בלוג פורומים השבוע אינדקס אופנה יוגה גברים וצירים היום שאחרי הצילו צירים תזונה מאמרים חדשות ראשי
 

ניוזלטר לידה ודולות, גיליון מספר 6

 גרסת הדפסה   
 
מאת: רותי קרני הורוביץ















[[שם]] יקרה שלום,



לפניך גיליון מס` 6 של ניוזלטר אתר
`דולות - אמנות התמיכה בלידה`. גיליון זה נוגע בנושא ההכנה ללידה, שהיא חלק מהשירות אותו מציעות חלק מהדולות ללקוחותיהן. גם אם אינך מציעה את השירות בעצמך, ייתכן מאד שאת נשאלת לגביו. לשימושך, הנה מאמר שכתבתי בנושא. 



כ"כ מגיש גיליון זה `מתנה מהכוכב שלכם` - הרפיה בדמיון מודרך לקראת הלידה שחיברתי ושאני מגישה, ברצועת אודיו בת כשתיים עשרה וחצי דקות. אני מזמינה אותך לקבל חינם עותק אחד של רצועת האודיו, לשימוש אישי בלבד. את רצועת ההרפיה תוכלי להשמיע ולשלב גם בחלק האחרון של מפגש הכנה ללידה שאת מקיימת. כדי לקבל את הקובץ בחינם לתיבת המייל האישית שלך, אנא הקליקי
כאן וצייני `דיסק1` בנושא המייל. רצועה זו הנה הראשונה מארבע המופיעות בדיסק שלי `אמנות הלידה`, ושאציע בגיליונות הבאים. 



הרפיות בדמיון מודרך הן, בעיני לפחות, חלק מהותי בהכנה ללידה. הן נוגעות ברגש, מתאפיינות ברכות ובעושר אמנותיים כמעט, ובדרך כלל מתקבלות בברכה במסגרת סוגים שונים של מפגשי הכנה ללידה. עם זאת, לא כל דולה או מדריכה להכנה ללידה הוכשרה להעביר הרפיה בדמיון מודרך או מרגישה מספיק בנוח להגיש את הטקסטים בניגונם האופייני בזמן אמיתי, ועל הצורך הזה נועד הדיסק לענות.



בנוסף אני מזכירה למי שלא הורידה עדיין בחינם את הספר האלקטרוני `לידה יוצאת דופן` של ד"ר מישל אודנט, שכדאי וניתן לקבלו כנ"ל באמצעות הקלקה
כאן. אנא צייני `ספר` בנושא. 



כ"כ מובאת בגיליון זה סקירה קצרה של ימי ההעשרה שחודש אוקטובר פורש לפניכן ושבה אפתח. גם הגיליון הנוכחי ייחתם בטוב טעם על-ידי השפית והדולה עופרי זוטא, במתכון סתוי טעים וקל הכנה (כמעט וכתבתי ללידה).



כאמור, אפתח בסקירה קצרה של הקורסים, ההשתלמויות וימי העיון שיתקיימו בחודש הקרוב, אוקטובר, בארץ ובעולם, ושעשויות לעניין דולות. ב-11-12 באוקטובר תתקיים השתלמות מטעם ארגון למאז העולמי בתמיכה בהנקה בארה"ב, וב-19-20 באוקטובר יקיים הארגון השתלמות בנושא מיומנויות של תמיכה בצירים. פרטים נוספים
באתר למאז. בין ה-25 ל-29 באוקטובר תתקיים בבאד וילדבאד שבגרמניה הוועידה השנתית של הירחון `מיילדות היום`. פרטים נוספים באתר מיילדות היום.

השתלמות בנושא עבודה בתנועה, בקול ובריקודי בטן עם נשים הרות, בהנחיית אורלי פורטל תתקיים בחמישי26.10.06, בדיאדה. פרטים נוספים
כאן. כ"כ מתקרב מועד הכנס `לידה פיסיולוגית באוירה ידידותית` ב-7 בנוב` בירושלים, שפרטים נוספים עליו נמצאים כאן. לתשומת לב הדולות שנרשמו בדיון שנפתח בפורום דולות, עצם שליחת הפוסט בלבד אינה מבטיחה את מקומותיכן. יש להתארגן טלפונית ולבצע את ההזמנה מול מארגנות הכנס. 



