אתי לדולה` שחיברו סיון אופירי, דולה ומדריכה להכנה ללידה, רכזת קורס דולות ומלווה לאחר לידה ופעילה בתחום הלידה בישראל, ורונה בראון דולה, מדריכת דולות ומרכזת קורסי דולות ופעילה בנושאי נשים בישראל. הקוד חובר במסגרת עבודתן של אופירי ובראון במרכז הישראלי לחינוך ללידה.



האתיקה של הדולות / גילה רונאל



כאשר הגיע אלי האי מייל של רותי ובו בקשה לכתוב מאמר על אתיקה מקצועית של דולות, שכבתי חולה בעיר יפיפייה בגרמניה. ההצטננות העזה שפקדה אותי נתנה לי זמן לבנות את המאמר ולכתוב אותו כמעט לגמרי בראשי. שמחתי על המאמר, שכן שנים רבות אני עוסקת באתיקה. אתיקה בחיי הפרטיים, בחיי המקצועיים ואפילו במה שקורה כאן במדינת ישראל. אחד הנושאים שמעסיקים אותי בחיי היומיום הוא האמת וההצמדות לאמת. אתיקה קשורה לאמת. אמת היא אחת. היא לא מנסה לצבוע שקרים בלבן וורוד, היא לא מנסה להתפתל ולתת תשובות מסברות את האוזן, היא עומדת ניצבת על כס מורם ואליה – נושאת אני עיניים ולב. 



פרופסור אסא כשר המופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה באוניברסיטת ת"א טוען שאתיקה היא "תפיסה סדורה של האידיאל המעשי של ההתנהגות במסגרת מקצועית שהיא מסגרת מוגדרת של פעילות אנושית מיוחדת". כמה ההגדרות פשוטות לכאורה וכמה פחות פשוט כשאנו מנסים לתרגם זאת להתנהגות שעל פיה יפעלו מספר גדול של אנשים, במקרה זו בעיקר נשים, דולות. 



קוד אתי הוא אידיאל. הוא הרציונל של עשיית הטוב, של ההבנה שכדי לתפקד בשיא יש לנהוג לפי כללים מסוימים – כתובים או לא, אבל מאוד ברורים. קוד אתי אמור להיות כזה ששומר על האדם או הקבוצה מהנטייה האנושית הלאו דווקא חיובית, לסטות מהדרך כדי להגן על עצמו, כדי ש"יצא בסדר", כדי שאיש לא ידביק לו תווית של מי שטעה. וכך, פעמים רבות, האדם שעבר על חוקי האתיקה הכתובים או אלו שאינם כתובים, מוצא עצמו ממשיך ומתפתל בדרך הטעייה, בדרך השקר. נקודת המוצא של המאמר הזה הוא שההודאה בטעות היא בבסיס התקשורת בין פרטים שעובדים יחד, חיים יחד ופועלים למען מטרה משותפת ושהאמת היא נר לרגליה של מה שאנו דנים בו – האתיקה המקצועית. 



אני מבקשת לחלק את הדיון באתיקה מקצועית של הדולות לכמה חלקים: הדולה מול עצמה, הדולה מול הלקוחות, הדולה מול הצוות המיילדותי, הדולה מול דולות אחרות. 