ועתה למאמר.





מהי הכנה ללידה? / רותי קרני הורוביץ


 כריסטיאן נורתרופ`, מחברת הספר `גופה של אשה, תבונתה של אשה` כותבת בספרה: `אשה יולדת כמו שהיא חיה`. החיים הם ההכנה העמוקה ביותר לקראת הלידה. התפיסות של היולדת לגבי גופה, רגשותיה, כוחותיה ויכולותיה מתעצבות במשך שנים ומושרשות עמוק בנפשה.  החוויות הארוטיות שחוותה, סיפורי הלידה ששמעה מאמה ומסבתה ומחברותיה במהלך השנים, מסרים שונים שהופנמו בה בדרך החינוך שבה גדלה, יחסיה עם אמה ואביה, ומעגליה החברתיים, כל אלו, מכינים ביולדת את התשתית הרגשית ואת בסיסי האמונות שאותן תביא ללידה. מכלול שלם של עמדות וציפיות וניסיון חיים מהווה את הקרקע שעליה צומחים ההריון, חוויית הלידה, וההורות. גם ההיריון עצמו מכין את היולדת לקראת הלידה באופן אינטנסיבי ביותר. השינויים הגופניים החדים, סערת הרגשות שהשינויים הללו מעלים, כל אלו `לשים` את רוחה של האשה לקראת החוויה המכוננת שמצפה לה – הלידה.   קורס ההכנה ללידה הינו חלק קטן אך משמעותי ביותר בתהליך ההכנה ללידה שעוברת היולדת ובדרך כלל עובר גם בן זוגה לקראת הלידה וההורות. מהו תפקיד הקורס להכנה ללידה? קורס ההכנה ללידה עושה אינטגרציה בין אותו בסיס רגשי-גופני-נפשי שנצבר במהלך חייה של היולדת, ובין יכולתה להשיג לעצמה את הלידה שהיתה רוצה ללדת. הקורס פורש בפני היולדת ובן הזוג שלה מידע וכלים שיסייעו להם לחוות לידה שבדיעבד יתארו כטובה ולעיתים קרובות יותר ויותר אף מעצימה ונהדרת. קורס הכנה ללידה טוב יחזק את עמדותיהם ואמונותיהם של בני הזוג המשרתות את רעיון הלידה הטובה על-פי תפיסתם, ויניח אותו על בסיס רחב ויציב של ידע. מה מלמדים בקורס? 


קורס הכנה ללידה מורכב בדרך כלל משלושה אלמנטים. תיאורטי, מעשי, וחוויתי. 





החלק התיאורטי של קורס הכנה ללידה


 


החלק של התיאוריה כולל פרק באנטומיית האגן של אשה בהריון לקראת לידה ובמהלכה, שלבי הלידה ותת השלבים שבתוכם, והביומכניקה של הלידה – איך מתנהלים יחסי הכוחות בין הצירים, הרחם, התינוק והאגן; סימנים מבשרי לידה, סוגים שונים של לידה, השוואה בין בתי יולדות, שימוש בתרופות ובמיוחד במשככי כאב התערבויות בלידה. אפשרויות של הסתייעות בדולה וסוגי תמיכה בלידה, זיהוי צירים, ירידת מים, תיק לידה, תכנית לידה, בנוסף כוללים מרבית הקורסים פרק אודות התינוקיה והאפשרויות לביות, מפגש שעוסק בראשית ההנקה, והתקופה הראשונה – עשרת הימים הראשונים בבית עם התינוק החדש. החלק המעשי של קורס הכנה ללידה החלק המעשי של קורס ההכנה ללידה, כולל על-פי רוב לימוד והתנסות באופנים השונים של התמודדות עם צירים כמו: עיסוי גב תחתון ועליון, סקרום ואזור האגן בזמן צירים, תנוחות להתמודדות עם מכאובים בהריון ולחצים ממוקדים בזמן צירים, סקירה של תנוחות הלידה השונות והתנסות בהן, ניהול רצפת האגן בתקופת משכב הלידה, טיפים ללידה ולתקופה שלאחריה - פוסטפרטום ועוד.בדרך כלל ישתמשו מדריכי הקורס בעזרי לימוד כמו אטלס, דגם בגודל אמיתי של אגן, ושל תינוק בן יומו, ולעיתים דגמים רכים מבד של שיליה ורחם, ופוסטרים המלווים את הסברי המדריכים. החלק החוויתי של קורס הכנה ללידה 