דולה מול עצמה – עבודת הדולה מתחילה מהמטען האישי שלה עצמה, מהאמונות, הרעיונות והערכים בהם היא דוגלת וחשוב מזה – מיישמת. התפישה המקצועית של האמת מתחילה בתפישה האישית של האמת ולדעתי מטפל חייב להיות בעל יושרה אישית ומקצועית גבוהה כי אחרת אין לו מה להעניק. הוא יכול להיות טכנאי מצוין בליווי בלידה, במיילדות, בעיסוי וכדומה, אבל הוא לא יהיה מטפל הוא/היא יישארו בגדר טכנאי טוב. דולה לפי ראות עיני אינה טכנאית. הרבה פחות משמעותי בעיני, שדולה תהיה מטפלת מושלמת בשיאצו או מעסה מדהימה ויותר משמעותי בעיני, שיהיה לה מה לתת מעצמה לאנשים שאתם היא עובדת. המעיין הפנימי שלה שינבע בזכות, לא ינבע מהטכניקות אותן היא יודעת לבצע אלא מהטוב, מהיושר הפנימי, מהרצון להעניק. העבודה העקרית של דולה מול עצמה היא לנסות ולזכך עצמה. לבדוק עצמה בדיקה יומיומית ולעשות חשבון נפש נוקב לגבי מעשיה וכל זה כמובן, תוך כדי קבלה עצמית ורצון ללמוד מהטעויות שכולנו טועות בהן ולא מתוך הלקאה עצמית. בדיקה נוקבת אינה צריכה להיות הלקאה עצמית אלא שיקוף המעשים שלנו שאינו מתחבא מאחורי תדמיות אלו ואחרות. על ידי בדיקה נוקבת תתפתח כנות שהיא אחת ממידותיו ההכרחיות של מטפל ובמקרה שלנו – דולה. 



דולה מול הלקוחות – במפגש מול היולדת ומי שמלווה אותה, בא לידי ביטוי נתח נכבד מתכונות האתיקה המקצועית שלנו. אתיקה מקצועית מול הלקוחות, נמדדת במידת המקצועיות הכללית שלנו ולא במידת המקצועיות הספציפית כמו התמחות בסוג מסוים של טיפול. זכורה לי תלונה מגברת שהפניתי אותה לדולה שאני מחבבת מאוד ושנחשבת מטפלת מאוד טובה בשיאצו. הדולה מתגוררת בסמוך לאישה שהפניתי ולכן היה זה אך טבעי שאנסה לשדך ביניהן. האישה שהפניתי חזרה אלי ואמרה לי : יתכן שהיא דולה טובה, אבל אני רוצה דולה שתכבד אותי כשאני פונה אליה ולא תלעס את ארוחת הערב כשהיא מדברת איתי. להבין שלא מדברים בפה מלא כשאישה פונה אלינו גם זה סוג של אתיקה מקצועית, כמו שאם את הדולה נמצאת כרגע במגרש המשחקים עם שני ילדיך הצעירים, קחי ממי שפונה אליך את מספר הטלפון וחזרי אליה מאוחר יותר. אחד הסעיפים בהן דולות שוגות שוב ושוב זו העובדה שתמיד קיים סיכוי שהדולה לא תוכל להגיע ללידה ועליה להכין את היולדת ולקבוע מראש גיבוי ללידה המסוימת. 



אין לי ספק שכולן מהנהנות בראש כמובן מאליו, אבל לו הייתן יודעות כמה טלפונים אני מקבלת מיולדות שהדולה שלהן "פתאום נסעה", או שהן יולדות לפני הזמן והדולה לא נמצאת. וגיבוי, אני שואלת? האם לא הכנתם גיבוי למקרה שכזה? בחלק מהמקרים אני נענית שלא! נושא הגיבוי הוא נושא שחלק מהדולות אין אוהבות לדבר עליו, שכן הוא פותח פתח לכך שאולי לא נהיה בלידה ואת זה מי שמולנו לא אוהב/ת לשמוע, ואז כדי לרצות, כדי שכן יזמינו אותנו ללידה הזאת, חלק מאתנו מערפלות. הפתח הזה, הקטן, של חוסר הוודאות הוא פתח אנושי. היו בני אדם ויתייחסו אליכן כבני אדם! עלינו להציג עצמנו כפי שאנחנו עם המגבלות האנושיות שלנו. ומה עם ההצהרה שמוצהרת תדירות על ידי מי שמבקש את שירותי הדולה – אנחנו רוצים דולות כדי שאת מלחמות שלנו בחדר לידה היא תעשה... כל הבטחה כזאת יכולה לגרום לקרע גדול ולחוסר אמינות גדול של הדולה מול הלקוחות שלה עוד במהלך הלידה, שכן הדולה אינה נלחמת (לפי השקפתי). הדולה היא כמו מים – זרם נינוח והחלטי, שיכול להשפיע את השפעתו הברוכה על סביבתו. באווירה שהיא יוצרת, במילים שהיא אומרת ברכות ובחוכמה, במבטים המחזקים ובמקצועיות שלה. 



דולה אינה נלחמת ברופאים ודולה אינה מחליטה אם זה נכון או לא להיות מנותחת. ובכלל, האופן בו הדולה מציגה עצמה למי שפונה אליה צריך להיות ברור ואמיתי. שמעתי על דולות שברגע האמת, הצירים, לפני הלידה, אמרו ליולדת שפנתה אליהם שהן יגיעו לחדר הלידה רק כאשר יבדקו אותה ויגידו שם שהיא בלידה. אם כך הדולה עובדת עליה לומר זאת מראש כאשר היולדת ומי שאיתה נפגשים עם הדולה לראשונה. פרט זה הוא אחד מעמודי התווך של העבודה המשותפת. לא פעם אני מקבלת טלפונים מדולות שנענו בחיוב לבקשה ללוות לידה בחדר לידה שהן אינן מרגישות שם בנוח או שהן יודעות שדולות אינן רצויות שם. הן נתנו תשובה חיובית רק כי הן רצו את הלידה, בעיקר בתחילת הדרך, אבל אחר כך התחרטו או שהן מתלבטות. על הדולה להיות ברורה לגבי אופן העבודה שלה, מקומות בהן היא עובדת ואחרים בהם היא לא עובדת. 



ועוד – מה דולה לא עושה.... כבר שמעתי על מקרים בהם דולה בדקה את היולדת בדיקה וגינאלית. בדיקה וגינאלית אינה חלק מתחום העיסוק של הדולה, אפילו מבחינה חוקית. כמה זה מפתה לדעת מה הפתיחה כשאתן בבית של היולדת, שעות על גבי שעות... כמה הליכות מיותרות לחדר לידה זה היה חוסך... אבל כאן מגיעה האתיקה המקצועית ואומרת: זה מחוץ לתחום! כבר שמעתי מיילדת שאמרה לי " למה את לא בודקת אותה, את כל כך מנוסה?" אל לנו לחשוב שאם אנחנו מקבלות לגיטימציה ממישהו ואפילו אם הוא איש מקצוע מנוסה ונחשב, יש לנו אישור חיצוני לעבור על כללי אתיקה מקצועית. כללי אתיקה מקצועית, אפילו כאלה שהדולה שמה לעצמה, יש בהם כדי להגן עליה. 



דולה מול הצוות המיילדותי – נחזור למים, לאותו נחל שקט אך החלטי שזורם ובטובו מפיח חיים, משרה אווירה נינוחה ומשפיע גם מבלי שיעשה סערות גדולות. העבודה מול הצוות המיילדותי חשובה ולא בה נדון היום. נדון בלויאליות של הדולה ליולדת ולמי שאתה מחד גיסא, ולצוות המיילדותי מאידך גיסא. על היולדת להיות נאמנה למי שהיא מלווה. היא שם כי בוטחים בה, היא איתם כי היא מייצגת מקצועיות שמכירה יותר מהם את התהליך ויש לה את הכלים לסייע פיזית ורגשית ואף להשפיע על תהליכים. כבר אמרנו שהיא אינה מתערבת בשיקולים מקצועיים מילדותיים אבל מה קורה כאשר דולה מנוסה, שיודעת לקרוא מוניטור ברמה סבירה, עומדת בסיטואציה שרופא נכנס לחדר ואומר ליולדת את לא יכולה לרדת מהמיטה כי המוניטור לא בסדר (אני משתמשת כאן בשפה מדוברת ומקובלת, כמובן שהכוונה שקריאת המוניטור אינה תקינה ולא שהמוניטור אינו בסדר), ואילו היא מסתכלת על המוניטור והוא נראה לגמרי סביר, מה אז עושים? זה קרה לי הרבה פעמים, ואני מניחה שזה קרה לא מעט גם למי מכן שקוראות כרגע את המאמר. 