החלק החוויתי של הקורס מורכב מהדינמיקה המתפתחת תוך כדי הקורס, בין חברי הקורס לבין עצמם כקבוצת שיתוף ותמיכה, וביניהם ובין המדריכה. החוויה מתעצמת בזכות התכנים הנפשיים-רגשיים ואף רוחניים שהמדריכה והמשתתפים מביאים ומביעים במהלכו. חלק זה של הקורס הוא ספונטני לכאורה ולמעשה צפוי מעצם הסיטואציה הרגישה המחברת בין המשתתפים והמדריכה. לחיזוק, העמקה ועיגון של תובנותיו הרגשיות של הקורס נעזרות חלק מהמדריכות בהרפיות ובדמיון מודרך במיוחד כאמור בסוף המפגשים. ההרפיה, המשלבת הנמכת אורות, דיבור רך ולעתים מוסיקת רקע נעימה, מגבירה את תחושת האינטימיות בין הזוגות, ובין הקבוצה לבין המדריכה והופכת את הקורס למחייב יותר רגשית. ככל שהקורס מתמשך ובסיסי הידע והאמונה מתייצבים 
הולכת ומתבהרת בעיני המשתתפים דמות הלידה שאותה היו מבקשים לעצמם. את הלידה הזו, ניתן לתרגם למסמך המוכר היום בכל בתיה"ח בישראל, והמאפשר ליולדת להביע את העדפותיה באשר לכל אחד מהשלבים הצפויים בלידה, כולל פרק המיוחד לתינוק שלה ושנעשה בתינוקיה - תוכנית לידה.



הכנה לא רשמית ללידה בנוסף על הקורסים הרשמיים או ומפגשים הייעודיים שמטרתם הכנה ללידה, ישנן צורות הכנה ללידה נוספות שאינן נושאות את הכותרת המוצהרת אך שערכן המצטבר עשוי להיות גבוה. במישור הקבוצתי אני מדברת בעיקר על קבוצות יוגה בהריון לדוגמא, שבין התרגולים היוגיים הקלאסים שזורים טיפים ומידע לא יסולא באשר לתנוחות המתאימות ללידה ולצירים, וכמובן שיש ליוגה אמירה נכבדה בנושא הנשימות.  ככלל, שיעורי תנועה בהריון כמו יוגה פילאטיס, התעמלות בשיטות ייחודיות וכיוצא באלו, מונחים על-ידי מדריכות שהשתלמו בנושא ההריון והלידה. האם `חוג` כזה יכול להחליף הדרכה מסודרת? קשה לומר. תלוי מי המדריכה, מי המתרגלת ומהן ציפיותיה, דרישותיה, מהי הדינמיקה הנוצרת בין המשתתפות כקבוצה ומהם סוגי ההכנה הנוספים שהיא  צורכת. גם טיפולי גוף ובמיוחד טיפולים אלטרנטיביים המשלבים מגע ושיתוף רגשי מהווים סוג של הכנה ללידה. עקרונות שהמטופלת לומדת בטיפול שיאצו, עיסוי, רפלקסולוגיה, ארומתרפיה ועוד, הם בעלי ערך מכין.סוג נוסף של הכנה בלתי רשמית שכזו היא למידה עצמית של טקסטים הנוגעים ללידה, הן מהספרות הפופולרית והן באינטרנט, כולל השתתפות פעילה בפורומים המיוחדים לנושא. פיסה נוספת של הכנה ללידה נצרכת בדרך כלל באמצעות סיורים מקדימים ללידה בבתיה"ח השונים, ובפגישות עם נציגי הצוות בסיורים אלו או במהלך פגישות פרטניות. על כל אלו יש להוסיף את ההכנה ללידה הבלתי רשמית שמייצר מעקב ההריון. רוב הנשים בישראל נפגשות היום עם רופאיהן אחת למספר שבועות לצורך מעקב, קבלה ופענוח של בדיקות, ובתוך כדי המפגש שאינו עולה בדרך-כלל על 15 דקות, משלבות שאלות ושואבות מידע רב ממי שמלווה את הריונן. מהי מטרתו של קורס הכנה ללידה טוב? מטרתו של קורס הכנה טוב היא בעיני לספק `מתכון` אופטימלי להגשמת הלידה הטובה ביותר בעיניה של האשה הצורכת אותו. מדריכה טובה תבנה את המתכון משלושה רכיבים עיקריים: הנחת בסיס רחב ואיתן של ידע, חיזוק אמונותיה המקדמיות המועילות של היולדת בהגשמת הלידה הטובה שלה, ןהעמדה שלהן בצורה יציבה על בסיס הידע באמצעות החלק הדינמי והחווייתי של הקורס. הרכיב השלישי הוא החיבור, הניתוב וההנעה של היולדת ובן זוגה לעשות את המיטב עבור עצמם בלידה, מעין התקנה של דולה פנימית בתוך היולדת (ראו את המאמר של הדולה טל כהן כרמלי בנושא `הדולה הפנימית`) ובבן זוגה או המלווה אם יש ללידה.