יש כאן שתי סוגיות לדעתי. האחת – איך מעבירים לאישה שאולי נתקפת חרדה שמשהו לא בסדר עם התינוק שלה שבעצם הכל בסדר וסוגיה שניה, איך מבטלים את רוע הגזירה וגורמים לכך שהיולדת תוכל להיות תנועתית, שלא תצטרך להיות מחוברת למוניטור כל הזמן? אין ספק שסוגיה מהסוגיות הללו הן רגישות מאוד. איני בעד "לחפש" ולבקר את המערכת כל הזמן, אבל מהניסיון אנו רואות שלא תמיד יש אמת במידע הרפואי אותו מקבלות היולדות. אני נזכרת במקרה של יולדת שבקשה תוך כדי לידה שהמיילדת לא תחתוך מייד את חבל הטבור, ואותה מיילדת – מיילדת אחראית חדר לידה, שמה "קלמפ" על חבל הטבור, שהפסיק את זרימת הדם, ואמרה "אני לא חותכת, אני לא חותכת"... 



אחד הפתרונות הטובים בעיני הוא אם לא ניתן לדבר בצד, בנחת עם מי שמסר אינפורמציה שאינה מוצאת חן בעיניכן, לנסות לדבר עם מישהו אחר מהצוות ולשאול לדעתו או לבקש שיסביר את ההחלטה או המהלך המסוים של ההתערבות. איני ממליצה לתת ליולדת ולמי שאיתה את התחושה ש"דפקו אותם", אבל בהחלט לומר – "איני מבינה (או "אין לי מספיק כלים להבין") מדוע החליטו כך וכך, אולי כדאי לשאול ולקבל הסבר נוסף". אל לנו לשכוח שאנו מומחיות גדולות בתחום הליווי בלידה, אבל אנחנו לא מיילדות ולא רופאות ויש לעיתים שיקולים שאינם בתחום שלנו. 



דולה מול דולה – בואו נקרא לזה דולה לדולה, שכן האתיקה המקצועית בין הדולות היא הבסיס לעבודה משותפת. וזה כן בתחום שלנו ורק שלנו. וזה בעיני הייחוד הגדול ביותר של הדולות. בהזדמנויות שונות אני אומרת שאחת הסיבות הגדולות לכך שאני מלמדת דולות היא האהבה שלי לנשים שבאות ללמוד את המקצוע הנפלא הזה ולהיות דולות. מהות הדולה, בעיני, היא נתינה. נתינה פרושה אהבה גדולה. אהבה למקצוע, לאדם, לאישה לרך שנולד, למשפחה המתהווה. 



מי שהיא דולה, היא דולה גם בתחומים אחרים בחייה, גם כשהיא פוגשת ברחוב מישהו שזקוק לעזרה ולכן, כל פעם שאני שומעת סיפורים פתלתלים,כל פעם שאני שומעת על דולה שמספרת על דולה אחרת ש"שכנעה" יולדת שדווקא היא תהיה הדולה שלה או דולה שהיא גם מדריכת הכנה ללידה שאומרת לאישה/זוג שהגיעו אליה שעדיף שהם יעשו אצלה את הקורס כי היא הדולה שלהם, למרות שהם כבר נרשמו לקורס אחר, אצל קולגה שלה, אחותה למקצועה! במקרים כאלה מתכווץ ליבי. צר לי, כי כולנו כאן בשליחות אחת, עובדות במסירות למען מטרה משותפת. 



אהבו אחת את השנייה, תמכו אחת בשנייה וכולנו נצא נשכרות.



לסיכום: אתיקה מקצועית שלדעתי מוגדרת על ידי כל מה שטוב, מיטיב ועומד בקריטריונים של אמירת האמת ועשייתה, דורש עבודה עצמית ובדיקה עצמית לשם הגעה לניקיון לב וכפיים שאנו הדולות מחויבות לו וכאן הרשו לי לצרף את הגדרתו של פרופסור גבי שפלר (יו"ר ועדת האתיקה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל) : - "העיקרון הבסיסי באתיקה מקצועית הוא עשית הטוב תוך צמצום מרבי של נזק נמנע. ובמילים יותר מדויקות עשיית הטוב המקצועי תוך צמצום מרבי של נזק שלעיתים הוא בלתי נמנע. כשהנזק הוא בלתי נמנע, והתועלת מוטלת בספק – יש לשקול האם נכון לעשות את הפעלה המקצועית".



ועוד הרהור אחרון. בתחילה היה הקורס של שושנה גולדבאום, אחר כך במשך שנים היה הקורס שלי במדיסין והקורס שלי ושל אירית פלקוביץ ובשנים האחרונות נוספו עוד קורסים. אין ספק שכל אחת מהרכזות של הקורסים תופסות את מקצוע הדולה באופן קצת שונה ודוגלת באתיקה מקצועית לפי ראות עיניה. יתכן ויש מקום לכתיבת מסמך "האתיקה המקצועית של הדולה". מסמך שיהווה "עמוד האש" לנו ולדורות הבאים של הדולות בישראל למסמך כזה יש קיום, "שיניים", רק במידה ויקום גוף שיכול לפקח על מקרים שחורגים מתחום האתיקה המקצועית – ועדת אתיקה מקצועית. ואולי מכאן – מפנייתה של רותי ומהמאמר הזה תצא הבשורה.



הציטוטים של פרופ` כשר ופרופ` שפלר נלקחו מתוך: 



 כשר א` (2003) אתיקה מקצועית. מתוך: גבי שפלר, יהודית אכמון, גבריאל וייל (עורכים) סוגיות אתיות במקצועות הייעוץ והטיפול הנפשי. עמ` 15-29. ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית.



 הרצאתו של פרופ` גבי שפלר: סיכונים ובעיות אתיקה בהתערבויות פסיכולוגיות ברשת האינטרנט




קוד אתי לדולה / מאת סיון אופירי ורונה בראון



חובת המקצועיות





  1. לאישה ומשפחת זכות בסיסית לקבלת שירות מקצועי, מיומן ובטוח.




  2. חובת נותנת השירות להעניק שירות מיומן ומקצועי, המתבסס על הסכמה מוכרת, התעדכנות מקצועית, הרחבת הידע המקצועי והעמקתו. חובת נותנת השירות לשאוף, באופן תמידי, לשיפור הכישורים המקצועיים הרלוונטיים בתחום עיסוקה.




  3. חובת נותנת השירות להתעדכן בשינויים וחידושים רלוונטיים למקצוע ולפעול על פיהם.




  4. חובת הנותנת השירות להיות מצויה בחוקים ובנהלים הקיימים בנוגע לתחום עיסוקה.




גבולות מקצועיים




  1. חובת נותנת השירות להגדיר לאישה ומשפחתה את גבולות הידע וההסמכה שלא ולא להעניק או להתיימר להעניק, שירות בתחום שאינה מקצועית בו ומוסמכת בו.




  2. על נותנת הישרות להכיר בתרומה המקצועית והייחודית של תחום עיסוקה ושל המקצועות האחרים הסובבים את האישה ומשפחתה. על נותנת השירות להעריך ולכבד בעלי תפידים אחרים, לעבוד איתם בשיתוף פעולה ולהפנות את האישה ומשפחתה לבעלי מקצוע אחרים בעת הצורך.




  3. על נותנת השירות לפעול להעצמת האישה ומשפחתה ולקדם את האחריות האישית שלהם על חייהם ועל בריאותם.