מי מוסמך ללמד הכנה ללידה בישראל כיום?
 למען האמת, הנושא די פרוץ. אין כיום רשות רשמית המפקחת על מי שרשאים ללמד הכנה ללידה בישראל. עם זאת, כדאי להכיר את המוסדות העיקריים המוכרים בנושא. המרכז הישראלי לחינוך ללידה הוא המוסד הישראלי המרכזי המכשיר מדריכות להכנה ללידה. מדריכות אלו מקיימות עפ"י רוב קורסים פרטיים במסגרות פרטיות, במתנ"סים ציבוריים ובבתיהן. קורסים נוספים מתקיימים בבתיה"ח, ומועברים בעיקר על-ידי מיילדות. קורסים נוספים שמקיימות קופות החולים וטיפות החלב מועברים על-ידי אחיות בריאות הציבור. מהם היתרונות בקורסי הכנה ללידה פרטיים, מול הציבוריים ומהם חסרונותיהם? קורסי ההכנה ללידה הפרטיים עשויים להקנות לזוגות בהריון שמשתתפים בהם מידע אובייקטיבי ובלתי תלוי, המונחה ע"י האינטרס האינדיווידואלי וכוחות השוק. ובכך חוזקתם העיקרית. המדריכות מתחרות בינן לבין עצמן ובינן לבין הקורסים המוסדיים על מוניטין, מה שגורם לקורסים שלהן להיות מן הסתם עדכניים, אטרקטיביים ורגישים לצרכי שוק, קשובים יותר לרוח הזמן מתוך ההיזון החוזר של המשתתפים.  הקורסים המוסדיים לעומתם הם על-פי רוב זולים יותר מאלו המתקיימים במסגרות פרטיות. כשקורס מועבר על-ידי מיילדת שהיא מצוות ביה"ח מקבלים לעתים הזוגות המשתתפים בו תחושה `עוטפת` יותר של מי שמטופלים על-ידי צוות מוכר, מה שיוצר תחושת המשכיות ובטחון. תחושה זו יונקת יתרון מהמצב בישראל שאינו מאפשר בדרך כלל היכרות מוקדמת ורציפות בטיפול ביולדת. הקורס הפרטי הקבוצתי שאינו תלוי כאמור באינטרס של בי"ח או הממסד הרפואי, יהיה בדרך-כלל בעל אג`נדה טבעית יותר מזו של ביה"ח, השמרני בדרך-כלל באופיו. עם זאת ייתכן כי דווקא בשל היותה של המדריכה חופשיה לנפשה לייעץ ולנתב את המשתתפים לכיוון הלידה הטבעית, עשוי להיווצר בקורס הכנה ללידה פרטי יותר לחץ סמוי על הזוגות המשתתפים בו `להצליח` ו`לנצח` את המערכת באמצעות `השגת לידה טבעית ללא אפידורל`. סכנה הפוכה נמצאת בקורסים שמטעם בתיה"ח והממסד הרפואי העלולים להמעיט בחשיבות הבונדינג (הקשר הראשוני בין האם והיילוד), ההנקה והלידה הפיזיולוגית משיקולי נוחות וניהול מדיקולגלי.  


קורס אישי 





מדריכות רבות להכנה ללידה מאפשרות לזוגות שאינם מעוניינים מסיבות שונות בקורס הקבוצתי (לו"ז הדוק, חוסר רצון להיחשף, הליכה לקראת לידה מיוחדת כמו תאומים וכו`), קורס הכנה אישי. הקורס מיועד ליולדת ולבן הזוג או למלווה ומתקיים בבית האשה ההרה או בביתה של המדריכה. בדרך כלל כולל הקורס האישי מספר מפגשים קטן יותר מזה שבקורס רגיל. כ"כ מתאפשר מיקוד בנושאים המבוקשים לפי בחירת הזוג.  


באיזה שבוע של ההיריון כדאי לקיים הכנה ללידה?


 


מחד, מתחילים רבים מהקורסים סביב שבוע 27 להיריון. מאידך, בדיוק לאחר זמן הקורס נכנס ההיריון להילוך דרמטי יותר והצורך בתמיכה שהקורס מקנה חלק לא מבוטל ממנה, גדל.  צריך רק לדעת שקורסים מבוקשים עלולים להתמלא גם זמן רב מראש משום שיש המקדימות מאד להירשם. גם קורסים אישיים טובים עלולים להסגר במהירות, ולכן גם אם מעוניינים בקורס מאוחר, כדאי לתכנן ולסגור עם מדריכה מועדפת מספיק מוקדם.





איך בוחרים מדריכה טובה? אם הקורס שתעשו מתקיים במסגרת בי"ח או מוסדית כלשהיא, אין לכם כל-כך בחירה. אם יש לכם לדוגמא מידע אודות מיילדת שהעבירה קורס מצויין לחבריכם, התקשרו למועדון היולדות ונסו לתאם את הקורס שלכם כך ש`יפול` ביום שלה. בשוק הפרטי אתם נסמכים בעיקר על המלצות מפה לאוזן או על שאיבת המלצות יזומה בעיקר בפורומים השונים. עקרונית ניתן להכנס למאגרים של מדריכות להכנה ללידה המאפשרים פירוט אודותיהן כמו למשל כאן ולשוחח עם כמה מדריכות פוטנציאליות טלפונית כדי להתרשם ממידת ההתאמה. 

עד כאן המאמר. לקינוח, כמובטח, הנה מתכון סתווי, קל ופשוט להכנה, של הדולה והשפית עופרי זוטא.



מרק עדשים כתומות וקישואים / עופרי זוטא



1 בצל בינוני חתוך לקוביות


3 קישואים חתוכים לקוביות

אחד וחצי (1.5) כוסות עדשים כתומים

½ כפית כורכום

מלח, פלפל לפי הטעם

3.5 כוסות ציר ירקות או מים

קליפת לימון מגוררת – לא חובה


מזהיבים בצל במעט שמן זית. מוסיפים קישואים ועדשים.

מתבלים בכורכום, מלח ופלפל, מערבבים ומוסיפים נוזלים.

מבשלים עד שהעדשים ממש רכים ונוטים להתפרק. מתקנים תיבול ומגישים.

לפני ההגשה, מוסיפים קליפת לימון מגוררת, אם רוצים.

אפשרויות: §        לבשל שני קישואים, ולקראת סיום הבישול להוסיף את השלישי, כך שיהיה יותר קראנצ`י.


§        לרסק את המרק למחית חלקה 



עד כאן עופרי, ותודה רבה לך דולה-שפית יקרה!

ולפני שניפרד אני מזמינה את מי שמעוניינת להציץ ולהתרשם ממוצר מדליק שהתחלתי לייבא לישראל ושאני מציגה כאן לראשונה, שניה לפני הסתיו, עם הענן.



עד כאן גיליון מס` 6 של הדולות, אשמח לשמוע תגובות, ולהפגש בפורום.



ולהתראות בגיליון הבא,



רותי


לארכיון ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 13
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 12
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 11
ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 10

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 9

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 8

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 7

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 6

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 5

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 4

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 3

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 2

ניוזלטר אמנות הלידה ו דולות גיליון מס` 1



 
 

הרשמה לניוזלטר

קבלו עדכונים והטבות
כל ראשון לחודש למייל
דואר אלקטרוני
שם
 
לגיליונות קודמים
לאינדקס לידה - הגדול במדינה
כל הזכויות שמורות לאמנות הלידה © יצירת קשר     תקנון ותנאי שימוש