  4. על נותנת השירות לפעול ולנהוג לפי נוהלי המקום ולכבד את מנהגיו.




  5. חל איסור על נותנת השירות להתערב בשיקולי הצוות הרפואי.




חובת השירות




  1. נותנת השירות חייבת לראות עצמה כחלק ממערך נותני השירותים בחברה ובתור שכזו, עליה לתת שירות הולם, זמין, אמין ואיכותי, התואם לתנאי החוזה שהוסכם בינה לבין האישה ומשפחתה.




  2. חובת נותנת השירות להבין, לבד ולהכיר במערכת האמונות של אישה ומשפחתה, צרכיהם ושאיפותיהם. עליה להעניק טיפול שווה ללא משוא פנים וללא אפליה בגין דת, גזה, מין, גיל, אמונה, השתייכות פוליטית, מעמד חברתי או בריאותי.




  3. חובת נותנת השירות לקבל הסכמה למתן שירות בכלל ובפרט למתן הדרכה, ייעוץ ומגע.




  4. חובת נותנת השירות לספק מידע ברור ורחב לאישה ולמשפחתה כך שיוכלו להבין את מגוון החלופות הטיפוליות הקיימות, יכירו באמות המידה לבחינתן ויוכלו לבחור ביניהן.




  5. חובת נותנת השירות ליידע את האישה ומשפחתה בזכויותהם החוקיות.




החובה המוסרית




  1. חובת נותנת השירות למלא את תפקידה, בהתאם לחוקים המקצועיים והחברתיים הקיימים, ובהתאם לאמות המוסר האוניברסליות הכלליות בחרה האנושית. 




חובת הסודיות הרפואית


1. על נותנת השירות חלה חובת הסודיות הרפואית, החלה על כל מטפל:




1.1 אסור לנותנת השירות להעביר לגורם שלישי כל מידע רפואי, אישי משפחתי, כלכלי או אחר, שנמסר לה עקב עיסוקה.


1.2 חובת נותנת השירות להכיר ביחסי האמון השוררים בינה לבין בני הזוג, שהם יחסי מטפל מטופל, ולהכיר בכך שהמידע נמסר לה מתוקף תפקידה בלבד ולא לשום מטרה אחרת.



2. חובת נותנת השירות לשמור על פרטיותם וצנעתם של האישה ומשפחתה.



2.1 חל איסור מוחלט לנצל יתרונות במערכת היחסים, שנוצרה, על מנת לחדור לתחום הפרט, שאינו מקדם את השירות המקצועי הרלוונטי.


2.2 חל איסור מוחלט לנצל את היתרונות, שהושגו במערכת היחסים, להשגת טובות הנאה אישיות, שלא הוגדרו כתמורה ישירה לשירות שניתן.


2.3 חל איסור לחלוק מידע אודות האישה ומשפחתה עם בעלי תפקידים אחרים, אלא בהסכמתם המפורשת של הלקוחות.



3. חובת הסודיות לא תחול במקרים הבאים:



3.1 במקרה בו נותנת השירות נדרשת, מטעם החוק, להעביר מידע אודות האישה ו/או משפחתה.  על נותנת השירות לברר היטב את הלגיטימיות המשפטית של הדריכה להפרת הסודיות הרפואית בטרם היא חולקת כל מידע הקשור ללקוחות.


3.2 במקרה בו חיסיון המידע עלול לפגוע במטופל או באחרים, תפעל נותנת השירות על פי עקרון של ביטחון המטופל והציבר. בכל מקרה, העברת המידע תעשה מתוך שיקול דעת, הנעשה בכובד ראש, ותוך צמצום מידת החשיפה למינימום הנדרש למניעת נזק לאישה, למשפחתה ולחברה.


3.3 במקרה בו קיבלה נותנת השירות הסכמה ברורה ומפורשת להעברת מידע מסויים לגורם מסויים. 



החובה הציבורית






  1. על נותנת השירות לראות עצמה כשליחה של המקצוע בקהילה ולקדם את מעמדו החברתי - מקצועי בכל פן של עבודתה.




  2. על נותנת השירות לפעול למען קידום בריאות האישה והמשפחה, למען קידום מעמד האישה והילד בחברה ועמידה על זכויותיהם. 





זכויות נותנת השירות




  1. זכותה של נותנת השירות לקבל מידע רלוונטי, אמין וישר על מצבה הבריאותי והכללי של האישה.




  2. זכותה של נותנת השירות לבחור את הקשרים המקצועיים שלה ולהתאימם ליכולתיה, גבולתיה וגישתה.




  3. נותנת השירות זכאית להכרה מקצועית ולתנאי עבודה ושכר הולמים. על נותנת השירות לראות עצמה כשייכת ולפעול במסגרת ארגונים העוסקים בהשגת הכרה שכזו, מול משרד הבריאות והרווחה.




  4. לנותנת השירות זכות להגנה בפני סיכונים מקצועיים וזכות לבטח את עצמה מפני תביעות מקצועיות.



עד כאן הקוד האתי. ועכשיו לחלק הטעים של הניוזלטר - מתכון אנטיפסטי של הדולה והשפית עופרי זוטא.



אנטיפסטי שומר, גזר וסלק / עופרי זוטא




אפשר להגיש כפתיח, מנה ראשונה או תוספת למנה עיקרית. ההכנה פשוטה ולא מלכלכת כלים מיותרים. כל ירק נעטף ברדיד אלומיניום ושם מטופל, מההתחלה ועד הסוף. מומלץ אפילו להגיש לשולחן בכיסי האלומיניום שיצרתם. מקורי, צבעוני ויפה. שימו לב לנוזלים הטעימים, שהצטברו בכיס האלומיניום. חבל על כל טיפה...




חומרים ל-6 מנות.

לשומר:

2 ראשי שומר חתוכים לרבעים לאורכם + עלעלי השומר קצוצים גס

2 כפות שמן זית

מיץ מ-2 תפוזים

1/2 כפית מלח גס

קוביות מקליפת שאריות חצי תפוז (אחרי שסחטנו אותו)

לסלק:

3 סלקים מקורצפים היטב, חתוכים לרבעים לאורכם

10 שיני שום לא קלופות (מניחים סכין רחב על השום ולוחצים קלות)

1 כפית מלח גס

2 כפות שמן זית

2 כפיות חומץ בלסמי

חופן עלי מרווה קצוצים גס או 10 גבעולי תימין (קורנית)

לגזר:

4 גזרים גדולים, קלופים וחתוכים למקלות (חוצים כל גזר לרוחב. כל מחצית חותכים לרבע, לאורך)

1 כפית כוסברה יבשה

2 כפיות דבש

1/4 כוס מיץ לימון

קמצוץ מלח

30 גרם חמאה חתוכה לקוביות קטנות





+ מחממים תנור לחום גבוה (220 מעלות).

+ מכינים 3 רצועות של רדיד אלומיניום באורך של כמטר. מקפלים כל רצועה לשניים. מקפלים שוב ליצירת 3 כיסים רחבים. מניחים בתבנית גדולה זה לצד זה (תבנית התנור תתאים). בכל כיס מניחים ירק אחר.

+ מכינים את השומר: יוצקים עליו שמן זית ומיץ תפוזים. מפזרים מלח גס, את קוביות קליפת התפוז והעלעלים.

+ מכינים את הסלק: מפזרים שיני שום ומלח גס ויוצקים בעדינות שמן זית ובלסמי. מוסיפים תימין/מרווה.

+ מכינים את הגזר: מפזרים זרעי כוסברה. מוסיפים דבש, מיץ לימון ומלח גס. מפזרים מעל את קוביות החמאה.

+ סוגרים היטב כל כיס אלומיניום בנפרד, ואופים בתנור שעה ו-10 דקות.

+ מגישים בטמפרטורת החדר.



עד כאן המתכון, ולפני סיום, מספר עניינים על סדר היום. ביום ב` 13 בנובמבר בשעה 20:00 בערב יתקיים ב`דיאדה` בת"א ערב בנושא לרפא חוויות לידה קודמות עם גילה רונאל: ערב אינטראקטיבי על חוויות לידה לא קלות, על המשקעים שהחוויה מותירה בגוף ובנפש ועל הדרכים להתכונן ללידה הבאה. פרטים בטל` 03-5244484. ההרשמה מראש. במקביל נפתחה בדיאדה ההרשמה לקורס מדריכות להכנה ללידה המיועד לדולות. פרטים והרשמה לראיונות בטלפון כנ"ל. עוד בנובמבר יתקיים מפגש הדולות השלישי אצל גילה רונאל. המפגש יעסוק הפעם בנושא "על לידה ומות" - על מעגל החיים, על ההתמודדויות שונות של דולות סביב לידה ומוות, על השוני בליווי ועל הדימיון הרב. פרטים יבואו בהודעה נפרדת ובפורום. 



ענין אחר. באחד הגיליונות הקרובים של ניוזלטר דולות, אני רוצה לעסוק בנושא ההתקשרות שבין הדולה והלקוחות שלה, ובעיקר בכלי שהוא מרכזי בעיני לצורך התקשרות כזו - חוזה כתוב. מי שכבר הכינה טיוטה כזו או שכבר עובדת מול לקוחותיה עם חוזה כתוב, מוזמנת ליצור איתי קשר (לפי הפרטים שלהלן) ואשמח להציגו במאמר. כמו כן אשמח להציג דעות בעד ונגד סוגי התקשרות כמו חוזה ואחרים.



זהו, עד כאן גיליון מספר 7 של ניוזלטר דולות. אני רוצה להודות לכותבות היקרות: לגילה רונאל, שבנוסף לכתיבה היתה גם הדולה המצוינת של גיסתי שילדה לפני יומיים בלידה נהדרת, לסיון אופירי, לרונה בראון ולעופרי זוטא. אני רוצה להזכיר לך לבקר בפורום דולות, בו תוכלי לתרום מנסיונך ומידיעותיך ולהתרם מאלו של דולות נוספות. בכל עניין ניתן לשלוח אלי אימייל או להתקשר אלי לטלפונים 03-5222427 052-8374237.



מקווה לראותך בשלישי הקרוב בכנס `לידה פיזיולוגית באוירה ידידותית` של המרכז הישראלי לחינוך ללידה ומועדון גרייט שייפ בירושלים. תוכלי לפגוש אותי בדוכן המציגים, בו אשמח להציע לכל מי שטרם נרשמה אתר מתארח חינם ב`דולות` וב`אמנות הלידה` (למדריכות להכנה ללידה) וכמו-כן להציג את המוצרים שאני מייבאת ושיוצעו בכנס בהנחה מיוחדת:



אפי-נו מאמן לידה www.epi-no.co.il

אפי נו

דידימוס - המנשא האירופי הטוב ביותר, ארוג בנול www.leida.co.il/didymos



מאמאפונצ`ו ומאמאג`אקט משוויץ באהבה, לאמא ולתינוק שבמנשא



 www.leida.co.il/mamaponcho  www.leida.co.il/mamajacket





לידיעתך, העלאת מיניאתר מתארח באתר `דולות` או באתר `אמנות הלידה`מזכה אותך בפרסום מוזל באינדקס לידה - הגדול במדינה. פרטים אצל אהובה הילה חן 050-6848590 08-9455136 



תודה שקראת

ולהתראות

רותי





לארכיון ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 13
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 12
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 11
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 10

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 9

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 8

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 7

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 6

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 5

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 4

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 3

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 2

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 1



 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש